មង្គលគឺ ជាសេចក្តីសុខចម្រើនប្រកបដោយសេចក្តីសុខ
សួស្តីដែលមនុស្សទាំងអស់ក្នុងលោកប្រាថ្នាចង់បាន។
មង្គលមាន ៣៨ប្រការ គឺជាសេចក្តីសុខចម្រើនប្រកបដោយសេចក្តីសុខ
ដែលកើតឡើងពីការប្រតិបត្តិ តាមទ្រឹស្តីព្រះពុទ្ធសាសនា
។ដូចជាកិរិយាមិនសេពគប់បុគ្គលពាលទាំងឡាយ មានន័យថាយើងនឹងមានមង្គលដ៏ឧត្តម បើយើងមិន
ឈរសេពគប់និងបុគ្គលពាល ។
ឧទាហរណ៍ : យើងមានមិត្តគឺ មិត្តល្អនេះហើយដែលជាមង្គលដ៏ប្រសើរសម្រាប់យើង។
បុព្វហេតុដែលនាំឱ្យកើតមានមង្គល ៣៨ប្រការ ព្រោះកាលពីដើមឡើយមានអាចារ្យមួយក្រុមបាន ជជែកពីរឿងមង្គលដោយអាចារ្យខ្លះប្រកាន់ថាការឮ ដោយត្រចៀកគឺមង្គល និងខ្លះទៀតប្រកាន់ថាការដឹងរស់ ជាតិគឺមង្គល ។ ការជជែកគ្នាពុំមានការយល់ស្របគ្នាឡើយ។ អស់រយៈពេល១២ ឆ្នាំក្រុមនីមួយៗស្វែងរក សុភមង្គលមិនឃើញ ។ ទេវតាទាំងឡាយក៏នាំគ្នាសួរព្រះឥន្រ្ទាធិរាជដើម្បីរកមង្គល។ បន្ទាប់ពីសាកសួរពី បុព្វហេតុនិងដឹងពីហេតុផលចប់សព្វគ្រប់ហើយ ព្រះឥន្រ្ទបា្រប់ទៅទេវតាទាំងនោះថា រឿងនេះកើតឡើងនៅ ឋានមនុស្ស ដូច្នេះអ្នកទាំងឡាយចូរនាំគ្នាទៅក្រាបបង្គំទូលសួរមង្គលនេះ ក្នុងសំណាក់ព្រះពុទ្ធជាម្ចាស់នៅវត្ត ជេតពនចុះព្រះអង្គនឹងសម្តែងប្រាប់ហើយ ។ ដូចនេះហើយទើបមានមង្គល៣៨ប្រការ ។មង្គលដែលប្រសើរជាងគេក្នុងចំណោមមង្គលផ្សេងៗទៀតនោះនាំឱ្យមនុស្សជឿលើកម្មផល ចេះរក្សា សីលធ្វើទានប្រាស់ចាកអំពើបាបទាំងឡាយ មានចិត្តកត្តញូចំពោះមាតាបិតា ។
- មង្គលទី១
គឺកិរិយាមិនសេពគប់នូវបុគ្គលពាលទាំងឡាយដែលនាំឱ្យចាកផុតក្តីអន្តរាយទាំងផ្លូវកាយ និងផ្លូវអារម្មណ៍ ។
- មង្គលទី២
គឺកិរិយាសេពគប់នូវបុគ្គលជាបណ្ឌិតទាំងឡាយរមែងទទួលបានប្រយោជន៍ជាច្រើន។
- មង្គលទី៣
គឺកិរិយាបូជាដល់បុគ្គលដែលគួរបូជា មានចាស់ព្រឹទ្ធាចារ្យ អ្នកមានសីល...។
- មង្គលទី៤ គឺកិរិយានៅក្នុងប្រទេសដ៏សមគួរ
រមែងទទួលបាននូវធម៌ដ៏ប្រសើរ ឃើញនិងស្តាប់ធម៌ប្រសើរ បានសិក្សារៀនសូត្រប្រសើរ
រស់នៅបានប្រសើរ...។
- មង្គលទី៥
ភាវៈនៃបុគ្គលបានធ្វើបុណ្យទុកហើយក្នុងកាលមុន បុណ្យនេះឯងមិនភ្លេចបុគ្គលនេះឡើយ។
- មង្គលទី៦
កិរិយាតម្កល់ខ្លួនដោយប្រពៃមានន័យថា ការជឿលើកម្មផល គុណព្រះពុទ្ធ ព្រះធម៌ ព្រះសង្ឃ
ការរក្សាសីល៥ សីល៨ ការស្តាប់ធម្មទេសនា និងការបរិច្ចាគទ្រព្យសម្បត្តិធ្វើទាន
ការប្រព្រឹត្តអំពើសុចរិត ការបំពេញកុសល ។
- មង្គលទី៧
ភាវៈនៃការបានស្តាប់ បានរៀនចេះចាំច្រើននូវធម៌របស់ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ ។
- មង្គលទី៨
សេចក្តីឈ្លាសវៃក្នុងសីល្ប៍សាស្រ្តវិទ្យាសាស្រ្តបច្ចេកវិទ្យាទាំងពួង មានន័យថា
ការឈ្លាសវៃក្នុងការ សិក្សារៀនសូត្រ ។
- មង្គលទី៩ គឺវិន័យនៃបុគ្គលសិក្សាដោយប្រពៃ
មានន័យថាបុគ្គលមានសីលជាអ្នកប្រាសចាកការធ្វើអំពើបាប ដូច ជាការមិនសម្លាប់សត្វ
មិនលួចទ្រព្យគេ មិនប្រព្រឹត្តខុសកាម
មិនឆបោក មិនសេពសុរានិងគ្រឿងស្រវឹង ។
- មង្គលទី១០
គឺវាចាដែលបុគ្គលពោលបានត្រឹមត្រូវ ដូចជាវាចារទន់ភ្លន់ ផ្អែមល្ហែម
មិនមូលបង្កាច់អ្នកដទៃ មិនពោលពាក្យទ្រគោះបោះបោក ។
- មង្គលទី១១-១២ ការបម្រើមាតា
និងបិតាប្រកបដោយកត្តញ្ញូនិងកតវេទី
គោរពចំពោះអ្នកមានគុណដោយតម្កល់ទុកវង្សត្រកូលឱ្យខ្ពង់ខ្ពស់ ។
- មង្គលទី១៣
គឺសេចក្តីសង្រ្គោះចំពោះបុត្រធីតានិងភរិយា
ការអប់រំបុត្រនិងភរិយាមិនឱ្យធ្វើអំពើអាក្រក់
ធ្វើតែអំពើល្អនិងផ្សំផ្គុំកូនជាស្វាមីភរិយាដោយចែកទ្រព្យជាដើម ។
- មង្គលទី១៤
គឺការងារដែលមិនត្រូវច្របូកច្របល់
មានន័យថាជាសេចក្តីព្យាយាមធ្វើការដោយម៉ឺងម៉ាត់បំផុត មិនចាប់នេះចោលនោះ ។
- មង្គលទី១៥ គឺ កិរិយាបរិច្ចាកទាន
ដូចជាការចែករំលែកគ្រឿងដំណប់បរិភោគ
ស្នាក់អាស្រ័យ និងថ្នាំពេទ្យជាដើម និងការ
ផ្តល់ដំបូន្មានល្អៗដល់អ្នកផងទាំងពួង ។
- មង្គលទី១៦ គឺជាកិរិយាប្រព្រឹត្តនូវធម៌
ដោយវៀរចាកនូវអកុសលកម្មផ្សេងៗ។
- មង្គលទី១៧ គឺសេចក្តី
សង្គ្រោះដល់ញាតិទាំងឡាយដែលជួបការលំបាក ។
- មង្គលទី១៨ គឺការងារទាំងឡាយ ដែលមិនមានទោស
ដូចជា ការបម្រើចាស់ព្រឹទ្ធាចារ្យ ការដាំសួន ការសង់ស្ពាន ជីកអណ្តូង ជីកស្រះទឹក
សង់សាលារៀន និងសង់ សាលាសំណាក់ជាដើម ។
- មង្គលទី១៩ គឺកិរិយាមិនត្រេកអរក្នុងបាប
និងកិរិយាវៀរចាកបាបដែលជាគ្រឿង ញុំាំងសត្វឱ្យសៅហ្មង ។
- មង្គលទី២០
គឺសេចក្តីសង្រួមវៀរចាកនូវកិរិយាផឹកនូវទឹកស្រវឹង ។
- មង្គលទី២១ គឺសេចក្តីមិនប្រមាថ
ក្នុងធម៌ទាំងឡាយដូចជាការមិនធ្វេសប្រហែសក្នុងការងារ ឬការសិក្សាជាដើម ។
- មង្គលទី២២ គឺសេចក្តីគោរពចំពោះបុគ្គលដែលគួរគោរពបូជាដូចជាជីដូន
ជីតាម្តាយឪពុក ឬចាស់ទុំ។
- មង្គលទី២៣ គឺកិរិយាប្រព្រឹត្ត
បន្ទាបខ្លួន គឺជាការដាក់ចិត្តកាយដោយមិនប្រកាន់ខ្លួន ។
- មង្គលទី២៤
គឺសេចក្តីត្រេកអរចំពោះរបស់ដែលខ្លួនមានដែលខ្លួនរកបានដោយសមត្ថភាពផ្ទាល់។
- មង្គលទី២៥
គឺជាការដឹងនូវឧបការគុណចំពោះអ្នកដែលខ្លួន បានធ្វើអំពើល្អដល់ខ្លួន ។
- មង្គលទី២៦ គឺកិរិយាស្តាប់នូវធម៌តាមកាល
មានន័យថាកាលនៃឧបោថសីល ។
- មង្គលទី២៧
គឺសេចក្តីអត់ធន់ មានន័យថា សេចក្តីអត់ធន់មិនមានចិត្តក្រេវក្រោធខឹង ចងអាឃាត ព្យាបាទចងពៀរដល់មនុស្សសត្វទាំង
ឡាយ ។
- មង្គលទី២៨
គឺភាវៈនៃបុគ្គលដែលគេប្រដៅបានដោយងាយ ។
- មង្គលទី២៩
គឺកិរិយាបានឃើញ បានជួបសមណៈទាំងឡាយដែលមានឥន្រ្ទិយ៍ស្ងប់រំងាប់ ជាអ្នកមានសីលមានធម៌
។
- មង្គលទី៣០
គឺកិរិយាសាកសួរនូវធម៌តាមកាលគួរឬពុំគួរ ។
- មង្គលទី៣១
គឺសេចក្តីព្យាយាមដុតនូវ បាបធម៌កសាងតែអំពើល្អ
។
- មង្គលទី៣២
គឺកិរិយាប្រព្រឹត្តនូវធម៌ដ៏ប្រសើរមិនព្យាបាទធ្វើទុកទោសអ្នកដទៃ ។
- មង្គលទី៣៣ គឺកិរិយាឃើញនូវ អរិយសច្ចៈដូចជា ទុក្ខសច្ចៈ សមុទយសច្ចៈ
និរោធសច្ចៈ និងមគ្គសច្ចៈ ។
- មង្គលទី៣៤ កិរិយាធ្វើឱ្យជាក់ច្បាស់នូវព្រះនិព្វាន
ជាសេចក្តីប្រតិបត្តិឱ្យត្រង់តាមផ្លូវអរិយមគ្គ ដូចជាសីល សមាធិ បញ្ញា ។
- មង្គលទី៣៥ គឺចិត្តរបស់បុគ្គលឯណាមិនញាប់ញ័រនឹងលាភ ឥតលាភ មានយស ឥតយស
និន្ទា សរសើរ..។
- មង្គលទី៣៦ គឺការមិនមានសេចក្តីសោកស្តាយនូវអ្វីដែលបាត់បង់ទៅ ។
- មង្គលទី៣៧ គឺចិត្ត ដែលប្រាសចាកធូលី មានន័យថា លោភៈ ទោសៈ និងមោហៈ ។
- មង្គលទី៣៨ គឺជាចិត្តក្រេមក្សាន្ត មាន ន័យថា
ជាចិត្តដែលប្រាសចាកនូវកិលេសទាំងពួង ។