loader image
Skip to main content
Home
Completion requirements
View

១. រចនាសម្ព័ន្ធរដ្ឋបាលមូលដ្ឋាន

អំណាច​រដ្ឋបាល​មូលដ្ឋាន​​​ មាន​តួនាទី​បំពេញមុខងារសណ្តាប់ធ្នាប់និងសុខសុវត្ថិភាពជូន​រដ្ឋ​សាធារណៈ និងប្រជាពលរដ្ឋ ។ ក្រុមប្រឹក្សានីមួយៗ ត្រូវទទួលខុសត្រូវចំពោះប្រជាពលរដ្ឋ ឆ្លើយ​តប​នឹង​តម្រូវការរបស់ប្រជាពលរដ្ឋ និងជំរុញមូលដ្ឋាន អោយមានការអភិវឌ្ឍប្រកប​ទៅដោយ​និរន្តរភាព។

ក្រុមប្រឹក្សាឃុំ-សង្កាត់ ក្រុមប្រឹក្សាក្រុង-ខណ្ឌ-ស្រុក និងក្រុមប្រឹក្សារាជធានី-ខេត្ត មាន​តួនាទី​ដឹកនាំគ្រប់គ្រង រដ្ឋបាលរបស់ខ្លួន ដោយធ្វើការប្រជុំយ៉ាងតិចមួយដងក្នុងមួយខែ នៅក្នុង​សាលប្រជុំរបស់ខ្លួន ។

២. លក្ខណៈនៃមជ្ឈការ វិមជ្ឈការ និង វិសហមជ្ឈការ

រដ្ឋដែលមានអ្នកគ្រប់គ្រង និង ដឹកនាំល្អធ្វើឱ្យប្រជាពលរដ្ឋ​ទទួលបាននូវ​អត្ថប្រយោជន៍​ច្រើន ។ រដ្ឋបាលកណ្តាលត្រូវតែចែករំលែកអំណាចរបស់ខ្លួនទៅឱ្យ​រដ្ឋបាលមូលដ្ឋានដែល​គេឱ្យ​ឈ្មោះថាវិមជ្ឈការនិងវិសហមជ្ឈការ ដែលផ្ទុយពីអ្វីដែលជាការប្រមូលផ្តុំអំណាចឱ្យនៅតែ​ក្នុង​ដៃ រដ្ឋបាលកណ្តាល ។ ការប្រមូលផ្តុំអំណាចបែបនេះហៅថា មជ្ឈការ

២.១. លក្ខណៈនៃមជ្ឈការអំណាច

មជ្ឈការ គឺជាការប្រមូលផ្តុំអំណាច ឬជាប្រព័ន្ធគ្រប់គ្រងដែលប្រមូលផ្តុំអំណាច​ នៅតែ​ក្នុង​ដៃ​​របស់រដ្ឋបាលកណ្តាល គឺមានន័យថា អំណាចទាំងអស់នៅក្នុងដៃបុគ្គល ឬក្រុម​ដែល​មាន​អំណាច​គ្រប់គ្រងប្រទេស ។ ការប្រមូលផ្តុំអំណាច តែក្នុងដៃបុគ្គលម្នាក់ ឬក្រុមដែល​មាន​អំណាច​គ្រប់គ្រងប្រទេស នោះអាចបង្កឱ្យអ្នកកាន់​អំណាច​ឈាន​​ទៅ​រក​ការអនុវត្តរបបផ្តាច់ការ បុគ្គលនិយមជួនកាល​ អាចប្រើនយោបាយ​ប្រជាភិថុតិ​បោកប្រាស់​ប្រជាជនខ្លួនឯងដើម្បីអំណាច ។

គុណសម្បត្តិនៃប្រព័ន្ធមជ្ឈការ ត្រង់ថារដ្ឋអំណាចថ្នាក់ក្រោមអនុវត្តតាមវិធីរបស់រដ្ឋតែមួយដែលជាការពង្រឹងបាននូវឯកភាពជាតិ និងផ្តល់ភាពងាយស្រួលដល់ថ្នាក់កណ្តាល ក្នុងការត្រួតពិនិត្យ វាយតម្លៃសកម្មភាព អនុវត្តរបស់ថ្នាក់ក្រោម សម្រួលថ្នាក់កណ្តាលក្នុងការគ្រោង និងត្រួតពិនិត្យចំណាយចំណូលថវិកា ។

គុណវិបត្តិនៃប្រព័ន្ធដឹកនាំតាមបែបមជ្ឈកា គឺរដ្ឋបាលសាធារណៈ មិនអាចស្ថិតនៅ​ជិតនឹង​ប្រជាពលរដ្ឋមិនបានដឹងពីតម្រូវការប្រជាពលរដ្ឋក៏ដូចតម្រូវការរបស់មូលដ្ឋាន​ឱ្យ​ពិតប្រាកដ ជួនកាលគម្រោងកម្មវិធីដែលថ្នាក់កណ្តាលបានដាក់ចុះធ្វើឱ្យខូចប្រយោជន៍​ប្រជាពលរដ្ឋ​ក្នុងមូលដ្ឋាន ។ រដ្ឋបាលបែបមជ្ឈការជារដ្ឋបាលដែលមានលក្ខណៈបិទជិត ។ ប្រជាពលរដ្ឋមិនអាចចូលរួមនៅក្នុងការសម្រេចចិត្តអ្វីមួយឬ ក្នុងការរៀបចំនិងក្នុងការ​អនុវត្តគម្រោង​កម្មវិធី​អភិវឌ្ឍន៍ជាតិបានឡើយ ។

២.២. លក្ខណៈនៃវិមជ្ឈការ

វិមជ្ឈការ មានន័យថាជាការគ្រប់គ្រងបុគ្គលភាពគតិយុត្តិរបស់រដ្ឋឱ្យទៅជាសមូហភាព ផែនដីទាំងឡាយ ណាដែលស្ថិតនៅក្រៅសមូហភាពរដ្ឋ ដើម្បីឱ្យសមូហភាព​ផែនដីនោះ​មាន​ស្វ័យភាពក្នុងការរៀបចំប្រជាជននៅក្នុង មូលដ្ឋានរបស់ខ្លួនឱ្យមានការរីកចំរើនទាំងផ្នែកស្មារតី និងសម្ភារៈ ។ ន័យម៉្យាងទៀត វិមជ្ឈការគឺជាការប្រគល់ភាពជាម្ចាស់លើមុខងារ ឬជាការចែករំលែក​អំណាច​ក្នុងប្រព័ន្ធ អភិបាលកិច្ចតាមរយៈការផ្ទេរអំណាចនៃរដ្ឋបាលកណ្តាល​រួមទាំងការ​ទទួល​ខុសត្រូវ និងត្រូវធនធានឱ្យទៅរដ្ឋបាល មូលដ្ឋាន ឬរដ្ឋបាលថ្នាក់ក្រោមជាតិ ។ ដើម្បី​ឆ្លើយ​តប​ទៅ​នឹង​តម្រូវភាពមូលដ្ឋានដែលស្ថិតនៅក្រោមការគ្រប់គ្រងរបស់ពួកគេ ។

២.៣. វិសហមជ្ឈការ

វិសហមជ្ឈការ មានន័យថារាជរដ្ឋាភិបាល ឬក្រសួង ស្ថាប័នធ្វើប្រតិភូកម្មលើមុខងារ សិទ្ធិអំណាច និងធនធាន ទៅអង្គភាពក្រោមបង្គាប់ ឬទៅក្រុមប្រឹក្សាណាមួយ ដើម្បី​អនុវត្តន៍​ការងារនោះក្នុងនាមរាជរដ្ឋាភិបាល ក្រសួង ស្ថាប័ននោះ ។ ក្នុងន័យនេះ​ ភាពជា​ម្ចាស់​មិនបាន​ផ្តល់​ជូន​អង្គភាព ក្រោមបង្គាប់ ឬក្រុមប្រឹក្សាឡើយ ។ រាជរដ្ឋាភិបាល ឬក្រសួង ស្ថាប័ន នៃ​រាជ​រដ្ឋាភិបាល​បានរក្សាទុកនូវភាពជាម្ចាស់នោះដូចជា ៖ ក្រសួងមហាផ្ទៃធ្វើប្រតិភូកម្មលើមុខងារ ធ្វើ​សេចក្តី​ចម្លងអត្រានុកូលដ្ឋានទៅឱ្យ ក្រុមប្រឹក្សាក្រុង-ខណ្ឌ-ស្រុក ហើយអភិបាល​ទាំងនោះ​ត្រូវ​បាន​គេប្រគល់ឱ្យ អនុវត្តការងារនេះក្នុងនាមក្រុមប្រឹក្សារបស់ខ្លួន ។ ក្នុងការធ្វើ​ប្រតិភូកម្ម​មុខងារ​នេះ ក្រសួងមហាផ្ទៃ និងផ្តល់ធនធាន និងការបណ្តុះបណ្តាល ។

៣. អាជ្ញាធររដ្ឋបាលឯករាជ្យ

ដើម្បីសម្របសម្រួលនិងគាំទ្រដល់ដំណើរការនៃការកែទម្រង់វិមជ្ឈការ និង​វិសហមជ្ឈការ​ប្រកបដោយប្រសិទ្ធភាពរដ្ឋនីមួយៗ ត្រូវរៀបចំកម្មវិធីជាតិមួយក្នុងកំណែទម្រង់វិមជ្ឈការ និងវិសហមជ្ឈការ ។​ គោលនយោបាយកំណែទម្រង់របស់រដ្ឋាភិបាលកម្ពុជាទទួលបានការគាំទ្រ និងចូលរួមដោយឥតសំចៃពីគ្រប់ក្រសួង ស្ថាប័ន នៃរាជរដ្ឋាភិបាល មន្ត្រីរាជការស៊ីវិល នគរបាលជាតិ កងយោធពលខេមៈភូមិន្ទគ្រប់លំដាប់ថ្នាក់ពីគ្រប់គណបក្ស នយោបាយនានា ពីសង្គមស៊ីវិល និងផ្នែកឯកជន រួមទាំងប្រជាពលរដ្ឋទាំងមូល ក៏ដូចជាដៃគូអភិវឌ្ឈប្រទេសផ្តល់ជំនួយសំដៅនាំកម្ពុជាឆ្ពោះទៅរកការអភិវឌ្ឍលើគ្រប់វិស័យ ។

Last modified: Wednesday, 21 February 2024, 2:06 PM