loader image
រំលងទៅកាន់មាតិកាមេ
ដើម
តម្រូវការសម្រាប់ការបញ្ចប់
មើល

១. ការ​បង្កើត​ស្ថាប័ន​នីតិ​ប្រតិបត្តិ     

សង្គម​ប្រជាធិបតេយ្យ​ចែក​ជា​បី​របប​គឺ 
-   របប​ប្រធា​នា​​ធិបតី​និយម
-   របប​សភានិយម
-   របប​ចម្រុះ (ពាក់​កណ្ដាល​របប​ប្រធានាធិបតី​និយម និង​សភា​និយម)

មាត្រា ៥១ ថ្មី នៃ​រដ្ឋ​ធម្មនុញ្ញ​ព្រះ​រាជា​ណា​ចក្រ​កម្ពុជា​ចែង​ថា ​ព្រះ​រាជា​ណា​ចក្រ​កម្ពុជា អនុវត្ត​របប​នយោបាយ ប្រជា​ធិបតេយ្យ​សេរី​ពហុបក្ស។ ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរជា​ម្ចាស់​វាសនា​នៃប្រទេស​ជាតិ​ខ្លួន ។ ប្រជាពលរដ្ឋ​ជា​អ្នក​ជ្រើសរើសអ្នក​ដឹកនាំ​តាម​រយៈ​ការ​បោះឆ្នោត ។ ក្រោយ​ការ​បោះឆ្នោត​ជ្រើស​រើស​សភា​តំណាង​រាស្ត្រ​ យើង​សង្កេត​ឃើញ​រដ្ឋាភិបាល​មួយ កើត​ឡើង​តាម​ការ​ទទួល​សេចក្តី​ទុកចិត្ត​ពី​សភាតំណាង​រាស្ត្រ ។

មាត្រា ១១៩ថ្មី នៃ​រដ្ឋ​ធម្មនុញ្ញ​ចែង​ថា “តាម​សេចក្ដី​ស្នើ​ពី​ប្រធាន​ដោយ​មាន​មតិ​ឯកភាព ពី​អនុប្រធាន​ទាំង​ពីរ​នៃ​រដ្ឋសភា ព្រះ​មហាក្សត្រ​ទ្រង់​ចាត់តាំង​វីរជន​មួយ​រូប​ ក្នុង​ចំណោម​តំណាងរាស្ត្រ​ នៃ​គណបក្ស​ដែល​ឈ្នះ​ឆ្នោត​ឱ្យ​បង្កើត​រាជ​រដ្ឋាភិបាល ។ វីរជន​ដែល​ចាត់តាំង​នេះនាំ​សហការី​ ដែល​ជា​តំណាងរាស្ត្រ ឬ​ជា​សមាជិក​គណបក្ស​តំណាង​នៅ​ក្នុង​រដ្ឋសភា ដែល​ផ្គូផ្គង​ឱ្យ កាន់​តំណែង​ផ្សេងៗ​ក្នុង​រាជរដ្ឋាភិបាល​ទៅ​សុំ​សេចក្ដី​ទុក​ចិត្ត​ពី​រដ្ឋសភា” កាល​បើ​រដ្ឋសភាបាន​បោះ​ឆ្នោតទុក​ចិត្ត​ហើយ​នោះព្រះ​មហាក្សត្រ​ ទ្រង់​ចេញ​ព្រះរាជ​ក្រឹត្យ​តែងតាំង​គណៈ​រដ្ឋមន្ត្រី​ទាំងមូល ។

២. យន្តការ​ផ្នែក​នីតិប្រតិបត្តិ
២.១. គណៈរដ្ឋមន្ត្រី

គណៈ​រដ្ឋ​មន្ត្រី​ ដឹកនាំ​ដោយ​នាយក​រដ្ឋ​មន្ត្រី​មួយ​រូប អម​ដោយ​ឧបនាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ទេស​រដ្ឋមន្ត្រីរដ្ឋមន្ត្រី និង​រដ្ឋ​លេខាធិការ ជា​សមាជិក (មាត្រា ១១៨ នៃ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ) ។ ការ​ប្រជុំ​ពេញអង្គ គឺ​ជា​ការ​ប្រជុំ​របស់​គណៈ​រដ្ឋមន្ត្រី ដើម្បី​សម្រេច​ដោះស្រាយ​រាល់​កិច្ចការ​ទូទៅ​របស់​រដ្ឋាភិបាល ( មាត្រាទី១០ ច្បាប់​ស្ដីពី​ការ​រៀបចំ និង​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​នៃ​គណៈរដ្ឋមន្ត្រី) ។

២.២. សមត្ថកិច្ច​សមាជិក​រដ្ឋាភិបាល

. នាយករដ្ឋមន្ត្រី

នាយករដ្ឋមន្ត្រី ជា​សមាជិក​រដ្ឋសភា ជា​អ្នកដឹកនាំ​ការងារ​គណៈរដ្ឋមន្ត្រី និង​ចាត់ចែង​​​​​បញ្ជា​រាល់​សកម្មភាព​របស់​រដ្ឋាភិបាល​លើ​គ្រប់​វិស័យ។ នាយករដ្ឋមន្ត្រីមាន​ភារកិច្ច​ដូចតទៅ ៖
-   ទទួល​ខុសត្រូវ​រួម​ជា​មួយ​សមាជិក​ទាំងឡាយ​នៃ​រាជរដ្ឋាភិបាល​ចំពោះ​មុខ​រដ្ឋសភា​អំពី​នយោបាយ​និង​សកម្មភាព​របស់​រដ្ឋាភិបាល​
-   ដឹកនាំ​ការ​ចរចា និងចុះ​ហត្ថលេខា​លើ​កិច្ច​ព្រមព្រៀង​ពាណិជ្ជកម្ម សហប្រតិបត្តិការ សេដ្ឋកិច្ច វប្បធម៌ វិទ្យាសាស្ត្រ បច្ចេកទេស និងការពារប្រទេស ។
-   លើក​សំណើ​ដល់​គណៈកម្មាធិការ​អចិន្ត្រៃយ៍​នៃ​រដ្ឋសភាដើម្បី​កោះ​ប្រជុំ​សភា។
-   លើក​សំណើ​សេចក្ដី​ព្រាងច្បាប់ និង​សំណើ​តែងតាំង​ផ្លាស់ប្ដូរបញ្ចប់​ភារ​កិច្ច​របស់​សមាជិក​រដ្ឋាភិបាលជូន​សភា​អនុម័ត ។
-   លើក​សំណើ​ថ្វាយ​ព្រះ​មហាក្សត្រ​តែងតាំងផ្លាស់ប្ដូរ​បញ្ចប់​ភារកិច្ច​មន្ត្រី​ជាន់ខ្ពស់​ស៊ីវិល និង​យោធាដោយ​ព្រះ​រាជក្រឹត្យ ។
-   ត្រួត​ពិនិត្យ​ការងារ សកម្មភាព អំពី​ការប្រព្រឹត្តិ និង​ទំនួលខុសត្រូវ​របស់​សមាជិក​រដ្ឋាភិបាលហើយ​មាន​សិទ្ធិ​ផ្លាស់ប្ដូរ​សមាជិក​រដ្ឋាភិបាល​តាម​នីតិវិធី ។

ខ. ឧបនាយករដ្ឋមន្ត្រី

ឧបនាយករដ្ឋមន្ត្រី ជា​សមាជិក​រដ្ឋាភិបាល​ដែល​មាន​អាសនានុក្រម​លើ​សមាជិក​រដ្ឋាភិបាល​​ដទៃ​ទៀត ។ ឧបនាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​ជួយ​ការងារ​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​តាម​ការ​ប្រគល់​សិទ្ធិ ​ចំពោះ​មុខ​ពី​នាយករដ្ឋមន្ត្រី ។

គ. ទេសរដ្ឋមន្ត្រី

ទេសរដ្ឋមន្ត្រី សំដៅ​លើ​រដ្ឋ​មន្ត្រី​ដែល​មាន​អតីតភាព​យូរ ។ អ្នក​ដែល​កាន់​តំណែង​ជាទេសរដ្ឋមន្ត្រីមិនបានកាន់កាប់ ក្រសួងណាមួយទេ តែបើជាទេសរដ្ឋមន្ត្រីផង ជារដ្ឋមន្ត្រីផង ទើបមាន​តំណែងជាប្រធានស្ថាប័នពិតប្រាកដ។ ទេសរដ្ឋមន្ត្រីដែលមិនដឹកនាំក្រសួងអាចទទួលភារកិច្ចតាមការកំណត់របស់នាយករដ្ឋមន្ត្រី ។

ឃ. រដ្ឋមន្ត្រី

រដ្ឋមន្ត្រី ជាប្រធានស្ថានប័នក្នុងករណីដែលមានរដ្ឋលេខាធិការជាអនុប្រធាន​ស្ថាប័ន ។ រដ្ឋមន្ត្រីមានភារកិច្ច ដឹកនាំគ្រប់គ្រងស្ថាប័ន និងអង្គភាពចំណុះ​ក្នុង​ក្របខ័ណ្ឌ​សមត្ថកិច្ចដែលកំណត់ក្នុងច្បាប់។

ង. រដ្ឋលេខាធិការ​

រដ្ឋលេខាធិការ​ជាប្រធានស្ថាប័ននៃរដ្ឋលេខាធិការដ្ឋានស្វយ័ត (រដ្ឋលេខាធិការដ្ឋាន​អាកាសចរណ៍​ស៊ីវិល និងរដ្ឋលេខាធិការ ដ្ឋានមុខងារសាធារណៈ) ប៉ុន្តែរដ្ឋលេខាធិការដ្ឋាន​ទាំងពីរនេះចំណុះទីស្តីការគណៈរដ្ឋមន្ត្រី ។

ច. អនុរដ្ឋលេខាធិការ

អនុរដ្ឋលេខាធិការមិនមែនជាសមាជិករដ្ឋាភិបាលទេជាជំនួយការក្នុង​ករណីដែល​ក្រសួងមានរដ្ឋមន្ត្រី ឬរដ្ឋលេខាធិការជាប្រធាន និងអនុប្រធានស្ថាប័ន ។

២.៣. ខុទ្ទកាល័យទីស្តីការគណៈរដ្ឋមន្ត្រី

ខុទ្ទកាល័យទីស្តីការគណៈរដ្ឋមន្ត្រីទទួលខុសត្រូវលើកិច្ចការសំខាន់ៗដូចតទៅ៖
-   រៀបចំជូននាយករដ្ឋមន្ត្រីដើម្បីសំរេចលើសំណុំរឿងទាំងឡាយដែលក្រសួងផ្សេងៗស្នើមក ។
-   ជូនយោបល់នាយករដ្ឋមន្ត្រីក្នុងការរៀបចំគោលដៅនៃសកម្មភាពរដ្ឋាភិបាល។
-   រាយការណ៍អំពីការវិវត្ត និងការអនុវត្តកិច្ចការទាំងឡាយដែលក្រសួងនានាបានចាត់ចែង ។
-   ទទួលរៀបចំទំនាក់ទំនងជាមួយស្ថាប័នខាងក្រៅដូចជា អង្គការ សហជីព អង្គការអន្តរជាតិ...។
-   ពិនិត្យ និងពិគ្រោះលើសេចក្តីព្រាងច្បាប់ ព្រះរាជក្រឹត្យ អនុក្រឹត្យ ដែលរៀបចំឡើង ដោយក្រសួងផ្សេងៗមុននឹងដាក់ជូនសម័យប្រជុំពេញអង្គរបស់គណៈរដ្ឋមន្ត្រីពិនិត្យ និងអនុម័ត ។

២.៤. ក្រសួងផ្សេងៗ

ក្រសួងជាស្ថាប័នដែលដឹកនាំដោយរដ្ឋមន្ត្រី ហើយរដ្ឋលេខាធិការដ្ឋានដឹកនាំដោយរដ្ឋលេខាធិការ។ ស្ថាប័ននេះទទួលបន្ទុកអនុវត្តកម្មវិធីនយោបាយរាជរដ្ឋាភិបាល តាមជំនាញរៀងៗខ្លួន ។ រាល់ការបង្កើតឬរំលាយក្រសួងឬរដ្ឋលេខាធិការ ដ្ឋានត្រូវកំណត់ដោយច្បាប់ (មាត្រា ទី៣៣ ច្បាប់នីមួយៗស្តីពីការរៀបចំ និងការប្រព្រឹត្តទៅនៃគណៈរដ្ឋមន្ត្រី)។ សម្រាប់នីតិកាលទី៤ (ឆ្នាំ២០០៨) មានក្រសួងចំនួន ២៥ និងរដ្ឋលេខាធិការដ្ឋានចំនួន២ ហើយស្ថាប័នទាំងនេះ ត្រូវរៀប ចំឡើងតាមវិស័យដូចតទៅ 

ក្រសួងបំរើឱ្យវិស័យរដ្ឋបាលមាន ៖
-   ក្រសួង ការពារជាតិ     
-   ក្រសួង ការបរទេស និង សហប្រតិបត្តិការអន្តរជាតិ
-   ក្រសួង មហាផ្ទៃ         
-   ក្រសួង ដែនដីនគរូបនីយកម្ម និងសំណង់
-   ក្រសួង យុត្តិធម៌                  
-   ក្រសួង ទំនាក់ទំនងរដ្ឋសភា ព្រឹទ្ធសភា និងអធិការកិច្ច
-   ក្រសួង ផែនការ         
-   ក្រសួង ព្រះបរមរាជវាំង
-   រដ្ឋលេខាធិការដ្ឋានមុខងារសាធារណៈ

ក្រសួងបំរើឱ្យវិស័យសេដ្ឋកិច្ចមាន៖
-   ក្រសួង សេដ្ឋកិច្ច និងហិរញ្ញវត្ថុ
-   ក្រសួង អភិវឌ្ឍនជនបទ
-   ក្រសួង ឧស្សាហកម្មរ៉ែ និងថាមពល    
-   ក្រសួង ទេសចរណ៍    
-   ក្រសួង ពាណិជ្ជកម្ម                        
-   ក្រសួង កសិកម្ម រុក្ខាប្រម៉ាញ់ និងនេសាទ
-   ក្រសួង សាធារណៈការ និងដឹកជញ្ជូន  
-   ក្រសួង បរិស្ថាន
-   ក្រសួង ធនធានទឹក និងឧត្តុនិយម      
-   រដ្ឋលេខាធិការដ្ឋានអាកាសចរណ៍ស៊ីវិល

ក្រសួងបំរើឱ្យវិស័យវប្បធម៌ សង្គមកិច្ចមាន ៖
-   ក្រសួងអប់រំ យុវជន និងកីឡា
-   ក្រសួងធម្មការ និងកិច្ចការសាសនា
-   ក្រសួង ពត៌មាន                
-   ក្រសួង កិច្ចការនារី
-   ក្រសួង សុខាភិបាល           
-   ក្រសួង សង្គមកិច្ច អតីតយុទ្ធជន និងយុវនីតិសម្បទា
-   ក្រសួងវប្បធម៌ និងវិចិត្រសិល្បៈ
-   ក្រសួង ការងារ និងបណ្តុះបណ្តាលវិជ្ជាជីវៈ

២.៥. ក្រុមប្រឹក្សារាជធានី ខេត្ត ក្រុង ស្រុក ខណ្ឌ

-   មាត្រាទី ១៤ នៃច្បាប់ស្តីពីការគ្រប់គ្រងរដ្ឋបាលរាជធានី ខេត្ត/ក្រុង  ស្រុក/ខណ្ឌ បាន​ចែង​ថា រាជធានី ខេត្ត/ក្រុង  ស្រុក/ខណ្ឌ ត្រូវមានក្រុមប្រឹក្សារបស់ខ្លួនដែលត្រូវបានជើសរើសឡើង​តាមរយៈការបោះឆ្នោតអសកលស្របតាមនីតិវិធីដែលកំណត់ដោយច្បាប់ស្តីពី​ការបោះឆ្នោត​ជ្រើសរើស​​ក្រុមប្រឹក្សា​រាជធានីក្រុមប្រឹក្សាខេត្ត ក្រុមប្រឹក្សាក្រុង ក្រុមប្រឹក្សាស្រុក ក្រុមប្រឹក្សាខណ្ឌ ។

-   មាត្រាទី ២៩ នៃច្បាប់នេះចែងថា ក្រុមប្រឹក្សាមានតួនាទីចាត់ចែងកិច្ចការចាំបាច់នានាដើម្បីសម្រេចនូវគោលបំណងក្នុងការបង្កើត ជំរុញ និងការធ្វើអោយមានចីរភាពដល់​ការអភិវឌ្ឍ​តាមបែបប្រជាធិបតេយ្យ ។

-   មាត្រាទី ៣០ ក្រុមប្រឹក្សាមានអំណាចពីរ គឺ ៖ សិទ្ធិអំណាចធ្វើសេចក្តី​សម្រេចខាង​បញ្ញត្តិ​និងខាងប្រតិបត្តិ ។ ក្រុមប្រឹក្សាប្រើប្រាស់សិទ្ធិអំណាចបញ្ញត្តិរបស់ខ្លួនដោយធ្វើដីកា ។ ដីការ​របស់​ក្រុមប្រឹក្សាមានវិសាលភាពដើម្បីកំណត់ ហាមឃាត់ ឬត្រួតពិនិត្យលើសកម្មភាព លើនីតិវិធី ឬ​កិច្ចការ ណាមួយ ដែលស្ថិតក្នុងវិសាលភាពនៃមុខងារ ។ សិទ្ធិអំណាចខាងប្រតិបត្តិ គឺក្រុម​ប្រឹក្សា​ត្រូវបំពេញមុខងារនិងភារកិច្ចដោយ ធ្វើសេចក្តីសំរេចក្នុងអង្គប្រជុំក្រមប្រឹក្សារបស់ខ្លួន និងត្រូវធានា​ថា​សេចក្តីសម្រេចនោះត្រូវបានអនុវត្តយ៉ាងត្រឹមត្រូវ ។

២.៦. គណៈអភិបាល

រាជធានី ខេត្ត/ក្រុង ស្រុក/ខណ្ឌ នីមួយៗត្រូវគ្រប់គ្រងដោយគណៈអភិបាល និង​អភិបាលរង​ច្រើនរូប ។ អភិបាលរាជធានី ខេត្ត ត្រូវបានតែងតាំងដោយព្រះរាជក្រឹត្យ​តាមសំណើ​របស់រដ្ឋមន្ត្រីក្រសួងមហាផ្ទៃ ។ អភិបាលរងក្រុង ស្រុក ខណ្ឌ ត្រូវបានតែងតាំងដោយ​ប្រកាស​របស់​រដ្ឋមន្ត្រីក្រសួងមហាផ្ទៃ ។

បានកែប្រែចុងក្រោយ: ថ្ងៃពុធ ទី21 ខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ2024, 1:57 PM