loader image
Skip to main content
Home
Completion requirements
View

        សាសនាព្រាហ្មណ៍ បានផ្សាយមកដល់ប្រទេសកម្ពុជាយើង តាមរយៈពួកឈ្មួញ និងអ្នកផ្សព្វផ្សាយសាសនារបស់ជនជាតិឥណ្ឌា។ សាសនាព្រាហ្មណ៍ចូលមកដល់ប្រទេសកម្ពុជា ហើយរីកចម្រើននៅក្នុងរង្វង់សតវត្សរ៍ទី១ នៃគ.ស. សាសនាព្រាហ្មណ៍ចែកជា៣ សម័យធំៗ គឺសម័យវេទនិយម សម័យព្រាហ្មណ៍និយម  សម័យហិណ្ឌូនិយម។

១. វេទនិយម

        ពាក្យថា “វេទ” ក្លាយពីពាក្យវិទ មានន័យថា ដឹង វិជ្ជា ចំណេះ។ កាលដើមឡើយគេចែកគម្ពីរវេទនេះជាបីប្រភេទដែលហៅថា “ត្រ័យវិទ្យា” ឬ “ត្រៃវេទ”។ លុះតមកទៀតមានកើតវេទមួយថែមទៀត រួមជាបួនប្រភេទហៅថា “ចតុវេទ” ។ វេទទាំងបួននេះមាន៖

    + ឫគ្វេទ ឬគវេទ (សរសើរបួងសួង) ជាគាថាសម្រាប់សូត្រ បន់ស្រន់បួងសួងសរសើរ ឬក៏បូជាអាទិទេព។ ឫគវេទ ជាវេទដើមបង្អស់ ហើយសំខាន់ជាងគេផង។
    + យជ៌ុវេទ (ការបូជា) ក្បួន ហោរាសាស្រ្ដ ក្បួនសង់ផ្ទះ ក្បួនធ្វើដំណើរ និងមន្តអាគមផ្សេងៗដូចជាការសូត្រក្នុងពិធីបូជាយញ្ញ។
    + សាមវេទ (សាមៈ សំឡេងពីរោះ) ជាចម្រៀង ពាក្យអង្វរសម្រាប់សូត្រថ្វាយអាទិទេព ព្រះពរ ដូចជាព្រះឥន្ទ្រ។
    + អថវ៌វេទ ជាអត្ថបទមន្តអាគមគាថាសូត្រដើម្បីឱ្យបានសម្រេច បំណងដែលជាសេចក្ដីត្រូវការរបស់អ្នកស្រុក ដោយប្រើគម្ពីរ ឫគ្វេទជាគោល។ ការដែលបង្កើតជាវណ្ណៈ (ពណ៌) មកពីពួកអារ័្យនបានដណ្ដើមយកដីស្រែដីភូមិ ធ្វើជាកម្មសិទ្ធិរបស់ខ្លួន។

        ➤ វណ្ណៈមាន៖
              ✦ វណ្ណៈព្រាហ្មណ៍ បុព្វជិត
              ✦ ក្សត្រយ៍ស្ដេច ឬអភិជន
              ✦ វៃស្សៈ ប្រជាកសិករមានសេរីភាព
              ✦ សូទ្រៈ (ខ្ញុំ បាវ) វណ្ណៈទាបបំផុតដែលទទួលការ មើលងាយពីវណ្ណៈផ្សេងៗទៀត។

២. ព្រាហ្មណ៍និយម

        ព្រាហ្មណ៍និយម គឺជាលិទ្ធិដែលបន្តពីវេទនិយម។ ពួកព្រាហ្មណ៍បានកែច្នៃទស្សនៈទ្រឹស្ដីឱ្យកាន់ តែល្អឡើងស្របតាមសម័យ និងតាមចំណង់ចំណូលចិត្តមនុស្សហើយបានរៀបចំចងក្រងទស្សនៈទ្រឹស្ដីទាំងនោះឱ្យមានក្បួនខ្នាតត្រឹមត្រូវដើម្បីប្រកួតប្រជែងនឹងពុទ្ធនិយម។ ក្នុងសម័យព្រាហ្មណ៍និយមគេសង្កេតឃើញមាន មានពហូសូត្រវិជ្ជាដូចជា៖
    + វេយ្យាករណ៍៖ ចងក្រងភាសាសំស្រ្កឹត ជាក្បួនសំខាន់ៗនៅក្នុងសតវត្សរ៍ទី៤ មុនគ.ស. ។
    + វចនានុក្រមវិទ្យា៖ វចនានុក្រមដែលមានអាយុច្រើនជាងគេ កើតក្នុងរវាងសតវត្សរ៍ទី៤​ និងទី៦ មុនគ.ស. ។
    + កាព្យវិទ្យា៖ កើតតាំងពីសតវត្សរ៍ទី១០ នៃគ.ស. ។
    + កាមវិទ្យា៖ គឺវិជ្ជា ពន្យល់ពីស្នេហា។ គេជួបប្រទះវិជ្ជានេះ នៅមុនសតវត្សរ៍ទី៧។ អត្ថបទសំខាន់ៗទាក់ទងនឹង   ពហូសូតវិជ្ជា គឺមហាភារតៈ បុរាណៈ តន្ត្រៈ រាមយណៈ ធម្មសាស្រ្ដៈ ។

៣. ហិណ្ឌូនិយម

        ហិណ្ឌូនិយមជាលិទ្ធិដែលបន្ដពីព្រាហ្មណ៍និយម។ លិទ្ធិនេះសំយោគរវាងវេទនិយម និងព្រាហ្មណ៍និយម។

        យើងចែកការសិក្សាវេទនិយមនេះ ជា៣ផ្នែកធំៗ ៖
  ✦ ផ្នែកពុទ្ធិ
  ✦ ផ្នែកភាវៈ
  ✦ ផ្នែកសុខៈ ។

    + អំពីលោក៖ ពួកហិណ្ឌូយល់ស្រប តាមវេទនិយម និងព្រាហ្មណ៍និយម។ លោកៈពុំមានអ្វីជាការពិតជាទៀងទាត់ពីព្រោះជាមាយា ជាសភាវៈក្លែងក្លាយ។
    + អំពីទេវៈ ៖ ក្នុងទេវៈមានទេវៈជាច្រើន តែយើងជ្រើសរើសយកតែទេវៈសំខាន់ៗដែលជាអ្នកតំណាងឱ្យធម្មជាតិទេវៈមាននៅលើឋានសួគ៌ាក្នុងអាកាស និងក្នុងឋានមនុស្សលោក។
        ◆ ព្រះឥន្ទ្រ៖ តំណាងសង្គ្រាម ជាអ្នកបង្កើតផ្គរ និងរន្ទះ។ ក្នុងសិល្បៈគេតែឆ្លាក់ជាមនុស្សជិះដំរីក្បាលបី កាន់ប៉ូវថៅ និងកង្វេដំរី។
        ◆ ព្រះអគ្គី៖ តំណាងភ្លើងជាសាក្សីនៃអំពើល្អរបស់មនុស្ស។ ជាមនុស្សក្បាលពីរដៃបួន ជិះពពែ កាន់ពូថៅ ភ្លើងចន្លុះ ផ្លិត និងស្លាបព្រា។
        ◆ ព្រះវិរុណ ឬពិរុណ៖ តំណាងភ្លៀងនិងទឹក ជាអ្នកចាំឃ្លាំមើសេចក្ដី ល្អ អាក្រក់។ មានរូបជាមនុស្សជិះនាគបាំងក្លស់។
        ◆ ព្រះអាទិត្យ ឬព្រះសុរិយា៖ បង្កើតកម្ដៅ និងពន្លឺ ជាចៅក្រមកាត់សេចក្ដីឱ្យមនុស្ស។ មានរូបជាមនុស្សជិះរទេះសេះ អង្គុយលើផ្កាឈូក មានពន្លឺចេញពីខ្លួន។
        ◆ ព្រះចន្ទ៖ តំណាងនៃសោភ័ណភាពជា អ្នករក្សារុក្ខជាតិ មានរូបភាពប្រហាក់ប្រហែល នឹងព្រះអាទិត្យដែរ។
        ◆ ព្រះយម៖ តំណាងឱ្យមរណភាព អ្នកដាក់ទោសឱ្យមរណៈជាបុគ្គលមានរូបមនុស្សជិះ ក្របី កាន់ប៉ូវថៅ មោង ដំបង ដាវ កាំបិតស្នៀត។
        ◆ ព្រះពាយ វាយុ៖ បង្កើតខ្យល់ តំណាងកម្លាំង និងល្បឿន មានសេះជាយានជំនិះ។
        ◆ ព្រះវិស្ណុ៖ ជាអ្នកគ្រប់គ្រងថែរក្សាលោក។ វិស្ណុជួនកាលគេហៅឈ្មោះ នរាយណ៍ ហរិ ភគវ័ន្ដ អនន្ត។ អវតារព្រះវិស្ណុមាន១០ គឺមត្យ្សៈ (ត្រី) កូម៌ៈ (អណ្ដើក) វរាហៈ (ជ្រូកព្រៃ) នរសិង្ហ (មនុស្សសិង្ហ) វាមនៈ (មនុស្សតឿ) បរសុរាម (ព្រះរាមកាន់ពូថៅ) ព្រះរាម (ជាមនុស្សទេវៈ) ក្រឹស្ណ (មនុស្សខ្មៅ) ព្រះពុទ្ធ (ការពិតពុំមែនជាអវតារវិស្ណុឡើយ) កល្កិន (មនុស្សក្បាលសេះ) ។

Last modified: Thursday, 15 February 2024, 2:57 PM