១. ប្រភព ៖ ដកស្រង់ពីសៀវភៅសង្ខេបទសជាតក
២. ចលនា ៖ អក្សរសិល្ប៍បែបពុទ្ធនិយម
៣. អ្នកនិពន្ធ ៖ លោក ឈឹម ស៊ុមន៍
៤. បោះពុម្ពផ្សាយ ៖ ដោយក្រុមពុទ្ធសាសន្យបណ្ឌិត្យ ឆ្នាំ ១៩៥៩
៥. សង្ខេបរឿង
ក្នុងកាលកន្លងទៅហើយ មានគ្រួសារអ្នកនេសាទពីរគ្រួសារ ។
គ្រួសារមួយស្ថិតនៅត្រើយខាងនាយ គ្រួសារម្នាក់ទៀតស្ថិតនៅត្រើយខាងអាយ
បានរាប់អាននឹងគ្នា ហើយបានសន្យានឹងគ្នាថាបើគ្រួសារទាំងពីរ ម្ខាង បានកូនប្រុស
ហើយម្ខាងទៀតបានកូនស្រីនឹងធ្វើដន្លងនឹងគ្នា ។ ក្រោយមក
គ្រួសារទាំងពីរមួយប្រុសមួយដូចការគ្រោងទុកមែន ។
តែកូនស្រីប្រុសនោះកើតក្នុងត្រកូលអ្នកនេសាទពិតមែន តែពុំដែលសម្លាប់សត្វទេ ។
ក្រោយមកទៀតក៏បានរៀបការជាប្តីប្រពន្ធ ប៉ុន្តែអ្នកទាំងពីរ ពុំបានឆ្លងសមុទ្រកិលេសទេ
ដូចជាមហាព្រហ្មដូច្នោះ ។
ចំណេរក្រោយមក ទុកូល និងនាងបារិកា បានលាម្តាយឪពុក
ចេញទៅបួសជាឥសីនៅក្នុងព្រៃដោយអាស្រ័យនៅក្នុងអាស្រមដែលព្រះឥន្រ្ទឱ្យវិស្សកម្មទេវបុត្រនិម្មិតថ្វាយ
។ ឥសី ទាំងពីធ្វសមាធិចម្រើនភាវនា និងមេត្តា ។ ដោយអានុភាព
នៃមេត្តាសត្វនៅក្នុងព្រៃចោមរោម និងគ្មានសត្វណាបៀតបៀនឡើយ
ហើយព្រះឥន្រ្ទតែងមកបម្រើឥសីទាំងពីរ ។
ថ្ងៃមួយព្រះឥន្រ្ទមើលឃើញនូវសេចក្តីអន្តរាយនៃតាបសទាំងពីរថានឹងខ្វាក់ព្រះនេត ។
ទើបព្រះឥន្រ្ទស្នើឱ្យឥសីទុកូលសេពនូវលោកធម៌ គ្រាន់នឹងមានកូននៅបម្រើ ។ តែឥសីពុំព្រម
ទើបព្រះឥន្រ្ទស្នើឱ្យត្រឹមតែស្លាប ឧទរឥសីបារិកា ឥសីក៏យល់ព្រម ។ ក្រោយមកពោធិសត្វច្យុតចាកទេវលោក
ចាប់បដិសន្ធិក្នុងផ្ទៃនាងបារិកា ។ នាងប្រសូតបុត្រមានសម្បុរដូចមាស ទើបសន្មតនាមថា
សុវណ្ណសាម ។ ព្រះពោធិសត្វបាន១៦ វស្សា បួសជាឥសី ។ មាតាបិតាលោកទៅព្រៃស្វែងរកផលានុផល
ត្រឡប់មកវិញមានភ្លៀងធំក៏ទៅជ្រកនៅក្រែដំបូកក្រោមដើមឈើធំមួយ
ក៏ត្រូវពស់ពិសខ្វាក់ព្រះនេតទាំងសងខាងទាំងពីរនាក់ ។ ព្រះពោធិសត្វបាត់មាតាយូរពេក
ក៏រត់ចេញស្រែកហៅមាតាបិតាពេញព្រៃ ។ ឥសីឮកូន ស្រែកហៅ
ក៏ប្រាប់កុំឱ្យចូលមកជិតព្រោះទីនេះមានមហន្តរាយ ។ សុវណ្ណសាម
ស្ថិតនៅពីចម្ងាយហុចឈើមួយវែងឱ្យមាតាបិតាចុះពីដំបូក
រួចក៏យំសោកសង្រេងអាណិតមាតាបិតាពន់ពេក ។ ក្រោយមកក៏បែរជាសើចវិញ
ព្រោះគិតថានឹងបានបម្រើអ្នកទាំងពីរមិនដាច់ ។ សុវណ្ណសាម
រីករាយនឹងបម្រើមាតាបិតាឥតមានអាក់ ទាំងការហូបចុក សម្លៀកបំពាក់ សម្រាន្ត
គក់ច្របាច់សព្វគ្រប់ ។
សម័យនោះ ព្រះបាទបិលយក្ខព្រះចៅក្រុងពារាណសីសព្វព្រះរាជហឫទ័យ
ចំពោះសាច់ម្រឹគ ទ្រង់ចូលព្រៃហមពាន្តបានដល់ស្ទឹងមិគ សម្មតា ទ្រង់ទស្សនាឃើញសុវណ្ណសាម
មានម្រឹគហែហម ទ្រង់នឹកឆ្ងល់ថា គាត់នេះជាអ្វី ? ទើបព្រះអង្គបាញ់សំដៅទៅត្រូវ
សុវណ្ណសាមត្រង់ចំហៀងខាងស្តាំធ្លាយទៅខាងឆ្វេង ។ ពួកម្រឹគ ផ្អើលបោលរត់ចូលព្រៃអស់
ឯសុវណ្ណសាម ក៏ខំផ្ចង់ស្មារតីតម្រង់ទិសរកអាស្រមមាតាបិតា ហើយពោលស្រែកសួរថា
លោកណាអ៊ើយ! បាញ់ខ្ញុំកំពុងដងទឹក ? សាច់ខ្ញុំនេះ មិនជារបស់គួរស៊ីទេ
ទាំងស្បែកខ្ញុំក៏មិនគួរជារបស់ដែលគេត្រូវការដែរ តើលោកសម្គាល់ខ្ញុំដូចម្តេច
បានជាបាញ់ហើយពួន ?
ព្រះបាទបិលយក្ខ ទ្រង់ព្រះសណ្តាប់ពាក្យនោះហើយ ទ្រង់ព្រះចិន្តា
បុរសនេះ អញ់បាញ់ដួលច្រងាងម្លឹងហើយ នៅតែមិនជេរអញ់ ថ្នមចិត្តអញ់
និយាយពាក្យគួរជាទីស្រឡាញ់ បើដូច្នេះអញ់ចូលទៅមើលអេះ ។ ទ្រង់ក៏ចូលទៅសាកសួរ សុវណ្ណសាម
ហើយក៏ដឹងកំហុសរបស់ខ្លួនក្រោយពេលឃើញសភាពឈឺចាប់
និងការដឹងគុណរបស់សុវណ្ណសាមចំពោះមាតាបិតា ។ ហើយព្រះអង្គបានសន្យាថា ព្រះអង្គនឹងចិញ្ចឹមបីបាច់ថែរក្សា
មាតាសុវណ្ណសាមឱ្យដូចជាសុវណ្ណសាមដែរ ។ តែក្រោយពីការពិចារណា កំហុសរបស់ព្រះអង្គ
ទ្រង់មានការរន្ធត់យ៉ាងក្រៃលែង ព្រមទាំងច្បាស់ក្នុងចិត្តថា
ព្រះអង្គនឹងធ្លាក់រកជាក់ជាមិនខាន ព្រោះបានសម្លាប់សុវណ្ណសាម
និងធ្វើឱ្យមាតាបិតាព្រះពោធិសត្វរងទុក្ខលំបាក ។
បន្ទាប់ពីព្រឹត្តិការណ៍នោះមានទេពធីតាមួយឈ្វេងយល់ថា បើមិនចុះមកជួយទេនោះ
សុវណ្ណសាមនឹងស្លាប់ ហើយបិលយក្ខក៏បែកទ្រូងស្លាប់ដែរ ។ ក្រោយមក ទេពធីតាក៏បានបិលយក្ខ
ឱ្យរកមាតាបិតាសុវណ្ណសាម និងចិញ្ចឹមបីបាច់ពួកគាត់ទើបរួចពីនរក ។ បន្ទាប់មក
ព្រះអង្គក៏ទៅជួបមាតាបិតាសុវណ្ណសាម
ហើយសារភាពកំហុសធ្វើឱ្យមាតាសុវណ្ណសាមមានការក្នក់ចិត្ត
តែបិតាសុវណ្ណសាមឃាត់ឱ្យមានខន្តី ។ អ្នកទាំងបួន មានមាតាបិតាសុវណ្ណសាម ព្រះរាជា
និងធីតាបានសម្តែងនូវសច្ចៈវាចាធ្វើឱ្យសុវណ្ណសាម ជាសះស្បើយមានការសប្បាយរីករាយ
និងផ្តល់ឱវាទដល់ដល់ព្រះបាទបិលយក្ខ កុំឱ្យមានសេចក្តីប្រមាទ
គឺធ្វេសប្រហែសនៅក្នុងជីវិត គ្រប់គ្រងនរគ
ដោយធម្មចរិយាស្រឡាញ់និងឱ្យតម្លៃដល់អ្នកនៅក្រោមបង្គាប់ សត្វទាំងឡាយ
ព្រមទាំងធ្វើឱ្យប្រជារាស្រ្តស្រឡាញ់ចូលចិត្តជាដើម ។ ព្រះបាទបិលយក្ខ
ក៏ប្រតិបត្តិតាមឱវាទសុវណ្ណសាមនៅក្នុងការគ្រប់គ្រងនគរ និងរក្សាសីលប្រាំជានិច្ច ។
ចំណែកព្រះពោធិសត្វតែងគោរពប្រតិបត្តិមាតាបិតា ព្រមទាំងខំចម្រើនភាវនា
លុះត្រាតែបានសម្រេចនូវអភិញ្ញា និងសមាបត្តិជាមួយគ្នានឹងមាតាបិតា
ឋិតនៅដល់អស់ជន្មយុសង្ខារ ហើយក៏បានទៅកើតក្នុងព្រហ្មលោកជាមួយគ្នាទាំងអស់៣
ព្រះអង្គហោង ។
៦. តម្លៃអប់រំ
+ អប់រំឱ្យស្វែងរកសេចក្តីសុខតាមរយៈការសាងផ្នួសចម្រើនភាវនា
+ កូនត្រូវគោរពបម្រើមាតាបិតាដោយអស់ពីចិត្តពីកាយ
+ អប់រំឱ្យមានជំនឿលើបុណ្យ បាប គឺសាងអំពើល្អ រមែងទទួលផលល្អ
ការសាងអំពើបាប រមែងទទួលបានផលអាក្រក់
+ ការដឹងកំហុស ចេះកែប្រែកំហុសជាទង្វើដ៏ប្រសើរ
គ្រប់គ្រងមនុស្សដោយធម៌ រមែងមានផលចម្រើន
និងទទួលបានការគោរពស្រឡាញ់ពីអ្នកនៅក្រោមបង្គាប់ ។