loader image
Skip to main content
Home
Completion requirements
View

ការវិនិច្ឆ័យបានត្រឹមត្រូវ ជាការចាំបាច់សម្រាប់មនុស្សដែលចង់បានភាពរីកចម្រើន។​ វាត្រូវផ្អែកទៅលើដំណើរនៃការត្រិះរិះពិចារណាប្រកបដោយហេតុផលត្រឹមត្រូវ។ ការត្រិះរិះ ជាសកម្មភាពរបស់វិចារណញ្ញាណ ដែលឈានដល់វិចារណពុទ្ធិ។ គេចែកពុទ្ធិជាបីសណ្ឋានមានដូចជា៖ ពួកនៃពុទ្ធិ ល្បិចនៃពុទ្ធ និងទម្រង់នៃពុទ្ធិ។

១.វិចារទូទៅ
១.១. និយមន័យ

វិចារ ជាតំណជាប់ឥតដាច់នៃគំនិតជាច្រើនដើម្បីឆ្ពោះទៅរកសេចក្តីសន្និដ្ឋាន។ វិចារ ដែលត្រឹមត្រូវ គឺជាការរៀបចំគំនិតមួយមិនត្រូវប្រឆាំងនឹងគំនិតមួយទៀតទេ។

១.២. អំពើទាំងបីនៃគំនិត

អំពើទាំងបីនៃគំនិតមាន បញ្ញត្តិ ការវិនិច្ឆ័យ និងវិចារ។

ក.បញ្ញត្តិ

បញ្ញត្តិ ជាន័យរបស់ពាក្យមួយ ជាអ្វីដែលគេនឹកដល់ កាលណាគេប្រើពាក្យមួយ។ បញ្ញត្តិសុទ្ធតែ អរូបីទាំងអស់ ព្រោះវាគ្រាន់តែជាពាក្យ សម្រាប់សម្គាល់ មិនមែនសំដៅលើរូបរាងរបស់វត្ថុនោះឡើយដូចជាពាក្យថា តុ កៅអី ឬទ្រង់ទ្រាយគ្រាន់តែជាបញ្ញត្តិប៉ុណ្ណោះ ។

ខ.ការវិនិច្ឆ័យ

ការវិនិច្ឆ័យ ជាអំពើនៃគំនិតដែលឱ្យលក្ខណៈទៅលើបញ្ញត្តិមួយ ឬជាចំណងដែលចងបញ្ញតិពីរ ឬច្រើនភ្ជាប់គ្នា ។ ឧទាហរណ៍៖ តុខ្ពស់ជាងកៅអី។

គ.វិចារ

វិចារ ជាការ​ប្រមូល​ផ្ដុំវិនិច្ឆ័យ​ពីរ​ ឬ ច្រើន ឬជាការ​ប្រមូល​ផ្ដុំគំនិត​ជា​ច្រើន​ដើម្បី​ឈាន​ទៅ​រក​ការសន្និដ្ឋានអ្វី​មួយ​។

២.អនុមាន​ញែក​ និង​អនុមាន​រួម
.១. អនុមាន​ញែក

អនុមាន​ញែកជាវិចារ​ដែល​ញែក​សេច​ក្ដី​សន្និដ្ឋាន​ចេញ​ពី​គោលការណ៍​ទូ​ទៅ​ ចេញ​ពីភាព​រួម​ទៅ​រក​ភាព​ដោយ​ឡែក។ តក្ករូប​មាន​សំណើបីគឺ មូល​បដិញ្ញា២ និង​​សន្និដ្ឋាន​១។
ឧទាហរណ៍៖ គ្រប់លោហៈទាំង​អស់សុទ្ធតែចម្លងអគ្គិសនី(មូលបដិញ្ញា១)ដែកជាលោហៈ(មូលបដិញ្ញា២)ដូចនេះ ដែកក៏ចម្លងអគ្គិសនីដែរ(សេចក្ដីសន្និដ្ឋាន)។
ឧទាហរណ៍៖ គ្រប់រុក្ខជាតិទាំង​អស់សុទ្ធតែធ្វើរស្មីសំយោគ(មូលបដិញ្ញា១)​ ផ្កាម៉ោង១០គឺជារុក្ខជាតិ(មូលបដិញ្ញា២) ដូចនេះផ្កាម៉ោង១០ ក៏ធ្វើរស្មីសំយោគដែរ(សេចក្ដីសន្និដ្ឋាន)។

២.២.អនុមាន​រួម

អនុមាន​រួម ជាវិចារ​ដែល​ចេញ​ពី​ភាព​ដោយ​ឡែក​ឈាន​ទៅ​រក​ភាព​រួម​មួយ​។
​វិចារ ​ដែល​ស្គាល់​ថា​ជា​ច្បាប់ទូ​ទៅ។
ឧទាហរណ៍៖ -   សុខជាមនុស្ស​ត្រូវតែស្លាប់(មូលបដិញ្ញា១)
                    -   សុភី ជាមនុស្ស​(មូលបដិញ្ញា)
ដូចនេះគ្រប់មនុស្ស​ទាំង​អស់​ត្រូវ​តែ​ស្លាប់​(សេចក្ដីសន្និដ្ឋាន)

២.៣.ទំនាក់ទំនង​រវាងអនុមានញែកនិងអនុមានរួម

-   ការបង្ហាញពីទំនាក់ទំនង​រវាងអនុមានញែកនិងអនុមានរួម
ទំនាក់​ទំនង​នេះ​គឺ ​មាន​លក្ខណៈផ្ទុយ​គ្នា​ តែជួយ​បំពេញ​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក។ អនុមាន​រួម​ផ្ដល់​ឫសគល់ឱ្យ​អនុមាន​ញែក​ ព្រោះ​តែអនុមាន​រួម​ស្វែង​រក​ច្បាប់​ទូ​ទៅ​ក្នុង​វិទ្យាសាស្រ្ដពិសោធន៍ និង​រក​គោល​ការណ៍​ឱ្យ​គណិត​វិទ្យា។ អនុ​មាន​ញែក​មាន​លក្ខណៈត្រឹម​ត្រូវ​ល្អិត​ល្អន់ ជាអ្នក​ដឹក​នាំអនុមាន​រួម។

៣.វិភាគនិងសំយោគ
៣.១.វិភាគ

វិភាគ ជាការបំបែកអង្គធាតុមួយ ឱ្យទៅជាធាតុផ្សំផ្សេងៗឬការបំបែកអ្វីមួយដែលសាំញ៉ាំឱ្យទៅជាងាយស្រួល ។ ឧទាហរណ៍៖គេយកទឹកមកវិភាគ គេបានអុកស៊ីសែន និង អ៊ីដ្រូសែន។ វិភាគចែកចេញជាពីរគឺ វិភាគពិត និងវិភាគក្នុងគំនិត។
-   វិភាគពិត ជាវិភាគដែលធ្វើលើវត្ថុដែលមានអត្ថិភាពជាផ្នែករូបធាតុ ឧទាហរណ៍៖ ពេលដាំទឹកពុះគេសង្កេតមានចំហាយទឹកហ៊ុយឡើងលើ។ តាមពិសោធន៍ ត្រង់ចំហាយដែលភាយនេះពីរប្រភេទគឺជា O2 និង H2 ជា(ឧស្ម័ន) ដែលភាយឡើង។

-   វិភាគក្នុងគំនិត គឺធ្វើតែក្នុងគំនិតសុទ្ធសាធ ឯវត្ថុវិភាគឥតមានអតិ្ថភាពផ្នែករូបធាតុទេ។

៣.២.សំយោគ

សំយោគ ជាការផ្សំ ឬរៀបចំវត្ថុមួយដោយយកធាតុផ្សេងៗគ្នា មកផ្គុំបង្កបង្កើតឱ្យចេញជាវត្ថុមួយ ឬជាអ្វីមួយឱ្យមានរូបរាងឡើង ។
-   សំយោគពិត ជាការរៀបចំប្រមូលផ្តុំវត្ថុដែលមានអត្ថិភាពផ្នែករូបធាតុ ។
ឧទាហរណ៍៖ គេយកអុកស៊ីសែន និងអ៊ីដ្រូសែនមកធ្វើសំយោគឱ្យបានទឹក ។
សំយោគក្នុងគំនិត ជាការប្រមូលផ្តុំគំនិតដែលមានលក្ខណៈអរូបី ។ សំយោគក្នុងគំនិតមានបីយ៉ាងគឺ៖
-   សំយោគបញ្ញត្តិ ជាការផ្តុំគំនិតធំៗ ដូចដែលគេបានធ្វើក្នុងសុន្ទរកថា។
-   សំយោគគណិតវិទ្យា ចាប់ផ្តើមពីអ្វីដែលងាយទៅសាំញ៉ាំ។
-   សំយោគបដិសំយោគ កើតពីបដិបក្ខភាពរវាងមតិនិងបដិមតិ(គឺមតិស្របនិងមតិផ្ទុយ) ដើម្បីរកច្រក ឬមធ្យោបាយរួមមួយ។


៣.៣.ទំនាក់ទំនងរវាងវិភាគនិងសំយោគ

វិភាគ និងសំយោគជាសកម្មភាពរបស់ចិត្តដែលតែងតែត្រូវការគ្នាទៅវិញទៅមក។
បង្ហាញពីទំនាក់ទំនងរវាងវិភាគនិងសំយោគ។ បើ​ទោះ​បី​ជា​វិភាគ​និង​សំយោគ​មាន​លក្ខណៈផ្ទុយ​គ្នា​មែន​ តែ​​ត្រូវ​ការ​បំពេញ​ឱ្យគ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក​។
-   វិភាគ​មិន​អាច​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​ដោយ​គ្មាន​សំយោគ​បាន​ទេ ឯសំយោគ​ក៏​ដូច​គ្នា​ដែរ​
-   ដើម្បី​ធ្វើ​សំយោគ​ឱ្យបាន​ល្អ​ លុះ​ត្រា​តែ​ស្គាល់​ពី ធាតុ​បង្ករបស់​វា​ឱ្យ​បាន​ច្បាស់​ជា​មុន​សិន​
-   ដើម្បី​ស្គាល់​​ធាតុ​បង្ក​នោះ​គេ​ត្រូវ​ធ្វើ​វិភាគ​កំហុស​ទាំង​ឡាយ​របស់​សំយោគ​ គឺ​ជា​លទ្ធផល ​នៃ​កង្វះវិភាគ។          
ដូច​នេះ​ វិភាគ និង​សំយោគ ​គឺ​ជា​សកម្ម​ភាព​ពីរ​របស់​ចិត្ត​ដែលបង្គ្រប់​ឱ្យ​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅមកនិង​ត្រូវ​ការ​គ្នា​ជា​និច្ច។

៣.៤.គោលបំណងនៃវិភាគនិងសំយោគ

គោលបំណងនៃវិភាគ គឺធ្វើឱ្យកាន់តែយល់ច្បាស់នូវធាតុផ្សំ និងរៀបចំឱ្យមានរបៀបរៀបរយឡើងវិញនូវធាតុណាដែលខុសគ្នា និងធាតុណាដែលដូចគ្នា។

គោលបំណងនៃសំយោគ គឺផ្តុំឡើងនូវធាតុបង្កផ្សេងៗ ដើម្បីបង្កើតរូបរាងថ្មី និងច្បាស់លាស់។

៤.អព្ភន្តរញាណ
៤.១.និយមន័យ

អព្ភន្តរញាណ គឺជាពុទ្ធិដែលបានពីចំណាប់ផ្ទាល់និងភ្លាមៗ ដោយមានលក្ខណៈជាចំណេះដឹងផ្ទាល់ភ្លាមៗជាវិចារណភាពគ្មានតិចនិច គ្មានវិធីទាក់ទងនឹងមនុស្សម្នាក់ៗដែលជាប្រធានវិស័យភាព។

.២.បែបផ្សេងៗនៃអព្ភន្ដរញាណ

អព្ភន្ដរញាណចែកជា៤ ប្រភេទគឺ៖
-   អព្ភន្ដរញាណចិត្តវិទ្យា ការដឹងពិតៗក្នុងចិត្តបុគ្គលម្នាក់ៗ។  ពេលគេដឹង​រឿងអ្វីមួយកើតឡើងចំពោះ​គេ។
-   អព្ភន្ដរញាណឥន្រ្ទិយ ការដឹងភ្លាមៗតាមរយៈអង្គវិញ្ញាណទាំង៥។  ផ្អែម ប្រៃ ជូរ ល្វីង ចត់...។
-   អព្ភន្ដរញាណបញ្ញា ការបង្ហាញពីទំនាក់ទំនង​រវាងវត្ថុពីរដើម្បីបង្កើតអ្វីថ្មី។ 
អ្វី​ដែលអរូបីឈានដល់រូបី។
-   អព្ភន្ដរញាណអស្ដិរូបវិជ្ជា អាចឱ្យយើងចាប់បានតថភាពមួយដែលជាខ្លឹមសារផងនឹងអត្ថិភាពផង។ ការពិចារណាពី​ជីវិតមនុស្សទៅនឹងធម្មជាតិ។

៤.៣.មុខងារនិងតម្លៃអព្ភន្តរញាណ

អព្ភន្តរញាណ មាន​មុខងារ​ផ្ដល់​គោលការណ៍​ដំបូង​ឲ្យ​វិចារ និង​មុខងារ​មួយ​ទៀត​គឺ​វា​តែងតែ​នៅ​មុខ​វិចារ​ជានិច្ច ហើយ​តែងតែ​បង្រួម​មក​វិញ​នូវ​វិចារ​មួយ​ថ្មី​ទៀត។​ អ្នកទស្សនវិជ្ជា​មួយ​ចំនួន​បាន​ឲ្យ​តម្លៃ​ទៅ​លើ​អព្ភន្តរញាណ​ខ្លាំង​ជាង​វិចារ​ព្រោះ​អព្ភន្តរញាណ​​ជា​វិធី​ផ្ទាល់​ដែល​ប្រសើរ​និង​សុក្រឹត​ជាង​វិចារ​ដែល​ជា​វិធីប្រយោល។ អព្ភន្តរញាណ​ជា​មធ្យោបាយ​តែមួយ​គត់​ដើម្បី​ចាប់​តថ​និង​អាច​រំកិល​ទៅ​រក​ភាព​សច្ច​បាន។

៥.ទំនាក់ទំនង​រវាង​អព្ភន្តរញាណ​និង​វិចារ

វា​ត្រូវការ​គ្នា​ទៅវិញទៅមក និង​បំពេញ​ឱ្យ​គ្នា​ជានិច្ចមានដូច​ជា ៖​
-   អព្ភន្តរញាណ​ជា​អ្នក​ចាប់​យក​នូវ​របក​គំហើញ ឯ​វិចារ​ជា​អ្នក​វិភាគ​លើ​របក​គំហើញ​នោះ ។
-   អព្ភន្តរញាណ​ជា​អ្នក​ផ្ដល់​សម្ភារៈ​សំណង់ ឯ​វិចារ​ជា​អ្នក​ចម្រាញ់​ការ​ប្រើប្រាស់​សម្ភារៈ​នោះ ។
-   អព្ភន្តរញាណ​ជា​អ្នក​រក​ឃើញ​នូវ​ទំនាក់ទំនង​ ឯ​វិចារ​ជា​អ្នក​បង្ហាញ​នូវ​តម្លៃ​នៃ​ទំនាក់ទំនង​នោះ។
-   អព្ភន្តរញាណ​មាន​ភាព​រហ័ស​ពេក​ខ្វះ​ហេតុផល ដូចនេះ​វា​ត្រូវការ​វិចារ​ដែល​មាន​ភាព​យឺត​កម្រ​ភ្លាំងភ្លាត់។

៦.ភាពខុសគ្នារវាង​អព្ភន្តរញាណ​និង​វិចារ

អព្ភន្តរញាណ

វិចារ

  -   ជា​ពុទ្ធិ​ដំបូង​បង្អស់​របស់​មនុស្ស
  -   ជា​ពុទ្ធិ​ផ្ទាល់​និង​ភ្លាម​ៗ
  -   អវិចារណភាព
  -   ជា​ពុទ្ធិ​បែប​សំយោគ
  -   ជា​ពុទ្ធិ​គ្មាន​ទំនាក់ទំនង 
គ្មាន​លំដាប់​លំដោយ គ្មាន​គោលការណ៍
  -   មាន​លក្ខណៈ​ជា​ប្រធាន​វិស័យភាព

  -   ជា​ពុទ្ធិ​បន្ទាប់
  -   ជា​ពុទ្ធិ​ប្រយោល
  -   ជា​ពុទ្ធិ​បែប​វិភាគ
  -   ជា​ពុទ្ធិ​ដែល​ផ្អែក​លើ ​ការ​ពិចារណា​ល្អិតល្អន់​
  -   ជា​ពុទ្ធិ​ដែល​មាន​ទំនាក់ទំនងមាន​លំដាប់ មាន​គោលការណ៍​ច្បាស់លាស់
  -   មាន​លក្ខណៈ​ជា​វត្ថុ​វិស័យ​ភាព

៧.ពុទ្ធិ (ចំណេះដឹង)

-   ពុទ្ធិ​សាមញ្ញ ជា​ពុទ្ធិ​ធម្មតា​ អ្នកផង​អាច​មាន​គ្រប់គ្នា កើត​ពី​ការ​ឮ​តៗ​គ្នា​មាន​ភាព​ស្រពេច​ស្រពិល​ មិន​ច្បាស់លាស់ គ្មានលំដាប់​ គ្មាន​ការ​ត្រួតពិនិត្យ​ហ្មត់ចត់ ហើយ​ច្រើន​ផ្អែក​លើ​បទពិសោធន៍​ដែល​មាន​ស្រាប់ ។ ឧទាហរណ៍ : ផ្គរលាន់។
-    ពុទ្ធិស្យង់(ពុទ្ធិវិទ្យាសាស្ត្រ) ជា​ពុទ្ធិ​ដែល​កើត​ពី​ការ​ត្រិះរិះ​ ។ ឧទាហរណ៍ : ទឹក​ពុះ​នៅសីតុណ្ហភាព ​100oC
-    ពុទ្ធិ​ទស្សនវិជ្ជា ជា​ពុទ្ធិ​ដែល​កើត​ពី​ការ​ត្រិះរិះ​ពិចារណា​ ជា​ពុទ្ធិ​សំយោគ​មាន​លក្ខណៈ​ជ្រាលជ្រៅ​ជាង​ពុទ្ធិ​សាមញ្ញ និង​ពុទ្ធិ​វិទ្យាសាស្ត្រ។ឧទាហរណ៍ : ព្រះពុទ្ធ មាន​បន្ទូល​ថា មាន​រូប​គឺ​មាន​ទុក្ខ ។

Last modified: Monday, 19 February 2024, 4:17 PM