-   លោក
ក្លាប៉ារ៉ែត លើកឡើងថាបញ្ញាគឺជាសម្បទាដែលអាចសម្របទៅនឹងស្ថានការណ៍ថ្មីៗ
។
-   លោក
ដឺឡាក្រ័រ យល់ថាបញ្ញាជាសិល្ប:សម្រាប់បង្កើត ប្រពន្ធ័អរូបីកម្មនៅ ចំពោះមុខស្ថានភាពមួយហើយ
បញ្ចូលប្រព័ន្ធអរូបីទាំងនោះទៅក្នុងស្ថានភាពរូបីមួយ ។
-   លោក
ហាតម៉ាន់ យល់ថាបញ្ញាជាអនុគមន៍សម្របមធ្យោបាយនិងគោលដៅ។ 
-   លោក
ប៊ែរសុន យល់ថា បញ្ញាជាសតិសម្រាប់កសាងគឿងប្រដាប់ផ្សេងៗ។
-   លោក
ដេកាត និងលោកវ៉ុលទែ យល់ថាបញ្ញាជាឧបករណ៍សកលសម្រាប់ដោះស្រាយបញ្ហាថ្មីៗដែលស្របទៅនឹងលក្ខខណ្ឌនៃជីវិត។
-   លោកកូល័រ
         យល់ថាបញ្ញា ជាអព្ភន្តរញាណភ្លាមៗ។
-   តាមទ្រឹស្តីព្រះពុទ្ធសាសនា
         បញ្ញា ជាប្រទីបសម្រាប់បំភ្លឺសត្វលោកទៅរកសេចក្ដីសុខ។  អ្នកដែលមានបញ្ញា ជាអ្នកស្គាល់ហេតុនៃទុក្ខនិងស្គាល់ផ្លូវរំលត់ទុក្ខ។

    
ប្រភេទនៃបញ្ញា
     ក. បញ្ញាប្រតិបត្តិ
         ខ. បញ្ញាទ្រឹស្តី
         បញ្ញា   ជាបញ្ញាកម្រិតទាប មានលក្ខណៈប្រតិបត្តិសុទ្ធសាធ
  និងស្ថិតក្នុងរង្វង់បច្ចុប្បន្នភាព ហើយអាចដោះស្រាយបញ្ហាដែលមានលក្ខណៈរូបី
  ដែលមើលឃើញនឹងភ្នែក ។ ជាបញ្ញាដែលកើតចេញពីគំនិតអរូបបី
  អាស្រ័យដោយមានភាសាជំនួយ។បញ្ញាទ្រឹស្តីជាសមត្ថភាព
  នៃការយល់និងការពន្យល់ហេតុការណ៍ទាំងឡាយ។
 
    
    
    
   
    
   
    
         
    
         
    
         
    
    
             
        
             
        
             
    
សភាវគតិ គឺជាការប្រព្រឹត្តដដែលៗ របស់សត្វមានជីវិតទៅតាមប្រភេទនីមួយៗ។ សភាវគតិ ជាចំណេះដឹងចង្អៀតចម្អល់មិនរីកចម្រើន។ ឧទាហរណ៍៖ សត្វឃ្មុំ ជាសភាវគតិ ដែលធ្វើសំបុកដដែលៗ អស់រយៈពេលរាប់លានឆ្នាំមកហើយ។

+   លក្ខណៈដូចគ្នា
   -   មានគោលដៅស្រាយបញ្ញាដូចគ្នា
   -   ស្ថិតនៅក្រោមបញ្ជារបស់តណ្ហាដូចគ្នា។
+ លក្ខណៈខុសគ្នា
| 
                     បញ្ហា  | 
                
                     សភាវគតិ  | 
            
| 
                      -   កើតមកពីការរៀនសូត្រ  | 
                
                      -   មានមកពីកំណើត  | 
            
-   បញ្ញាសត្វ ជាបញ្ញាអព្ភន្តរញាណ និងអរូបី។
បញ្ញានេះមិនអាចគ្រប់គ្រងពេលវេលាបានទេគឺថាអតីតកាល
អនាគតកាលគ្មានរូបរាងនៅក្នុងខួរក្បាលសត្វទេ។
-   បញ្ញាមនុស្ស អាចគ្រប់គ្រងពេលវេលាបាន អាចរំលឹកពីអតីតកាលអាចគិតពីអនាគតកាល ហើយអាចធ្វើឱ្យមានប្រវត្តិមានអនុស្សាវរីយ៍។
    
ដើម្បីវាស់បញ្ញាមនុស្សគឺគេត្រូវយកអាយុបញ្ញាចែកជាមួយអាយុពិត
៖
![]()
-   បើលទ្ធផលស្មើ            ១ ជាមនុស្សធម្មតា
-   បើលទ្ធផលធំជាង        ១ ជាមនុស្សមានបញ្ញាខ្ពស់
        -   បើលទ្ធផលតូចជាង      ១ ជាមនុស្សមានបញ្ញាទាប
-   បើលទ្ធផល                 ០,៧ ជាមនុស្សខ្សោយបញ្ញា
-   
        បើលទ្ធផលតូចជាង     ០,៥ ជាមនុស្សល្ងង់
-   បើលទ្ធផលតូចជាង     ០,២ ជាមនុស្សល្ងីល្ងើ។                                      
    

ឯកទេសមិនអាចបញ្ចូលគ្នាបានឡើយ។  គេអាចបណ្តុះបណ្តាលមនុស្សឱ្យមានបញ្ញា មានចំណេះដឹង ឬឯកទេសរៀងខ្លួនៗខ្លួន។ មនុស្សត្រូវមានចំណេះដឹង ឬមានបញ្ញាទូទៅជាមុនសិនទើបគេឈានទៅចាប់យកឯកទេសដោយឡែកៗពីគ្នាបាន។
ការដែលគេចាប់យកវិជ្ជាជីវៈខុសៗគ្នា
បណ្តាលមកពីកត្តាពីរយ៉ាងគឺ៖
-   កត្តាវេទនា (ឧបនិស្ស័យ) ជាអ្វីដែលមានពីកំណើត ជានិស្ស័យពីកំណើត។
-   កត្តាផលប្រយោជន៍
        
                ព្រោះវាមានផលប្រយោជន៍ច្រើនសម្រាប់ផ្គត់ផ្គង់ខ្លួនឯង គ្រួសារ និងសង្គម។