loader image
រំលងទៅកាន់មាតិកាមេ
ដើម
តម្រូវការសម្រាប់ការបញ្ចប់
មើល

១. យុត្តិធម៌    

យុត្តិធម៌ គឺ​ជា​ពាក្យ​ស័ក្ដិសិទ្ធិ​ ដោយ​ហេតុ​ថា​ពាក្យ​នេះ​ឯង​ធ្វើ​ឱ្យមនុស្ស​ហ៊ាន​ស្លាប់ ហ៊ាន​ងើប​ឡើង​តស៊ូ​ដើម្បី​ទាមទារ​យុត្តិធម៌​ក្នុង​ការ​កាត់​សេចក្ដី យុត្តិធម៌​ក្នុង​ការ​បែងចែក យុត្តិធម៌​ក្នុង​ការ​ប្រើប្រាស់ និង​យុត្តិធម៌​ក្នុង​ការ​រស់នៅ​...។

២. សណ្ឋាន​បី​យ៉ាង​នៃ​យុត្តិធម៌ 

យុត្តិធម៌​ក្នុង​ការ​ផ្ដោះ​ប្ដូរ បែងចែក បង្ក្រាប

២.១. យុត្តិធម៌​ក្នុង​ការ​ផ្ដោះប្ដូរ            

គឺ​ជា​ភាសា​ត្រឹមត្រូវ​ឥត​ល្អៀង​ក្នុង​ការ​ផ្ដោះប្ដូរ ។ ការផ្ដោះប្ដូរ​ប្រកប​ដោយ​យុត្តិធម៌ កាលណា​អ្នក​ដោះដូរ​បាន​យក​របស់​ពីរ​ដែល​មាន​តម្លៃ​ស្មើ ឬ​ស្ថិត​នៅ​លើ​សមមូល​នៃ​តម្លៃ​មក​ធ្វើ​ការ​ដោះដូរ​គ្នា​នូវ​វត្ថុ​នោះ​ឯង។​ អ្នក​ដោះដូរ​ម្ខាង​ៗ មិន​ខូច​ប្រយោជន៍​ក្នុង​ការ​ដោះដូរ​នេះ​។

២.២. ​យុត្តិធម៌​ក្នុង​ការ​បែងចែក

គឺ​ជា​យុត្តិធម៌​របស់​មនុស្ស​ទាំងឡាយ​ដែល​ទទួល​ស្គាល់​ថា​ត្រឹមត្រូវ​ទៅតាម​លទ្ធផល​ដែល​ខ្លួន​បាន​ទទួល​ឬ​រង្វាន់​ជា​ថ្នូរ​នៃ​កម្លាំង​ស្នាដៃ​និង​តម្រូវការ​របស់​ខ្លួន។ ពេល​ខ្លះ​ការ​បែងចែក​មើល​ទៅ​ហាក់​ដូច​ជា​យុត្តិធម៌​ក្នុង​ករណី​ដែល​គេ​ឃើញ​ថា​ទាំង​មនុស្ស​មាន​សមត្ថភាព​និង​មនុស្ស​គ្មាន​សមត្ថភាព​ទទួល​ផល​ស្មើ​គ្នា។

.៣. យុត្តិធម៌​ក្នុង​ការ​បង្ក្រាប            

ជា​យុត្តិធម៌​ដែល​មាន​សណ្ឋាន​ជា​សមភាព​សមាមាត្រ គឺ​ជា​ការ​បង្ក្រាប​មួយ​បែប​ដែល​ចាប់​អ្នក​មាន​ពិរុទ្ធ​ឱ្យទទួល​កំហុស​ ឬ​សង​ជំងឺចិត្ត​ដល់​អ្នក​រង​គ្រោះ​ឱ្យស្មើ​នឹង​ទម្ងន់​នៃ​ការ​ខូចខាត។ ក្នុង​ការ​ថ្លឹងថ្លែង​នេះ គេ​តែង​យក​ពិរុទ្ធភាព​នៃ​អ្នក​ប្រព្រឹត្ត​បទល្មើស​មក​ពិនិត្យ​ផង​ដែរ ដោយ​គេ​គិត​ថា​តើ​អ្នក​ប្រព្រឹត្ត​បទល្មើស​នោះ​ប្រព្រឹត្ត​ដោយ​ឆន្ទៈ ឬ​ក៏​យ៉ាងណា។

. វិសមភាព​និង​សមភាព​រវាង​មនុស្ស
.១.​ វិសមភាព​រវាង​មនុស្ស             

ភាព​មិន​ស្មើ​គ្នា​ដែល​មាន​មក​ពី​កំណើត​មាន​នៅ​ក្នុង​លំដាប់​នៃ​សង្គម នៅ​ក្នុង​មុខងារ​សាធារណៈ ឬ​ក៏​នៅ​ក្នុង​ការ​បង់​វិភាគទាន​ថវិការដ្ឋ។ មូលដ្ឋាន​សំខាន់​នៃ​វិសមភាព​នេះ​កើត​ចេញពី​កោសល្យ សម្បទា សុខភាព បញ្ញា​និង​ចរិយា​របស់​មនុស្ស​ដែល​មាន​ពី​កំណើត​មក។ មាន​តែ​សិទ្ធិ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ​ដែល​កំណត់​ការ​ទទួល​សមភាព​ធម្មជាតិ។ ជាក់ស្ដែង​ សេចក្ដីប្រកាស​សិទ្ធិមនុស្ស​ថ្លែង​ថា «មនុស្ស​ទាំងអស់​កើត​មក​មាន​សិទ្ធិ​ស្មើ​គ្នា»។ ចំណុច​នេះ គេ​មិន​អះអាង​ថា មនុស្ស​ទាំងអស់​ស្មើគ្នា​គ្រប់​លក្ខណៈ​នោះ​ទេ ប៉ុន្តែ​ទោះជា​មាន​ភាព​ផ្សេង​ៗ​គ្នា​និង​វិសមភាព​ក្នុង​ការ​ពិត​ក៏ដោយ ក៏​មនុស្ស​ទាំងអស់​មាន​សិទ្ធិ​ស្មើ​គ្នា​ដោយសារ​ខ្លួន​នា​វិចារណញ្ញាណ​ដែល​ជា​សេចក្ដី​ថ្លៃថ្នូរ​របស់​មនុស្ស​ទូទៅ ។

.២. សមភាព​រវាង​មនុស្ស              

ក្នុង​បណ្ដា​ប្រទេស​កាន់​លទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ​សុទ្ធតែ​មាន​បំណង​ឲ្យ​ប្រជាពលរដ្ឋ​មាន​សមភាព​ដូចគ្នា​ទាំងអស់ ទោះជា​នរណា​ក៏ដោយ ត្រូវតែ​ចូល​នៅ​ក្នុង​ប្រព័ន្ធ​តែ​មួយ​នៃ​សិទ្ធិ​និង​ករណីយកិច្ចដូចជា​បម្រើ​ទ័ព អ្នក​ល្មើស ត្រូវ​ទទួល​ទោស​ទណ្ឌ ឬ​មាន​សិទ្ធិ​ចូលរួម​បោះឆ្នោត​ជាដើម។
វិសមភាព​ក្នុង​រវាង​មនុស្ស​ ក្នុង​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​នេះ មាន​ដូច​ជា​លក្ខខណ្ឌ​ដ៏​ពិបាក​នៃ​ការ​រស់នៅ​ កង្វះ​ខាត​ប្រាក់កាស ការ​នឿយហត់ ...ទាំងអស់​នេះ នឹង​ធ្វើ​ឲ្យ​សីល​ពុទ្ធិ​នឿយ​ណាយ។
សមភាព​នៃ​បុគ្គល​ គឺ​ជា​សញ្ញាណ​មួយ​សំខាន់​ណាស់ ហើយ​ដែល​គេ​ស្គាល់​យ៉ាង​ច្បាស់​បំផុត​នៅ​ពេល​ណា​ដែល​គេ​ជួប​នឹង​ទុក្ខវេទនា។ វិសមភាព​សង្គម បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​មនុស្ស​ភ្លេច​វិសមភាព​ធម្មជាតិ​យ៉ាង​ងាយ​បំផុត ប៉ុន្តែ​វិសម​ភាព​នេះ នឹង​ត្រូវ​គេ​នឹក​ឃើញ​ឡើងវិញ​នៅ​ពេល​ដែល​មនុស្ស​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​ស្ថានភាព​បញ្ហា។

. ភាព​ផ្ទុយគ្នា​រវាង​សប្បុរសធម៌​និង​យុត្តិធម៌    

សប្បុរសធម៌​ គឺ​ជា​គុណធម៌​ពិសេស​របស់​មនុស្ស​ទាំងឡាយ​ណា​ដែល​មាន​ចិត្ត​ល្អ​និង​មនុស្សធម៌។ ជន​សប្បុរស ជា​ជន​ដែល​មាន​ឆន្ទៈ​ប្រកបដោយ​ឧត្ដមគតិ​មនុស្សជាតិ​និង​ចិត្ត​ប្រណី​មេត្តា។ តាម​ទស្សនវិជ្ជា សប្បុរសធម៌ គឺ​ជា​សេចក្ដី​ស្នេហា​ចំពោះ​អ្នក​ដទៃ ពោល​គឺ​សញ្ចេតនា​ដែល​រុញច្រាន​មនុស្ស​ឱ្យធ្វើ​អំពើ​ល្អ​ចំពោះ​អ្នក​ដទៃ។​ យុត្តិធម៌ មាន​លក្ខណៈ​បញ្ញា ដែល​ចូល​ទៅ​ក្នុង​លំដាប់​ នៃ​វិចារណញ្ញាណ ចំណែក​សប្បុរសធម៌​វិញ មាន​លក្ខណៈ​វេទនា លក្ខណៈ​សញ្ចេតនា ​ដែល​ចូល​ទៅ​ក្នុង​លំដាប់​នៃ​ចិត្ត។ Saint Paul បាន​ពោល​ថា «ទោះ​បី​ខ្ញុំ​ចែក​ទ្រព្យសម្បត្តិ​របស់​ខ្ញុំ​ទាំងអស់​ទៅ​ឱ្យអ្នក​ក្រ​ក៏ដោយ ប្រសិនបើ​ខ្ញុំ​គ្មាន​សប្បុរសធម៌ ក៏​ខ្ញុំ​គ្មាន​គុណធម៌​អ្វី​ទាំងអស់»។ តាម​គោលការណ៍​អវិជ្ជមាន​នៃ​យុត្តិធម៌​គឺ «កុំ​ធ្វើ​ចំពោះ​អ្នកដទៃ​នូវ​អំពើ​ណា​ដែល​អ្នក​មិន​ចង់​ឱ្យគេ​ធ្វើ​ចំពោះ​ខ្លួន​អ្នក»។ តាម​គោលការណ៍​នេះ យុត្តិធម៌​អាច​ត្រូវ​បាន​គេ​ចោទ​ប្រកាន់​ថា​ មាន​ភាព​អយុត្តិធម៌​ខ្លះ​ដែល​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​ឥទ្ធិពល​នៃ​ទំនោរ​និង​សេចក្ដី​ត្រូវការ។ លោក ម៉ានីញ៉េ បាន​ឱ្យនិយមន័យ​យុត្តិធម៌​ថា​ជា​អាជ្ញា​កណ្ដាល​រវាង​អត្តទត្ថភាព​នៃ​រូបរាង​កាយ​ និង​សប្បុរសធម៌។ មាន​តែ​ សប្បុរសធម៌​តែមួយគត់​ ដែល​បង្ហាញឱ្យឃើញ​នូវ​ការ​មិន​គិតគូរ​ដល់​ផលប្រយោជន៍​ផ្ទាល់ខ្លួន​ និងឱ្យឃើញ​នូវ​ចិត្ត​បុណ្យ​សុទ្ធសាធ ព្រោះ​សប្បុរស​ធម៌ មិន​គន់គូរ​ធ្វើ​លេខ​ដូច​យុត្តិធម៌​ឡើយ។ ការពិត​សប្បុរសធម៌​ មិនមែន​ជា​ការ​ដាក់ទាន​នោះ​ទេ គឺ​ជា​សេចក្ដី​ស្នេហា​ចំពោះ​មនុស្ស​ដូចគ្នា ក្នុង​ភាព​សុខដុម​នៃ​សីល​ជីវិត។ ករណីយកិច្ច​ នៃ​យុត្តិធម៌​និង​សប្បុរសធម៌​ត្រូវតែ​រួម​គ្នា​និង​បង្គ្រប់​គ្នា​ទៅវិញទៅមក។​ នៅ​ក្បែរ​យុត្តិធម៌ សប្បុរសធម៌​រក្សា​ទុក​នូវ​តម្លៃ​របស់​ខ្លួន​ទាំងមូល។ យុត្តិធម៌​ ឱ្យ​និយមន័យ​ទៅ​លើ​ឧត្ដមគតិ ចំណែក​ឯ​សប្បុរសធម៌​គឺ​ជា​កម្លាំង​ចលករ​នៃ​អំពើ​សីលធម៌ និង​ជា​សំទុះ​ដែល​ជំរុញ​យើង​ឱ្យសម្រេច​យុត្តិធម៌។

បានកែប្រែចុងក្រោយ: ថ្ងៃអង្គារ ទី20 ខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ2024, 3:05 PM