loader image
រំលងទៅកាន់មាតិកាមេ
ដើម
តម្រូវការសម្រាប់ការបញ្ចប់
មើល

១. គោលការណ៍​និង​សារៈសំខាន់​នៃ​សីលវិជ្ជា​ផ្ទាល់ខ្លួន

តម្លៃ​ធំ​របស់​មនុស្ស​គឺ​ឧត្ដមគតិ​តែ​មួយ​គត់​ដែល​គេ​ចង់​បាន។ ​ ដូចនេះ​ហើយ​ ដើម្បី​បាន​សម្រេច​និង​លេច​ចេញ​ជា​រូបរាង​នៃ​តម្លៃ មនុស្ស​គ្រប់​រូប​ ត្រូវ​មាន​ករណីយ​កិច្ច​ចំពោះ​ខ្លួនឯង​និង​ចំពោះ​សង្គម ពោល​គឺ​ទាមទារឱ្យមនុស្ស​ម្នាក់​ៗ​ ត្រូវ​មាន​បុគ្គលិកលក្ខណៈ។ លោក Durheim ពោល​ថា សីលធម៌​នឹង​ចាប់​មាន​ឡើង​ នៅ​ពេល​ដែល​មនុស្ស​ចាប់​ផ្ដើម​រស់​នៅ​ជា​ក្រុម។ មនុស្ស​ពិត​ប្រាកដ គឺ​ជា​មនុស្ស​ដែល​ប្រកបដោយ​តម្លៃ មាន​វិចារណញ្ញាណ មាំមួន​និង​មាន​ឆន្ទៈ​រឹងមាំ។ តម្លៃ​នៃ​សីលវិជ្ជា​របស់​មនុស្ស​នេះ​ហើយ ដែល​គេ​បាន​ឲ្យ​ឈ្មោះ​ថា គុណធម៌

២. គុណធម៌  

គឺ​ជា​សីល​តម្លៃ ឬ​ជា​កម្លាំង​ដែល​មាន​តម្លៃ​របស់​បុគ្គល​ម្នាក់​ៗ​ពោរពេញ​ទៅ​ដោយ​មនោសញ្ចេតនា​ប្រកបដោយ​កុសល​ជាប់​លាប់ ហើយ​ច្បាស់លាស់​ចំពោះ​សង្គម​ដែល​ខ្លួន​រស់​នៅ។​

ក.សញ្ញាណ​ទូទៅ​នៃ​គុណធម៌

ការ​ចង្អុលបង្ហាញ​ពី​លក្ខណៈ​ពិត​និង​លក្ខណៈ​សច្ចៈ​នៃ​គុណធម៌ ។ តាម​ន័យ​ដើម គុណធម៌ គឺ ៖
-   កម្លាំង​ចិត្ត​ដែល​ញ៉ាំង​មនុស្ស​ឲ្យ​សាង​កុសល​និង​មាន​សេចក្ដី​ក្លាហាន​ក្នុង​ការ​ស្វែងរក​កុសល
-   កម្លាំង​ដែល​បាន​មក​ពី​ការ​ពិចារណា ការ​ជជែក​ផ្គូផ្គង សេរីភាព​និង​ភាព​ជា​ម្ចាស់​លើ​ខ្លួន​ឯងចិត្ត​បុណ្យ ជា​កូនចៅ​នៃ​គុណធម៌​ទាំងអស់
-   ជា​ឆន្ទៈ​ច្បាស់លាស់​នៅ​ក្នុង​សីល​ចរិយា គឺ​ជា​លំនាំ​អចិន្ត្រៃយ៍ ហើយ​ច្រើន​តែ​បាន​មក​ដោយសារ​ការ​ខំ​ប្រឹងប្រែង (លោក Aristotle)។

ខ.ភាព​ប្លែក​គ្នា​នៃ​គុណធម៌

-   គុណធម៌​សាមញ្ញ គឺ​ជា​គុណធម៌​ដែល​បាន​មក​ពី​ការ​ហ្វឹកហាត់​និង​អប់រំ​។
-   គុណធម៌​កំណើត ជា​គុណធម៌​ដែល​មនុស្ស​បាន​ទទួល​ពី​កំណើត​មក។

គ.ចំណែក​ថ្នាក់​គុណធម៌              

Aristotle បាន​ចែក​ជា​ពីរ​ក្រុម គឺ​៖
-   គុណធម៌​បញ្ញា ជា​គុណធម៌​ដែល​ធ្វើ​ឱ្យមនុស្ស​យើង​មាន​បញ្ញា​រិះគិត​ក្នុង​ផ្លូវ​ល្អ​ដើម្បី​សាង​ពុទ្ធិ​សច្ចៈ ដូចជា សិល្បៈ វិទ្យាសាស្ត្រ បម្រុង​ប្រយ័ត្ន គតិវិញ្ញូ បញ្ញា​ជាដើម។

-   សីល​គុណធម៌  ជា​គុណធម៌​ដែល​មាន​នៅ​ក្នុង​ទម្លាប់​ ដែល​គ្រប​សង្កត់​លើ​សម្ទុះ​ជំរុញ​វិចារណញ្ញាណ​ និង​ក្នុង​ទម្លាប់​ប្រព្រឹត្ត​អំពើ​ល្អ ត្រឹមត្រូវ សមរម្យ ទោះ​ជា​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​កាលៈទេសៈ​ណា​ក៏ដោយ ដូចជា សេចក្ដី​ក្លា​ហាន ការ​ចេះ​ប្រមាណ យុត្តិធម៌...លោក​ Aristotle គ្មាន​បំណង​អ្វី​ក្រៅ​ពី​ចង់​ស្វែងរក​កុសល​និង​ចេះ​រៀបចំឱ្យបាន​សម​តាម​វិចារណញ្ញាណ​នៅ​ក្នុង​ជីវិត​លោកិយ។

នៅ​ក្នុង​ជំនឿ​សាសនា​គ្រិស្ត សន្តបុគ្គល តូម៉ា បាន​បន្ថែម​គុណធម៌​មួយ​ទៀត​គឺ គុណធម៌​ទេវ​កម្ម​វត្ថុ ដែល​ជាគុណធម៌មួយបែបជំនឿចំពោះគ្រិស្ត គឺសេចក្តីសង្ឃឹម និងចិត្តសប្បុរស។ 

សញ្ញាណ​ស្រដៀង​នឹង​គុណធម៌

-   សុក្រឹតភាព ៖ សំដៅ​ដល់​អ្វី​ដែល​គេ​ធ្វើ​បាន​ដោយ​សព្វគ្រប់
-   គុណូបការៈ ៖ ជា​គុណបំណាច់​ដ៏​វិសេសវិសាល​មិន​អាច​កាត់​ថ្លៃ​បាន ។

គំរូ​មនុស្ស​ថ្លៃថ្នូរ

តាម​ទស្សនៈលោក ម៉ាសែលែ «មនុស្ស​ប្រកបដោយ​តម្លៃ» អាច​មាន​ពីរ​ ឬ​បី​នាក់ដែល​មាន​កម្រិត​គុណធម៌ ឬ​គុណូបការៈ​ខ្ពស់។
-   បណ្ឌិត មនុស្ស​ដែល​មាន​ពុទ្ធិ​សកល ជា​អ្នក​ដែល​ប្រមើល​មើល​វែង​ឆ្ងាយ។

 វីរបុរស ជា​មនុស្ស​ពាក់កណ្ដាល​អាទិទេព ឬ​ជា​មនុស្ស​ដែល​គេ​លើក​ធ្វើ​ជា​អាទិទេព ឬ​ជា​មនុស្ស​ដែល​គេ​លើក​ធ្វើ​ជា​អាទិទេព ឬ​ជា​ភាវៈ​អាថ៌កំបាំង​ដែល​នៅ​ក្រៅ​ធម្មជាតិ។ ជា​ជន​ដែល​ហ៊ាន​ពលី​ជីវិត ហ៊ាន​ពុះពារ​ឧបសគ្គ​ធំ​ៗ ហ៊ាន​ទទួល​ការ​ឈឺចាប់​ខ្លាំង​បំផុត​ទាំង​ផ្លូវកាយ​និង​ផ្លូវ​ចិត្ត​ដើម្បី​បូរណភាព​ជាតិ​និង​ទឹក​ដី​របស់​ខ្លួន​មាន​ដូចជា ការ​មាន​វីរភាព ។

-   សន្តបុគ្គល បុគ្គល​ដែល​មាន​អនាគត​ជា​អាទិទេព ឬ​នៅ​ក្បែរ​អាទិទេព។ សន្តៈ មាន​ន័យ​ថា​អ្វី​ដែល​ធ្វើ​ឱ្យ​ពិសិដ្ឋ មិនមែន​សាមញ្ញ​ឬ​អ្វី​ដែល​គេ​លើក​ទៅ​ដល់​ភាព​ថ្លៃថ្នូរ​ដែល​មនុស្ស​សាមញ្ញ​ពុំ​អាច​រំលោភ ឬ​ប៉ះពាល់​បាន។ មនុស្ស​ដែល​ចាត់​ទុក​ជា​សន្តបុគ្គល​ គឺ​មនុស្ស​ដែល​មាន​ចំណង់​ទាញ​ខាង​ជំនឿ​សាសនា មាន​របៀប​រស់នៅ​ជា​ជន​ស្វែងរក​សុក្រឹតភាព​ជា​និច្ច​ មាន​ឥរិយាបថ​ធម្មជាតិ​អតិសេដ្ឋ បំពេញ​នូវ​តបៈ​ឥរិយាបថ​ឥន្ទ្រិយ៍​ខុស​ពី​មនុស្ស​សាមញ្ញ​មាន​គំនិត​គិត​ពី​សុគតិភព ស្វែងរក​បរម​សុខ​ក្រៅ​លោក មាន​គំនិត​អធ្យាស្រ័យ ជា​មនុស្ស​ស្ងប់ ហើយ​ធុញទ្រាន់​នឹង​ជីវិត​លោកិយ​និង​មាន​ជំនឿ​ថា​សុភមង្គល​ពិត​គឺ​នៅ​បរម​លោក។

បានកែប្រែចុងក្រោយ: ថ្ងៃអង្គារ ទី20 ខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ2024, 2:58 PM