- លោក
ក្លាប៉ារ៉ែត លើកឡើងថាបញ្ញាគឺជាសម្បទាដែលអាចសម្របទៅនឹងស្ថានការណ៍ថ្មីៗ
។
- លោក
ដឺឡាក្រ័រ យល់ថាបញ្ញាជាសិល្ប:សម្រាប់បង្កើត ប្រពន្ធ័អរូបីកម្មនៅ ចំពោះមុខស្ថានភាពមួយហើយ
បញ្ចូលប្រព័ន្ធអរូបីទាំងនោះទៅក្នុងស្ថានភាពរូបីមួយ ។
- លោក
ហាតម៉ាន់ យល់ថាបញ្ញាជាអនុគមន៍សម្របមធ្យោបាយនិងគោលដៅ។
- លោក
ប៊ែរសុន យល់ថា បញ្ញាជាសតិសម្រាប់កសាងគឿងប្រដាប់ផ្សេងៗ។
- លោក
ដេកាត និងលោកវ៉ុលទែ យល់ថាបញ្ញាជាឧបករណ៍សកលសម្រាប់ដោះស្រាយបញ្ហាថ្មីៗដែលស្របទៅនឹងលក្ខខណ្ឌនៃជីវិត។
- លោកកូល័រ
យល់ថាបញ្ញា ជាអព្ភន្តរញាណភ្លាមៗ។
- តាមទ្រឹស្តីព្រះពុទ្ធសាសនា
បញ្ញា ជាប្រទីបសម្រាប់បំភ្លឺសត្វលោកទៅរកសេចក្ដីសុខ។ អ្នកដែលមានបញ្ញា ជាអ្នកស្គាល់ហេតុនៃទុក្ខនិងស្គាល់ផ្លូវរំលត់ទុក្ខ។
ប្រភេទនៃបញ្ញា
ក. បញ្ញាប្រតិបត្តិ
ខ. បញ្ញាទ្រឹស្តី
បញ្ញា ជាបញ្ញាកម្រិតទាប មានលក្ខណៈប្រតិបត្តិសុទ្ធសាធ
និងស្ថិតក្នុងរង្វង់បច្ចុប្បន្នភាព ហើយអាចដោះស្រាយបញ្ហាដែលមានលក្ខណៈរូបី
ដែលមើលឃើញនឹងភ្នែក ។ ជាបញ្ញាដែលកើតចេញពីគំនិតអរូបបី
អាស្រ័យដោយមានភាសាជំនួយ។បញ្ញាទ្រឹស្តីជាសមត្ថភាព
នៃការយល់និងការពន្យល់ហេតុការណ៍ទាំងឡាយ។
សភាវគតិ គឺជាការប្រព្រឹត្តដដែលៗ របស់សត្វមានជីវិតទៅតាមប្រភេទនីមួយៗ។ សភាវគតិ ជាចំណេះដឹងចង្អៀតចម្អល់មិនរីកចម្រើន។ ឧទាហរណ៍៖ សត្វឃ្មុំ ជាសភាវគតិ ដែលធ្វើសំបុកដដែលៗ អស់រយៈពេលរាប់លានឆ្នាំមកហើយ។
+ លក្ខណៈដូចគ្នា
- មានគោលដៅស្រាយបញ្ញាដូចគ្នា
- ស្ថិតនៅក្រោមបញ្ជារបស់តណ្ហាដូចគ្នា។
+ លក្ខណៈខុសគ្នា
បញ្ហា |
សភាវគតិ |
- កើតមកពីការរៀនសូត្រ |
- មានមកពីកំណើត |
- បញ្ញាសត្វ ជាបញ្ញាអព្ភន្តរញាណ និងអរូបី។
បញ្ញានេះមិនអាចគ្រប់គ្រងពេលវេលាបានទេគឺថាអតីតកាល
អនាគតកាលគ្មានរូបរាងនៅក្នុងខួរក្បាលសត្វទេ។
- បញ្ញាមនុស្ស អាចគ្រប់គ្រងពេលវេលាបាន អាចរំលឹកពីអតីតកាលអាចគិតពីអនាគតកាល ហើយអាចធ្វើឱ្យមានប្រវត្តិមានអនុស្សាវរីយ៍។
ដើម្បីវាស់បញ្ញាមនុស្សគឺគេត្រូវយកអាយុបញ្ញាចែកជាមួយអាយុពិត
៖
- បើលទ្ធផលស្មើ ១ ជាមនុស្សធម្មតា
- បើលទ្ធផលធំជាង ១ ជាមនុស្សមានបញ្ញាខ្ពស់
- បើលទ្ធផលតូចជាង ១ ជាមនុស្សមានបញ្ញាទាប
- បើលទ្ធផល ០,៧ ជាមនុស្សខ្សោយបញ្ញា
-
បើលទ្ធផលតូចជាង ០,៥ ជាមនុស្សល្ងង់
- បើលទ្ធផលតូចជាង ០,២ ជាមនុស្សល្ងីល្ងើ។
ឯកទេសមិនអាចបញ្ចូលគ្នាបានឡើយ។ គេអាចបណ្តុះបណ្តាលមនុស្សឱ្យមានបញ្ញា មានចំណេះដឹង ឬឯកទេសរៀងខ្លួនៗខ្លួន។ មនុស្សត្រូវមានចំណេះដឹង ឬមានបញ្ញាទូទៅជាមុនសិនទើបគេឈានទៅចាប់យកឯកទេសដោយឡែកៗពីគ្នាបាន។
ការដែលគេចាប់យកវិជ្ជាជីវៈខុសៗគ្នា
បណ្តាលមកពីកត្តាពីរយ៉ាងគឺ៖
- កត្តាវេទនា (ឧបនិស្ស័យ) ជាអ្វីដែលមានពីកំណើត ជានិស្ស័យពីកំណើត។
- កត្តាផលប្រយោជន៍
ព្រោះវាមានផលប្រយោជន៍ច្រើនសម្រាប់ផ្គត់ផ្គង់ខ្លួនឯង គ្រួសារ និងសង្គម។