loader image
រំលងទៅកាន់មាតិកាមេ
ដើម
តម្រូវការសម្រាប់ការបញ្ចប់
មើល

១.តម្លៃ

១.១ និយមន័យ​តម្លៃ

លោក​ រូឃីច មាន​ទស្សនៈ​ថាតម្លៃ​ គឺ​ជា​ជំនឿ​ស្ថិតស្ថេរ​មួយ​ដែល​វិធី​ជាក់លាក់​នៃ​ការ​ប្រព្រឹត្ត​ដែល​គួរ​ឲ្យ​ចូល​ចិត្ត​ ជា​លក្ខណៈ​បុគ្គល​ និង​ជា​លក្ខណៈ​សង្គម ជា​ច្បាប់​នៃ​ការ​ប្រព្រឹត្ត​ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ផ្ទុយ​ពី​នេះ ។

លោក​សាស្ត្រាចារ្យ ភើរី ឱ្យនិយមន័យ​តម្លៃ​ថា​ជា​ ទំនាក់ទំនង​ពិសេស​រវាង​ផលប្រយោជន៍​ណាមួយ​ជា​មួយ​នឹង​គោលបំណង​របស់​វា ឬ​លក្ខណៈ​ពិសេស​នៃ​គោលបំណង​ដែល​មាន​នៅ​ក្នុង​ផលប្រយោជន៍​នោះ​ដែល​ត្រូវ​បាន​គេ​យក​ចេញ​ពី​តម្លៃ ។ ចំពោះ​គាត់​ អ្វី​មួយ​អាច​ក្លាយ​ជា​តម្លៃ​បាន​នៅ​ពេល​ដែល​គេ​ចង់​បាន​វា។

១.២ ស្ថានភាព​នៃ​តម្លៃ

បញ្ហា​មួយ​នៅ​ក្នុង​ទស្សនវិជ្ជា​ ដែល​ទស្សនវិទូ​ទាំងឡាយ​បាន​ពិភាក្សា​យ៉ាង​ស្វិតស្វាញ​តាំង​ពី​សម័យ​បុរាណ​រហូត​មកដល់​សម័យ​ទំនើប គឺ​ការ​ចោទ​សួរ​ពី​ស្ថាន​ភាព​នៃ​តម្លៃ ។ តើ​តម្លៃ​មាន​លក្ខណៈ​អត្តនោម័ត ឬ​សត្យានុម័ត?​ ទាក់ទិន​នឹង​បញ្ហា​នេះ គេ​បាន​លើក​នូវ​សំណួរ​ថា កើត​ឡើង​ដោយសារ​តែ​គេ​សន្មត ឬ​ក៏ដោយសារ​តែ​គេ​សន្មត ឬ​ដោយសារ​តែ​វត្ថុ​នោះ​មាន​តម្លៃ​ពី​ធម្មជាតិ ឬ​ក៏​តម្លៃ​ជា​កម្មសិទ្ធិ ផ្ទាល់​របស់​វត្ថុ​នោះ? តើ​គំនូរ​មួយ​ផ្ទាំង​ល្អ ​ដោយសារ​តែ​គុណភាព​ដែល​គំនូរ​នោះ​មាន ឬ​ក៏​ល្អ​ពី​ព្រោះ​តែ​ការ​កោត​សរសើរ ឬ​ការ​ពេញចិត្ត​របស់​មនុស្ស​ចំពោះ​គំនូរ​នោះ?

ក.ទ្រឹស្ដី​អត្តនោម័ត

តម្លៃ​ត្រូវ​បាន​បង្ហាញ​ឲ្យ​ឃើញ​តាម​រយៈ​មនោសញ្ចេតនា ឥរិយាបថ ឬ​ជំនឿ​ដែល​មនុស្ស​បាន​ជួប​ប្រទះ​ឬ​ឆ្លងកាត់។​ តម្លៃ​គឺ​ជា​ការ​វិនិច្ឆ័យ​ផ្ទាល់​ខ្លួន​របស់​មនុស្ស​ទៅ​លើ​គុណភាព​របស់​វត្ថុ​ ឬ​ស្ថានភាព​មួយ​ដែល​មាន​ឥទ្ធិពល​លើ​មនុស្ស​ដែល​កំពុង​ជួប​ប្រទះ​នូវ​វត្ថុ ឬ​ស្ថានភាព​នោះ ។ ពួក​អត្តនោម័ត​បាន​បញ្ជាក់​យ៉ាង​ច្បាស់​ថា តម្លៃ​មិន​មែន​ជា​អ្វី​មួយ​ជាក់​លាក់​ទេ តម្លៃ​ប្រែប្រួល​ទៅ​តាម​បុគ្គល​នីមួយៗ ឬ​ក្រុម​នីមួយៗ។

ខ. ទ្រឹស្ដី​សត្យានុម័ត

តាម ផ្លេតូ និង​អារីស្តូថល ថា តម្លៃ​ជា​សម្បត្តិ​ឬ​គុណភាព​ពិត​របស់​វត្ថុ​របស់​វត្ថុ​វិស័យភាព ។

គ.ទ្រឹស្ដី​ទំនាក់ទំនង

តម្លៃ​មិនមែន​ជា​សម្បត្តិ​ទាំង​ស្រុង​របស់​អ្វី​មួយ ឬ​ជា​អំពើ​ណា​មួយ​ទេ ហើយ​វា​ក៏​មិន​មែន​ជា​ការ​បង្កើត​ទាំង​ស្រុង​របស់​មនុស្ស​ដែរ ។ ទ្រឹស្ដី​ទំនាក់ទំនង​អះអាង​បន្ថែម​ទៀត​ថា អត្ថិភាព​នៃ​តម្លៃ តម្រូវ​ឲ្យ​មាន​កត្តា​បី ៖
-   មនុស្ស​ដែល​ត្រូវ​ជ្រើសរើស​យក​អ្វី​មួយ
-   អ្វី​មួយ ដែល​គេ​ចូលចិត្ត ឬ​ត្រូវការ
-   បរិបទ ឬ​កាលៈទេសៈ​ដែល​ក្នុង​នោះ​ការ​វាយតម្លៃ​កើត​មាន​ឡើង ។

១.៣ ប្រភេទ​ផ្សេង​ៗ​នៃ​តម្លៃ

ក.តម្លៃ​សម្ភារៈ (ព្រោះ​វា​មាន​តួនាទី​បំពេញ​ឱ្យសម្រេច​គោលបំណង​ជាក់​លាក់​ណាមួយ)
ខ.តម្លៃ​ពី​ធម្មជាតិ (តម្លៃ​ជាប់​ទាក់ទង​នឹង​គុណភាព ឬ​លក្ខណៈ​ដែល​វត្ថុ​មាន​ស្រាប់ រួមមាន សោភ័ណភាព ពុទ្ធិ​ សច្ចភាព សុភមង្គល សេចក្ដីរីករាយ មិត្តភាព សេចក្ដី​គោរព ស្នាដៃ​សិល្បៈ​ជាដើម)

១.៤ ចំណាត់ថ្នាក់​តម្លៃ​របស់​មនុស្ស (Beck/Holmes)

-   តម្លៃ​ជីវសាស្ត្រ ៖ ម្ហូប​អាហារ ការ​រួមភេទ...
-   តម្លៃ​សេដ្ឋកិច្ច ៖ វត្ថុ​ដែល​គេ​ប្រើ​​នៃ​សេវាកម្ម
-   តម្លៃ​ឥទ្ធិពល ៖ បទពិសោធន៍
-   តម្លៃ​សង្គម ៖ អំណាច​ ឋានៈ មិត្តភាព

-   តម្លៃ​បញ្ញា ៖ ការ​ចង់​ចេះ​ចង់​ដឹង
-   តម្លៃ​សោភ័ណ ការ​សរសើរ​ដោយ​មិន​លម្អៀង​ចំពោះ​សោភ័ណភាព​ពី​ធម្មជាតិនិង ​សោភ័ណ​ភាព​សិល្បៈ
-   សីលតម្លៃ ៖ ឥរិយាបថ​បុគ្គល កុសលភាព​
-   តម្លៃ​សាសនា ៖ ភក្ដីភាព​​និង​ការ​គោរព​សាសនា
តម្លៃ​៤ក្រុម​ខាង​លើ គឺ​តម្លៃ​ថ្នាក់​ទាប ឯ​៤​ក្រុម​ទៀត​ជា​តម្លៃ​ថ្នាក់​ខ្ពស់

១.៥ ការ​ណែនាំ​ក្នុង​ការ​ជ្រើសរើស​តម្លៃ

ការ​ជ្រើសរើស​តម្លៃ​គឺ​ដើម្បី​កំណត់​អត្ថន័យ​លើ​គោលបំណង អំពើ និង​ការ​គិត។ ​មូលដ្ឋាន​សម្រាប់​កំណត់​អ្វី​មួយ​ ដែល​គួរ​ពិចារណា ៖
-   តម្លៃ​ពី​ធម្មជាតិ ៖ គឺ​តម្លៃ​ដែល​មាន​ស្រាប់​នៅ​ក្នុង​​វត្ថុ ដែល​គេ​ចូលចិត្ត​ជាង​តម្លៃ​សម្ភារៈ ។
-   តម្លៃ​ឱ្យផល​ និង​មាន​លក្ខណៈ​អចិន្ត្រៃយ៍ ជា​តម្លៃ​ដែល​គេចូលចិត្ត​ជាង​តម្លៃ​ដែល​មិន​ឲ្យ​ផល​និង​គ្មាន​ថិតយើង​គួរ​ជ្រើសរើស​តម្លៃ​លើ​មូល​ដ្ឋាន​នៃ​ឧត្តម​គតិ ឬ​បំណង​ដែល​យើង​បាន​កំណត់​ដោយ​ខ្លួន​ឯងរវាង​តម្លៃ​ពីរ​ ឬ​ច្រើន​ ៖ យក​ណាមួយ​ល្អ​ជាង

២.សីលវិជ្ជា ឬ​ទស្សនវិជ្ជា​សីលវិជ្ជា

ជា​ផ្នែក​សំខាន់​មួយ​នៃ​ទស្សនវិជ្ជា។  គោលបំណង​ទូទៅ​នៃ​ទស្សនវិជ្ជា​សីលធម៌   គឺ​បង្ហាញ​ពី​ច្បាប់​ទូទៅ​នៃ​ការ​ប្រព្រឹត្ត​ដើម្បី​​ឱ្យ​មនុស្ស​ធ្វើ​តាម។​ ទស្សនវិជ្ជា​សីលធម៌​ មិន​គ្រាន់តែ​ជា​ការ​ពិពណ៌នា​ពី​អ្វី​ដែល​មនុស្ស​ធ្វើ​នៅ​ក្នុង​ជីវិត​របស់​គេ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ ប៉ុន្តែ​វា​ថែម​ទាំង​ចង់​ផ្ដល់​ការ​បង្ហាញ​និងសំណូមពរ​ដល់​មនុស្ស​នូវរបៀប​ដែល​ពួកគេ​ប្រព្រឹត្ត​ផង​ដែរ។

២.១ និយមន័យ​សីលវិជ្ជា (Ethics)

ការ​សិក្សា​ពី​អ្វី​មួយ​ដែល​ត្រូវ ឬ​ខុស​នៅ​ក្នុង​ទង្វើ​របស់​មនុស្ស​និង​ការ​ស្វែងរក​ជីវិត​ប្រកប​ដោយ​កុសល។ វា​ជា​ការ​សិក្សា​សំខាន់​ទៅលើ​គោលការណ៍​សីលធម៌​ច្បាប់​នៃ​ការ​ប្រព្រឹត្ត ឬ​ប្រព័ន្ធ​ផ្សេងៗ ដែល​គេ​គួរ​តែ​ប្រព្រឹត្ត​តាម​យ៉ាង​ហ្មត់ចត់​សីលវិជ្ជា​កំណត់​នូវ​អ្វី​ដែល​ជា​ការ​ប្រព្រឹត្ត​ល្អ​និង​ជា​អ្វី​ដែល​ជា​ការ​ប្រព្រឹត្ត​មិន​ល្អ។ សីលវិជ្ជា​បង្ហាញ​នូវ​អំពើ​របស់​មនុស្ស​ដែល​គួរ​ទទួល​យក​និង​ផ្ដល់​ឱ្យយើង​នូវ​គំរូ​មួយ​ដោយ​ផ្អែក​លើ​មូលដ្ឋាន​នេះ យើង​អាច​ដឹង​ថា​តើ​អាកប្បកិរិយា​របស់​យើង​ប្រកបដោយ​សីលធម៌​ត្រឹមត្រូវ គុណធម៌​និង​គួរ​ឲ្យ​ចង់​បាន​ ឬ​មិន​គួរ​​ឱ្យចង់​បាន។​

២.២ ហេតុអ្វី​បាន​ជា​យើង​ត្រូវ​សិក្សា​ទស្សនវិជ្ជា​សីលធម៌?

គោលបំណង​នៃ​ការ​អប់រំ គឺ​អភិវឌ្ឍ​មនុស្ស​ឲ្យ​ក្លាយ​ជាមនុស្ស​ល្អ។ ហេតុ​នេះ គួរ​តែ​បង្រៀន​គោលការណ៍​សីលធម៌​ឬ​គោលការណ៍​នៃ​ទស្សនវិជ្ជា​សីលធម៌។ ធីថឹស ស្នើ​ឡើង​នូវ​ហេតុផល​ខាង​ក្រោម​នេះ ដែល​គួរ​តែ​មាន​លក្ខណៈ​គ្រប់គ្រាន់​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​ឲ្យ​យើង​ជឿ​នូវ​សារៈសំខាន់​នៃ​ទស្សនវិជ្ជា​សីលធម៌ ៖

វា​ប្រាប់​យើង​យ៉ាងច្បាស់​ថា​ ហេតុអ្វី​បានជា​អំពើ​មួយ​ល្អ​ប្រសើរ​ជាង​អំពើ​មួយ​ទៀត។ វា​ស្វែងរក​​​​គោលការណ៍​​​នៃ​ការ​ប្រព្រឹត្ត​ប្រកបដោយ​បញ្ញា ឬ​គោលការណ៍​នានា ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​ជីវិត​រស់​នៅ​ប្រកបដោយ​សីលកុសល​ខ្ពស់​បំផុត។ វា​រួម​ចំណែក​ក្នុង​ការ​រិះគន់​និង​វាយ​តម្លៃ​ប្រកប​ដោយ​បញ្ញា​នូវ​អំពើ​សីលធម៌​និង​​​ប្រព័ន្ធ​នៃ​ទស្សនវិជ្ជា​សីលធម៌​ទាំង​នៅ​ក្នុង​អតីតកាល​និង​បច្ចុប្បន្នកាល​ដើម្បី​ឃើញ​ចំណុច​ល្អ​ ដែល​ជា​សីលកុសល​​និង​ចំណុច​អាក្រក់​ដែល​ជា​ឧបសគ្គ​យ៉ាង​ធ្ងន់ធ្ងរ​ក្នុង​ការ​រស់​នៅ​ប្រចាំ​ថ្ងៃ​របស់​មនុស្ស ។

ទស្សនវិជ្ជា​សីលធម៌​ព្យាយាម​បង្ហាញ​មនុស្ស​នូវ​តម្លៃ​ពិត​នៃ​ជីវិត ។ វា​ប្រឹងប្រែង​បង្កើន​ន័យ​សីលធម៌​របកគំហើញ ​នៃ​តម្លៃ​ពិត​នៃ​ជីវិត​និង​ញ៉ាំង​ឱ្យមនុស្ស​រួបរួម​គ្នា​ក្នុង​ការ​ស្វែងរក​តម្លៃ​ទាំងនោះ។

២.៣ សីលធម៌​ជា​កម្មសិទ្ធិ​ផ្ដាច់​មុខ​របស់​មនុស្ស

មាន​តែ​មនុស្ស​ទេ​ដែល​ជា​ភាវៈ​ប្រកប​ដោយ​សីលធម៌ ជា​ភាវៈ​មាន​ទំនួលខុសត្រូវ  និង​ជា​ភាវៈ​ប្រកបដោយ​វិចារណញ្ញាណ និង​ឆន្ទៈសេរី។

២.៤ សេរីភាព​ជា​មូលដ្ឋាន​នៃ​សីលធម៌

សេរីភាព​ជា​តម្រូវការ​មូលដ្ឋាន​នៃ​ធម្មចរិយា​នៃ​ការ​ប្រព្រឹត្ត​របស់​មនុស្ស។​ បើ​គ្មាន​សេរីភាព​ទេ គឺ​គ្មានមូលដ្ឋាន​ពិចារណា​ទៅ​លើ​ការ​វិនិច្ឆ័យ​ខាង​សីលធម៌​ឡើយ ។

២.៥ កត្តា​សំខាន់ៗ​ក្នុង​ការ​វាយតម្លៃ​សីល​អំពើ

ក.ហេតុផល​ជំរុញ 

ហេតុផល​ជំរុញ​នេះ មិន​អាច​មើលឃើញ​ដោយ​ងាយទេ។ អ្នក​ដែល​អាច​ដឹង​ហេតុផល​ជំរុញ​នេះ​ច្បាស់​ គឺ​មាន​តែ​អ្នក​ធ្វើ​អំពើ​ដោយ​ផ្ទាល់​តែ​ប៉ុណ្ណោះ។

ខ.មធ្យោបាយ 

គេ​អាច​វិនិច្ឆ័យ​ខាង​សីលធម៌​យ៉ាង​ងាយ​លើ​មូលដ្ឋាន​នៃ​មធ្យោបាយ​ដែល​អ្នក​ណា​ម្នាក់​យក​ទៅ​ប្រើប្រាស់។ ឧទាហរណ៍ : មាន​វិធីសាស្ត្រ​ជា​ច្រើន​ក្នុង​ការ​រក​ប្រាក់​ចំណូល ដូចជា ដោយ​សុចរិត ខុសច្បាប់ អំពើពុករលួយ កេងប្រវ័ញ្ច​អ្នកដទៃ​ លួច ប្លន់..ជាដើម ។ មធ្យោបាយអាក្រក់​ ឬ​មធ្យោបាយ​អសីលធម៌ ជា​មធ្យោបាយ​ដែល​មិន​អាច​ទទួល​យក​បាន។ ប៉ុន្តែ​នៅ​ក្នុង​កាលៈទេសៈ​ពិសេស​ខ្លះ ដូច​ជា​នៅក្នុង​សម័យ​ខ្មែរ​ក្រហម មនុស្ស​ត្រូវ​តែ​ហ៊ាននិយាយកុហក ហ៊ាន​លួច  ដើម្បី​តែរស់ បើ​មិន​ដូចនោះ​ទេ​ ពួក​គេ​នឹង​ត្រូវ​ស្លាប់។

២.៦ ហេតុផល​បណ្ដាល​ឱ្យមាន​សីលធម៌

លោក ចន​ ហ្វស្ដើរ្ស ពោលថា មនុស្ស​ត្រូវ​តែ​ប្រកបដោយ​សីលធម៌​ព្រោះ ៖

ក.ផលប្រយោជន៍​ផ្ទាល់ខ្លួន

ទង្វើ​ល្អ ទោះ​ជា​វា​មិន​ទទួល​បាន​ភ្លាមៗ ក៏​អាច​ទទួល​បាន​នៅ​ពេល​បន្ទាប់​ ឬអនាគត។

ខ.បញ្ញា​របស់​ព្រះ ឬ​អាទិទេព

មនុស្ស​ធ្វើ​អំពើ​ល្អ​ ព្រោះ​តែ​ព្រះ​របស់​គេ​ចង់​ឲ្យ​គេ​ធ្វើ​អំពើ​នោះដើម្បី​ទទួល​រង្វាន់។

គ.ផលប្រយោជន៍​រួម

អ្នក​ដែល​គោរព​ច្បាប់​សីលធម៌​ជាក់​លាក់មួយ នឹង​ជួយ​គេ ​ឱ្យឈាន​ដល់​សង្គម​មួយ​ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ប្រសើរ។

បានកែប្រែចុងក្រោយ: ថ្ងៃច័ន្ទ ទី19 ខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ2024, 4:49 PM