សាសនាព្រាហ្មណ៍
បានផ្សាយមកដល់ប្រទេសកម្ពុជាយើង តាមរយៈពួកឈ្មួញ និងអ្នកផ្សព្វផ្សាយសាសនារបស់ជនជាតិឥណ្ឌា។
សាសនាព្រាហ្មណ៍ចូលមកដល់ប្រទេសកម្ពុជា ហើយរីកចម្រើននៅក្នុងរង្វង់សតវត្សរ៍ទី១ នៃគ.ស. សាសនាព្រាហ្មណ៍ចែកជា៣ សម័យធំៗ គឺសម័យវេទនិយម សម័យព្រាហ្មណ៍និយម សម័យហិណ្ឌូនិយម។
ពាក្យថា “វេទ” ក្លាយពីពាក្យវិទ មានន័យថា ដឹង វិជ្ជា ចំណេះ។ កាលដើមឡើយគេចែកគម្ពីរវេទនេះជាបីប្រភេទដែលហៅថា “ត្រ័យវិទ្យា” ឬ “ត្រៃវេទ”។ លុះតមកទៀតមានកើតវេទមួយថែមទៀត រួមជាបួនប្រភេទហៅថា “ចតុវេទ” ។ វេទទាំងបួននេះមាន៖
+ ឫគ្វេទ
ឬគវេទ (សរសើរបួងសួង) ជាគាថាសម្រាប់សូត្រ
បន់ស្រន់បួងសួងសរសើរ ឬក៏បូជាអាទិទេព។ ឫគវេទ ជាវេទដើមបង្អស់ ហើយសំខាន់ជាងគេផង។
+ យជ៌ុវេទ (ការបូជា) ក្បួន ហោរាសាស្រ្ដ
ក្បួនសង់ផ្ទះ ក្បួនធ្វើដំណើរ និងមន្តអាគមផ្សេងៗដូចជាការសូត្រក្នុងពិធីបូជាយញ្ញ។
+ សាមវេទ (សាមៈ សំឡេងពីរោះ) ជាចម្រៀង
ពាក្យអង្វរសម្រាប់សូត្រថ្វាយអាទិទេព ព្រះពរ ដូចជាព្រះឥន្ទ្រ។
+ អថវ៌វេទ ជាអត្ថបទមន្តអាគមគាថាសូត្រដើម្បីឱ្យបានសម្រេច
បំណងដែលជាសេចក្ដីត្រូវការរបស់អ្នកស្រុក ដោយប្រើគម្ពីរ ឫគ្វេទជាគោល។
ការដែលបង្កើតជាវណ្ណៈ (ពណ៌) មកពីពួកអារ័្យនបានដណ្ដើមយកដីស្រែដីភូមិ
ធ្វើជាកម្មសិទ្ធិរបស់ខ្លួន។
➤ វណ្ណៈមាន៖
✦
វណ្ណៈព្រាហ្មណ៍ បុព្វជិត
✦ ក្សត្រយ៍ស្ដេច ឬអភិជន
✦ វៃស្សៈ ប្រជាកសិករមានសេរីភាព
✦ សូទ្រៈ (ខ្ញុំ បាវ)
វណ្ណៈទាបបំផុតដែលទទួលការ មើលងាយពីវណ្ណៈផ្សេងៗទៀត។
ព្រាហ្មណ៍និយម
គឺជាលិទ្ធិដែលបន្តពីវេទនិយម។ ពួកព្រាហ្មណ៍បានកែច្នៃទស្សនៈទ្រឹស្ដីឱ្យកាន់
តែល្អឡើងស្របតាមសម័យ និងតាមចំណង់ចំណូលចិត្តមនុស្សហើយបានរៀបចំចងក្រងទស្សនៈទ្រឹស្ដីទាំងនោះឱ្យមានក្បួនខ្នាតត្រឹមត្រូវដើម្បីប្រកួតប្រជែងនឹងពុទ្ធនិយម។
ក្នុងសម័យព្រាហ្មណ៍និយមគេសង្កេតឃើញមាន មានពហូសូត្រវិជ្ជាដូចជា៖
+ វេយ្យាករណ៍៖ ចងក្រងភាសាសំស្រ្កឹត
ជាក្បួនសំខាន់ៗនៅក្នុងសតវត្សរ៍ទី៤ មុនគ.ស. ។
+ វចនានុក្រមវិទ្យា៖ វចនានុក្រមដែលមានអាយុច្រើនជាងគេ
កើតក្នុងរវាងសតវត្សរ៍ទី៤ និងទី៦ មុនគ.ស. ។
+ កាព្យវិទ្យា៖ កើតតាំងពីសតវត្សរ៍ទី១០ នៃគ.ស. ។
+ កាមវិទ្យា៖ គឺវិជ្ជា ពន្យល់ពីស្នេហា។
គេជួបប្រទះវិជ្ជានេះ នៅមុនសតវត្សរ៍ទី៧។ អត្ថបទសំខាន់ៗទាក់ទងនឹង ពហូសូតវិជ្ជា គឺមហាភារតៈ បុរាណៈ តន្ត្រៈ
រាមយណៈ ធម្មសាស្រ្ដៈ ។
ហិណ្ឌូនិយមជាលិទ្ធិដែលបន្ដពីព្រាហ្មណ៍និយម។
លិទ្ធិនេះសំយោគរវាងវេទនិយម និងព្រាហ្មណ៍និយម។
យើងចែកការសិក្សាវេទនិយមនេះ ជា៣ផ្នែកធំៗ ៖
✦ ផ្នែកពុទ្ធិ
✦ ផ្នែកភាវៈ
✦ ផ្នែកសុខៈ ។
+ អំពីលោក៖ ពួកហិណ្ឌូយល់ស្រប
តាមវេទនិយម និងព្រាហ្មណ៍និយម។ លោកៈពុំមានអ្វីជាការពិតជាទៀងទាត់ពីព្រោះជាមាយា
ជាសភាវៈក្លែងក្លាយ។
+ អំពីទេវៈ ៖ ក្នុងទេវៈមានទេវៈជាច្រើន
តែយើងជ្រើសរើសយកតែទេវៈសំខាន់ៗដែលជាអ្នកតំណាងឱ្យធម្មជាតិទេវៈមាននៅលើឋានសួគ៌ាក្នុងអាកាស
និងក្នុងឋានមនុស្សលោក។
◆ ព្រះឥន្ទ្រ៖ តំណាងសង្គ្រាម ជាអ្នកបង្កើតផ្គរ
និងរន្ទះ។ ក្នុងសិល្បៈគេតែឆ្លាក់ជាមនុស្សជិះដំរីក្បាលបី កាន់ប៉ូវថៅ និងកង្វេដំរី។
◆ ព្រះអគ្គី៖ តំណាងភ្លើងជាសាក្សីនៃអំពើល្អរបស់មនុស្ស។
ជាមនុស្សក្បាលពីរដៃបួន ជិះពពែ កាន់ពូថៅ ភ្លើងចន្លុះ ផ្លិត និងស្លាបព្រា។
◆ ព្រះវិរុណ ឬពិរុណ៖ តំណាងភ្លៀងនិងទឹក
ជាអ្នកចាំឃ្លាំមើសេចក្ដី ល្អ អាក្រក់។ មានរូបជាមនុស្សជិះនាគបាំងក្លស់។
◆ ព្រះអាទិត្យ ឬព្រះសុរិយា៖ បង្កើតកម្ដៅ និងពន្លឺ
ជាចៅក្រមកាត់សេចក្ដីឱ្យមនុស្ស។ មានរូបជាមនុស្សជិះរទេះសេះ អង្គុយលើផ្កាឈូក
មានពន្លឺចេញពីខ្លួន។
◆ ព្រះចន្ទ៖ តំណាងនៃសោភ័ណភាពជា អ្នករក្សារុក្ខជាតិ
មានរូបភាពប្រហាក់ប្រហែល នឹងព្រះអាទិត្យដែរ។
◆ ព្រះយម៖ តំណាងឱ្យមរណភាព
អ្នកដាក់ទោសឱ្យមរណៈជាបុគ្គលមានរូបមនុស្សជិះ ក្របី កាន់ប៉ូវថៅ មោង ដំបង ដាវ
កាំបិតស្នៀត។
◆ ព្រះពាយ វាយុ៖ បង្កើតខ្យល់ តំណាងកម្លាំង និងល្បឿន
មានសេះជាយានជំនិះ។
◆ ព្រះវិស្ណុ៖ ជាអ្នកគ្រប់គ្រងថែរក្សាលោក។
វិស្ណុជួនកាលគេហៅឈ្មោះ នរាយណ៍ ហរិ ភគវ័ន្ដ អនន្ត។ អវតារព្រះវិស្ណុមាន១០
គឺមត្យ្សៈ (ត្រី) កូម៌ៈ (អណ្ដើក) វរាហៈ (ជ្រូកព្រៃ) នរសិង្ហ (មនុស្សសិង្ហ)
វាមនៈ (មនុស្សតឿ) បរសុរាម (ព្រះរាមកាន់ពូថៅ)
ព្រះរាម (ជាមនុស្សទេវៈ) ក្រឹស្ណ (មនុស្សខ្មៅ) ព្រះពុទ្ធ (ការពិតពុំមែនជាអវតារវិស្ណុឡើយ)
កល្កិន (មនុស្សក្បាលសេះ) ។