មុននឹងយើងឈានទៅដល់ការធ្វើតែងសេចក្តី
ជាបឋមយើងគប្បីយល់និយមន័យ តែងសេចក្តី ជាមុនសិន ។
     +  
    ពាក្យថា "តែងសេចក្តី" បានមកពី ៖ តែង បូកនឹង សេចក្តី
     +  
    តែង ៖ រៀបចំ រចនា កែច្នៃ កែលំអ
ធ្វើឲ្យមានរបៀប
     +  
    សេចក្តី ៖ រឿងរ៉ាវ ហេតុការណ៍
ដែលមានជាប់ទាក់ទងគ្នាជាឃ្លា ល្បះ កថាខណ្ឌ អត្ថបទដែលមានន័យ និងបំណងច្បាស់លាស់
អាចស្តាប់បាន។
         ដូច្នេះ “តែងសេចក្តី” មានន័យថាការរៀបចំពាក្យពេចន៍
ការតុបតែង រចនានៃឃ្លាល្បះណាមួយដើម្បីកែលំអសេចក្តីឱ្យមានទំនាក់ទំនងជាអត្ថបទដ៏សមហេតុផល
ត្រឹមត្រូវ មានខ្លឹមសារប្រកបដោយផលប្រយោជន៍ជាទីពេញចិត្ត។
    -    តែងសេចក្តីបែបអត្ថាធិប្បាយពន្យល់ ជាប្រធានមួយប្រភេទដែលតម្រូវឱ្យអ្នកតែងស្រាយបំភ្លឺ
     ពន្យល់យ៉ាងល្អិតល្អន់ ក្បោះក្បាយ ច្បាស់លាស់អស់សេចក្តី ។
    -    តែងសេចក្តីបែបអត្ថាធិប្បាយពន្យល់ ជាប្រធានមួយប្រភេទដែលតម្រូវឱ្យអ្នកតែងស្រាយបំភ្លឺ
     ពន្យល់យ៉ាងល្អិតល្អន់ ក្បោះក្បាយ ច្បាស់លាស់អស់សេចក្តី ។
    -    ប្រធានពន្យល់មិនតម្រូវឱ្យអ្នកវែកញែករកខុសត្រូវឡើយ
     ព្រោះវាមានលក្ខណៈត្រឹមត្រូវ រួចស្រេចទៅហើយ។
គេដឹង
និងស្គាល់ប្រភេទនៃប្រធានតែងសេចក្តីបានតាមរយៈ ៖
    -    ពាក្យចោទសួរ៖
ហេតុអ្វី......? ,ហេតុដូចម្តេច......? ....មានប៉ុន្មានយ៉ាង? , ......យ៉ាងណាខ្លះ? , ......
    យ៉ាងដូចម្តេច? , ......បែបណា?
    -    ពាក្យបង្គាប់៖ ចូរពន្យល់។ , ចូរស្រាយបំភ្លឺ។ 
    , ចូរគូសបញ្ជាក់។ , ចូររៀបរាប់។ , ចូរបង្ហាញ។ , ចូរពណ៌នា។ 
    ,ចូរអធិប្បាយ។ , ចូរលាតត្រដាង។
ក. សេចក្តីផ្តើម៖
    -    លំនាំបញ្ហា ៖ និយាយបញ្ហាទូទៅដែលទាក់ទងនឹងប្រធាន
     មិនវែងពេក មិនខ្លីពេក
    -    ចំណូលបញ្ហា ៖ លើកទស្សនៈរបស់ប្រធានយកមកបង្ហាញ
    -    ចំណោទបញ្ហា ៖ ចោទសួរលើប្រធាន (បែបពន្យល់) ។ (
    សូមមើលរបៀបចោទសួរក្នុងប្រធានបែប
        អត្ថាធិប្បាយពន្យល់)
ខ. តួសេចក្តី៖
    -    ឃ្លាភ្ជាប់សេចក្តី (
        សូមមើលរបៀបសរសេរឃ្លាភ្ជាប់សេចក្តី)
    -    ពន្យល់ពាក្យពិបាក ឬពាក្យគន្លឹះរបស់ប្រធាន (មិនបាច់បញ្ជាក់ថ្នាក់ពាក្យទេ)
            -    ពន្យល់ន័យប្រធាន (ប្រធាននេះចង់និយាយថា.......។ ចង់ឱ្យយើងបកស្រាយពី......។)
    -    បកស្រាយប្រធាន និងឧទាហរណ៍ (សូមមើលរបៀបបកស្រាយប្រធាន
            )
    -    សរុបសេចក្តី៖ សរុបខ្លឹមសារដែលបានបកស្រាយខាងលើឱ្យសមល្មម
     ដោយច្បិចយកតែគំនិតសំខាន់ៗតាមលំដាប់លំដោយ ហើយវាយតម្លៃតាមមតិរបស់អ្នកតែង។
គ. សេចក្តីបញ្ចប់៖
    -    វាយតម្លៃប្រធាន៖ គឺជាចម្លើយនៃចំណោទបញ្ហា
     ពោលគឺតម្លៃនៃការអប់រំសីលធម៌ ឬវប្បធម៌
    -    ទស្សនៈផ្ទាល់ខ្លួន៖ បង្ហាញពីជំហរទស្សនៈរបស់អ្នកតែង
     ផ្សារភ្ជាប់ក្នុងជីវភាព សង្គមជាក់ស្តែង ។
របៀបចោទសួរក្នុងប្រធានបែបអត្ថាធិប្បាយពន្យល់
     ១. តើ......មានខ្លឹមសារយ៉ាងណា?
     ២. តើ......មានខ្លឹមសារយ៉ាងដូចម្តេច?
     ៣. តើ......មានអត្ថន័យយ៉ាងដូចម្តេច
    ?
     ៤. តើ......បង្កប់នូវតម្លៃអប់រំយ៉ាងណាខ្លះ?
     ៥. តើ......បង្កប់នូវអត្ថន័យយ៉ាងដូចម្តេច
        ?
     ៦. តើមានអំណះអំណាងយ៉ាងណាខ្លះបានជាគេហ៊ានថាដូចនេះ?
     ៧. ..........................................................?
របៀបសរសេរឃ្លាភ្ជាប់សេចក្តី
     ១. ដើម្បីបកស្រាយនូវមតិរបស់ប្រធានខាងលើឱ្យបានក្បោះក្បាយ
     ជាបឋមយើងគប្បីយល់នូវពាក្យ "......" ជាមុនសិន។
     ២. ដើម្បីជាជំនួយដល់ការដោះស្រាយបញ្ហាខាងលើឱ្យបានអស់សេចក្តី
     ជាដំបូងយើងគប្បីស្គាល់ពាក្យគន្លឹះមួយចំនួនជាមុនសិន។
     ៣. មុននឹងអត្ថាធិប្បាយពំនោលខាងលើឱ្យបានស៊ីជម្រៅ
     យើងគប្បីយល់នូវឃ្លា "......" ជាមុនសិន។
     ៤. ដើម្បីជាប្រទីបសម្រាប់បំភ្លឺក្នុងការបកស្រាយនូវទស្សនៈប្រធានខាងលើឱ្យបានក្បោះក្បាយល្អ
     និងអស់សេចក្តី
ជាបឋមយើងគប្បីយល់នូវអត្ថន័យនៃពាក្យគន្លឹះនៃទស្សនៈប្រធានជាមុនសិន។
     ៥. ............................................................។
របៀបបកស្រាយប្រធាន
 -    បើកទូលាយគំនិតឱ្យក្បោះក្បាយ
     បកស្រាយប្រធានឲ្យបានគ្រប់ជ្រុងជ្រោយ និងអស់សេចក្តី (គំនិតសំខាន់ បូកនឹង
     សេចក្តីលំអិតគាំទ្រ)
 -    ផ្តល់ឧទាហរណ៍ឱ្យស៊ីនឹងប្រធាន
(ក្នុងអក្សរសិល្ប៍ ក្នុងសង្គម ឬក្នុងប្រវត្តិសាស្រ្ត...)