មុននឹងយើងឈានទៅដល់ការធ្វើតែងសេចក្តី
ជាបឋមយើងគប្បីយល់និយមន័យ តែងសេចក្តី ជាមុនសិន ។
+
ពាក្យថា "តែងសេចក្តី" បានមកពី ៖ តែង បូកនឹង សេចក្តី
+
តែង ៖ រៀបចំ រចនា កែច្នៃ កែលំអ
ធ្វើឲ្យមានរបៀប
+
សេចក្តី ៖ រឿងរ៉ាវ ហេតុការណ៍
ដែលមានជាប់ទាក់ទងគ្នាជាឃ្លា ល្បះ កថាខណ្ឌ អត្ថបទដែលមានន័យ និងបំណងច្បាស់លាស់
អាចស្តាប់បាន។
ដូច្នេះ “តែងសេចក្តី” មានន័យថាការរៀបចំពាក្យពេចន៍
ការតុបតែង រចនានៃឃ្លាល្បះណាមួយដើម្បីកែលំអសេចក្តីឱ្យមានទំនាក់ទំនងជាអត្ថបទដ៏សមហេតុផល
ត្រឹមត្រូវ មានខ្លឹមសារប្រកបដោយផលប្រយោជន៍ជាទីពេញចិត្ត។
- តែងសេចក្តីបែបអត្ថាធិប្បាយពន្យល់ ជាប្រធានមួយប្រភេទដែលតម្រូវឱ្យអ្នកតែងស្រាយបំភ្លឺ
ពន្យល់យ៉ាងល្អិតល្អន់ ក្បោះក្បាយ ច្បាស់លាស់អស់សេចក្តី ។
- តែងសេចក្តីបែបអត្ថាធិប្បាយពន្យល់ ជាប្រធានមួយប្រភេទដែលតម្រូវឱ្យអ្នកតែងស្រាយបំភ្លឺ
ពន្យល់យ៉ាងល្អិតល្អន់ ក្បោះក្បាយ ច្បាស់លាស់អស់សេចក្តី ។
- ប្រធានពន្យល់មិនតម្រូវឱ្យអ្នកវែកញែករកខុសត្រូវឡើយ
ព្រោះវាមានលក្ខណៈត្រឹមត្រូវ រួចស្រេចទៅហើយ។
គេដឹង
និងស្គាល់ប្រភេទនៃប្រធានតែងសេចក្តីបានតាមរយៈ ៖
- ពាក្យចោទសួរ៖
ហេតុអ្វី......? ,ហេតុដូចម្តេច......? ....មានប៉ុន្មានយ៉ាង? , ......យ៉ាងណាខ្លះ? , ......
យ៉ាងដូចម្តេច? , ......បែបណា?
- ពាក្យបង្គាប់៖ ចូរពន្យល់។ , ចូរស្រាយបំភ្លឺ។
, ចូរគូសបញ្ជាក់។ , ចូររៀបរាប់។ , ចូរបង្ហាញ។ , ចូរពណ៌នា។
,ចូរអធិប្បាយ។ , ចូរលាតត្រដាង។
ក. សេចក្តីផ្តើម៖
- លំនាំបញ្ហា ៖ និយាយបញ្ហាទូទៅដែលទាក់ទងនឹងប្រធាន
មិនវែងពេក មិនខ្លីពេក
- ចំណូលបញ្ហា ៖ លើកទស្សនៈរបស់ប្រធានយកមកបង្ហាញ
- ចំណោទបញ្ហា ៖ ចោទសួរលើប្រធាន (បែបពន្យល់) ។ (
សូមមើលរបៀបចោទសួរក្នុងប្រធានបែប
អត្ថាធិប្បាយពន្យល់)
ខ. តួសេចក្តី៖
- ឃ្លាភ្ជាប់សេចក្តី (
សូមមើលរបៀបសរសេរឃ្លាភ្ជាប់សេចក្តី)
- ពន្យល់ពាក្យពិបាក ឬពាក្យគន្លឹះរបស់ប្រធាន (មិនបាច់បញ្ជាក់ថ្នាក់ពាក្យទេ)
- ពន្យល់ន័យប្រធាន (ប្រធាននេះចង់និយាយថា.......។ ចង់ឱ្យយើងបកស្រាយពី......។)
- បកស្រាយប្រធាន និងឧទាហរណ៍ (សូមមើលរបៀបបកស្រាយប្រធាន
)
- សរុបសេចក្តី៖ សរុបខ្លឹមសារដែលបានបកស្រាយខាងលើឱ្យសមល្មម
ដោយច្បិចយកតែគំនិតសំខាន់ៗតាមលំដាប់លំដោយ ហើយវាយតម្លៃតាមមតិរបស់អ្នកតែង។
គ. សេចក្តីបញ្ចប់៖
- វាយតម្លៃប្រធាន៖ គឺជាចម្លើយនៃចំណោទបញ្ហា
ពោលគឺតម្លៃនៃការអប់រំសីលធម៌ ឬវប្បធម៌
- ទស្សនៈផ្ទាល់ខ្លួន៖ បង្ហាញពីជំហរទស្សនៈរបស់អ្នកតែង
ផ្សារភ្ជាប់ក្នុងជីវភាព សង្គមជាក់ស្តែង ។
របៀបចោទសួរក្នុងប្រធានបែបអត្ថាធិប្បាយពន្យល់
១. តើ......មានខ្លឹមសារយ៉ាងណា?
២. តើ......មានខ្លឹមសារយ៉ាងដូចម្តេច?
៣. តើ......មានអត្ថន័យយ៉ាងដូចម្តេច
?
៤. តើ......បង្កប់នូវតម្លៃអប់រំយ៉ាងណាខ្លះ?
៥. តើ......បង្កប់នូវអត្ថន័យយ៉ាងដូចម្តេច
?
៦. តើមានអំណះអំណាងយ៉ាងណាខ្លះបានជាគេហ៊ានថាដូចនេះ?
៧. ..........................................................?
របៀបសរសេរឃ្លាភ្ជាប់សេចក្តី
១. ដើម្បីបកស្រាយនូវមតិរបស់ប្រធានខាងលើឱ្យបានក្បោះក្បាយ
ជាបឋមយើងគប្បីយល់នូវពាក្យ "......" ជាមុនសិន។
២. ដើម្បីជាជំនួយដល់ការដោះស្រាយបញ្ហាខាងលើឱ្យបានអស់សេចក្តី
ជាដំបូងយើងគប្បីស្គាល់ពាក្យគន្លឹះមួយចំនួនជាមុនសិន។
៣. មុននឹងអត្ថាធិប្បាយពំនោលខាងលើឱ្យបានស៊ីជម្រៅ
យើងគប្បីយល់នូវឃ្លា "......" ជាមុនសិន។
៤. ដើម្បីជាប្រទីបសម្រាប់បំភ្លឺក្នុងការបកស្រាយនូវទស្សនៈប្រធានខាងលើឱ្យបានក្បោះក្បាយល្អ
និងអស់សេចក្តី
ជាបឋមយើងគប្បីយល់នូវអត្ថន័យនៃពាក្យគន្លឹះនៃទស្សនៈប្រធានជាមុនសិន។
៥. ............................................................។
របៀបបកស្រាយប្រធាន
- បើកទូលាយគំនិតឱ្យក្បោះក្បាយ
បកស្រាយប្រធានឲ្យបានគ្រប់ជ្រុងជ្រោយ និងអស់សេចក្តី (គំនិតសំខាន់ បូកនឹង
សេចក្តីលំអិតគាំទ្រ)
- ផ្តល់ឧទាហរណ៍ឱ្យស៊ីនឹងប្រធាន
(ក្នុងអក្សរសិល្ប៍ ក្នុងសង្គម ឬក្នុងប្រវត្តិសាស្រ្ត...)