loader image
រំលងទៅកាន់មាតិកាមេ
ដើម
តម្រូវការសម្រាប់ការបញ្ចប់
មើល

១. ចិត្ត​ញាណ និង​សីលញាណ

១.១ ចិត្តញាណ

តាមទស្សនវិជ្ជា «ចិត្ត» មាន​ន័យ​ថា ជា​សំណុំ​ផ្នត់គំនិត មនោសញ្ចេតនា ប្រតិកម្ម​របស់​ជនណា​ម្នាក់​ ឬ​របស់​ក្រុម​ណាមួយ។ ចំណែក​ពាក្ «ញាណ»វិញ​មាន​ន័យថា​ ជា​លទ្ធផល​នៃ​ទម្រង់​រូបធាតុ​ដែល​មាន​ចំណាត់​តាំង​រីកចម្រើន​ខ្ពស់​បំផុត គឺ​ខួរ​ក្បាល​មនុស្ស។ ន័យ​ម្យ៉ាង​ទៀត​ ញាណ​ គឺ​ជា​សញ្ចេតនា​ដែល​កប់​នៅក្នុង​ចិត្ត​របស់​មនុស្ស​ហើយ​តែងតែ​ញ៉ាំង​មនុស្ស​ឱ្យចេះ​ធ្វើ​ការ​វិនិច្ឆ័យ​ ឬ​វិភាគ​ពី​អ្វី​​ដែល​ជា​កុសល​និង​អកុសល​មុន​នឹង​ខ្លួន​ប្រព្រឹត្ត​អំពើ​អ្វី​មួយ។ ចិត្តញាណ គឺ​ជា​សញ្ចេតនា​និង​អំពើ​ដែល​ស្ដែង​ពី​ភាព​ពិត​នៃ​ចិត្ត គឺ​ជា​ប្រធាន​វិស័យ​និង​ជា​អ្នក​វិភាគ​រាល់​ហេតុការណ៍​ដែល​កើត​មាន។

១.២ សីលញាណ

សីលញាណ​ប្រៀប​បាន​នឹង​សំឡេង​មួយ​ដែល​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​ខ្លួន​មនុស្ស​យើង ហើយ​មាន​មុខងារ​ជា​អ្នក​សង្កេត ពិនិត្យ វិនិច្ឆ័យ ដាក់​ទណ្ឌកម្ម​និង​ឱ្យរង្វាន់​ចំពោះ​សញ្ចេតនា​និង​រាល់​អំពើ​ទាំងឡាយ​របស់​មនុស្ស​ដែល​បាន​ប្រព្រឹត្ត​។ ដូច្នេះ​សីលញាណ​គឺ​ជា​សញ្ចេតនា​នៃ​ចិត្ត​ប្រកបដោយ​និយាម​ក្នុង​ការ​អប់រំ ហើយ​ញ៉ាំង​មនុស្ស​ឲ្យ​ប្រព្រឹត្ត​តែ​អំពើ​ល្អ​និង​ចេះ​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ប្រកបដោយ​កុសល ចៀសវាង​ការ​ប្រព្រឹត្ត​អំពើ​អកុសល។

សីលញាណ​ខុស​ពី​ចិត្តញាណ​ត្រង់​ ចិត្ត​ញាណ គឺ​ជា​អ្នក​ប្រាប់​យើង​ឲ្យ​ដឹង​ពី​អ្វី​ដែល​ជា​ការពិត​ជាក់​ស្ដែង​នៅ​ក្នុង​សញ្ចេតនា​និង​រាល់​ទង្វើ​របស់​យើង និង​ជា​អ្នក​វិនិច្ឆ័យ​តាម​តថភាព។​

២. ធម្មជាតិ​នៃ​សីលញាណ

ចិត្តញាណ​ជា​អ្នក​វិនិច្ឆ័យ​តាម​តថភាព ពោល​គឺ​ជា​អ្នក​ប្រាប់​យើង​អំពី​អ្វី​​ៗ​ដែល​ជា​ការ​ពិត​ជាក់​ស្ដែង​នៅ​ក្នុង​សញ្ចេតនា។ ចំណែក​ឯ​សីលញាណ​វិញ ជា​កសិណ​សាក្សី​ដែល​បាន​ឃើញ​នូវ​អំពើ​របស់​យើង ហើយ​លើស​ពី​នេះ​ទៀត​ សីលញាណ​ជា​អ្នក​ណែនាំ​យើងឱ្យធ្វើ​អ្វី​​ៗ​គ្រប់​យ៉ាង ជា​ពិសេស ជា​អ្នក​វិនិច្ឆ័យ​លើ​តម្លៃ​នៃ​សញ្ចេតនា​និង​អំពើ​របស់​យើង​ ហើយ​ក៏​ជា​អ្នក​កាត់​សេចក្ដី​រក​យុត្តិធម៌​ទៀត​ផង។

សីលញាណ​បាន​បង្ហាញ​នូវ​ធាតុ​ពីរ​សំខាន់ៗ​គឺ​ សីលវិនិច្ឆ័យ​ដែល​មាន​ទំនាក់ទំនង​ទៅ​នឹង​បញ្ញាញាណដែល​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​ខ្លួន​មនុស្ស​ និង​ជា​ហេតុ​ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​យើង​អាច​ដឹង​ពី​អំពើ​ល្អ (កុសល) និង​អំពើ​អាក្រក់(អកុសល)។

៣. ដើមកំណើត​នៃ​សីលញាណ
៣.១ ទ្រឹស្ដី​ជាតិ​និយម

-   លោក Shatesbury យល់ថា សីលញាណ កើត​មក​ពី​សីល​អព្ភន្តរញាណ។
-   លោក Reid សីលញាណ​មាន​តាំង​ពី​ដើមកំណើត​មក​ម៉្លេះ
-   លោក Rousseau ជា​ជន​ជាតិ​បារាំង ថា សីលញាណ​ជា​សភាវគតិ​ទិព្វ​នៃ​អាទិទេព។​
ដូចនេះ សីលញាណ​ ពុំ​មែន​កើត​ឡើង​ដោយ​ឯកឯង​សុទ្ធសាធ​នោះទេ ហើយ​ក៏​ពុំ​មែន​កើត​មក​ពី​ធម្មជាតិ​សុទ្ធសាធ​នោះដែរគឺសីលញាណ​កើត​មក​ពី​ចិត្ត​របស់​មនុស្ស​តែ​ម្ដង និង​មាន​លក្ខណៈ​ខុស​គ្នា​ ហើយ​ក៏​មាន​លក្ខណៈ​ស្រដៀង​នឹង​ចិត្ត​ញាណ​ដែរ។    

៣.២ ទ្រឹស្ដី​ពិសោធន៍  

អ្នក​ពិសោធន៍និយម​យល់​ថា សីលញាណ ​ជា​អំបាន(ការបាន)របស់​មនុស្ស​និង​ជា​លទ្ធផល​នៃ​ការ​ពិសោធន៍​មួយ​ក្នុង​អំឡុង​ពេល​ដ៏យូរ​។ ទន្ទឹមនឹង​នេះ​លោក Spencer យល់ថា​កំណរ​កំណើត​នៃ​សីលញាណ​មាន​តាមរយៈ​សម្មតិកម្ម​តំពូជ​និង​សម្រាំង​ធម្មជាតិ។ ចំពោះ​លោក​Durkheim​និយាយ​ថា សីលញាណ ​កើត​ឡើង​ដោយសារ​ការ​អប់រំ​នៃ​សង្គម​មនុស្ស។​ ដូចនេះ​គេ​បាន​ចាត់​ទុក​សីលញាណ​ថា ជា​ឧត្តមគតិ​ដែល​មាន​នៅ​ក្នុង​ញាណ​រួម តែ​វា​គ្រាន់តែ​ជា​ស្រមោល​នៃ​គំនិត​របស់​ញាណ​បុគ្គល​មួយ​ចំនួន​ប៉ុណ្ណោះ វា​មិន​អាច​ជា​ស្រមោល​នៃ​ញាណ​រួម​នោះ​ឡើយ។

៣.៣ ទ្រឹស្ដី​វិចារណញ្ញាណ​និយម        

ក្នុង​មជ្ឈឹម​សម័យ គេ​បាន​ចាត់ទុក​សីលញាណ​ជា​ទម្រង់​ពិសេស​មួយ​របស់​វិចារណញាណ ហើយ​ជា​ទ្រឹស្ដី​ទូទៅ​សាមញ្ញ​ជា​ងគេ​បំផុត។ សព្វថ្ងៃ ពួក​អ្នកប្រាជ្ញ​ជា​ច្រើន​បាន​យល់ថា ការ​ប្រព្រឹត្ត​តាម​សីលវិជ្ជា គឺ​ជា​ការ​ប្រព្រឹត្ត​តាម​វិចារណញាណ។

៤. បម្រែបម្រួល​នៃ​សីលញាណ 

ការ​វិនិច្ឆ័យ​អំពើ​កុសល​និង​អកុសល​ ប្រែប្រួល​តាម​សម័យកាល អរិយធម៌ ពេលវេលា និង​ទី​កន្លែង។ លោក Montaigne ថា សីលញាណ​ គ្រាន់តែ​ជា​ស្រមោល​នៅ​ក្នុង​គំនិត​ទំនៀមទម្លាប់​នានា ហើយ​មិន​មាន​ភាព​ទៀងទាត់​ទេ ព្រោះ​មនុស្ស​ម្នាក់ៗ​បាន​ទទួល​ដំណែល​តាំងពី​ដូនតា​របស់​គេ តាំងពី​កុមារភាព​មក​ម៉្លេះ។ ក្នុងនាម​យើង​ជា​កូន​ខ្មែរ យើង​មិន​ត្រូវ​ភ្លេច​ការ​លើកដៃ​សំពះ​គោរព​គ្នា​ឡើយ ប្រសិនបើ​មិន​ដូច​នោះទេ ហាក់ដូច​ជា​យើង​បំផ្លាញ​ប្រពៃណី​ខ្លួន​ដែរ។

បានកែប្រែចុងក្រោយ: ថ្ងៃច័ន្ទ ទី19 ខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ2024, 4:56 PM