ជំពូកទី ៦ ជំនឿសាសនា
មេរៀនទី២ ការអប់រំសំខាន់ៗរបស់ព្រះពុទ្ធសាសនា
សេចក្ដីផ្ដើម
- ព្រះពុទ្ធសាសនា គឺជាប្រព័ន្ធទស្សនវិជ្ជា និងការអប់រំដ៏សំខាន់មួយ ដែលបានបន្សល់ទុកនូវកេរដំណែលដ៏មានតម្លៃជាច្រើនសម្រាប់មនុស្សជាតិ។ ព្រះពុទ្ធបានបង្រៀនអស់រយៈពេល ៤៥ ឆ្នាំ រហូតដល់ចូលព្រះនិព្វាន ហើយព្រះធម៌របស់ព្រះអង្គនៅតែមានឥទ្ធិពលរហូតមកដល់សព្វថ្ងៃ ។
ពាក្យគន្លឹះ
-
-
-
ព្រះត្រៃបិដក៖ គម្ពីរសាសនាដែលបន្សល់ទុកនូវពាក្យប្រៀនប្រដៅ ៨៤,០០០ ធម្មក្ខន្ធ របស់ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ ។ ព្រះត្រៃបិដកមាន ១១០ ក្បាល ចែកជាបីផ្នែក គឺ វិន័យបិដក សុត្តន្តបិដក និងអភិធម្មបិដក ។
-
វិន័យបិដក៖ ជាផ្នែកមួយនៃព្រះត្រៃបិដក មាន ១៣ ក្បាល ដែលជាគម្ពីរវិន័យសិក្ខាបទសម្រាប់ភិក្ខុសង្ឃ ។
-
សុត្តន្តបិដក៖ ជាផ្នែកមួយនៃព្រះត្រៃបិដក មាន ៦៤ ក្បាល ដែលជាគម្ពីរសម្រាប់ធម្មទេសនា ។
-
អភិធម្មបិដក៖ ជាផ្នែកមួយនៃព្រះត្រៃបិដក មាន ៣៣ ក្បាល ដែលជាគម្ពីរនិយាយពីគោលធម៌សុទ្ធៗ ។
-
សីលប្រាំ៖ គោលការណ៍ប្រាំយ៉ាងដែលមនុស្សម្នាក់ៗគួរគោរពប្រតិបត្តិឱ្យបានខ្ជាប់ខ្ជួន ។ រួមមាន វៀរចាកការសម្លាប់សត្វ វៀរចាកការលួច វៀរចាកការប្រព្រឹត្តខុសក្នុងកាម វៀរចាកការពោលពាក្យកុហក និងវៀរចាកការផឹកទឹកស្រវឹង ។
-
ចតុរារិយសច្ច៖ សេចក្តីពិតបួនយ៉ាងដែលព្រះពុទ្ធបានអប់រំមនុស្សឱ្យយល់ ដើម្បីរំដោះខ្លួនស្វែងរកសេចក្តីសុខ ។ រួមមាន ទុក្ខសច្ច សមុទយសច្ច និរោធសច្ច និងមគ្គសច្ច ។
១. ការអប់រំរបស់ព្រះពុទ្ធសាសនា
- ទស្សនៈនៃការអប់រំរបស់ព្រះពុទ្ធសាសនាដែលពិសេសជាងគេ គឺការអប់រំតាមរយៈព្រះធម្មទេសនា ។ ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធបានបន្សល់ទុកពាក្យប្រៀនប្រដៅ ៨៤,០០០ ធម្មក្ខន្ធ ដែលមាននៅក្នុងព្រះត្រៃបិដក ។ ព្រះត្រៃបិដកមានទាំងអស់ ១១០ ក្បាល ហើយចែកជាបីផ្នែក គឺ ៖
-
-
-
-
វិន័យបិដក ឬព្រះវិន័យមាន ១៣ ក្បាល ដែលជាគម្ពីរវិន័យសិក្ខាបទសម្រាប់ភិក្ខុសង្ឃ ។
-
សុត្តន្តបិដក ឬព្រះសូត្រមាន ៦៤ ក្បាល ដែលជាគម្ពីរសម្រាប់ធម្មទេសនា ។
-
អភិធម្មបិដក ឬព្រះអភិធម្មមាន ៣៣ ក្បាល ជាគម្ពីរនិយាយពីគោលធម៌សុទ្ធៗ ។
- ពាក្យប្រៀនប្រដៅរបស់ព្រះពុទ្ធមានច្រើន តែគេអាចបង្រួមមកបានបីយ៉ាង ៖
-
-
-
-
មិនធ្វើអំពើអាក្រក់គ្រប់បែបយ៉ាង (សព្វបាបស្សអករណំ) ។
-
ការញ៉ាំងកុសលឱ្យបានសម្រេច គឺធ្វើតែអំពើល្អ (កុសលូបសម្បទា) ។
-
ការញ៉ាំងចិត្តរបស់ខ្លួនឱ្យផូរផង់ គឺត្រូវដុសខាត់ចិត្តរបស់ខ្លួនឱ្យស្អាតជានិច្ច (សចិត្តបរិយោទបនំ) ។
- ពុទ្ធវចនៈទាំងបីយ៉ាងនេះ គឺជាសុខវិធីដែលព្រះពុទ្ធបានស្រាវជ្រាវរកឃើញអស់រយៈពេលប្រាំមួយវស្សា។
១.១. អំពើអាក្រក់ដប់យ៉ាង (អកុសលកម្មបថ១០)មនុស្សទាំងអស់ត្រូវជៀសវាង
ក. អំពើអាក្រក់ដោយកាយបីយ៉ាង (កាយទុច្ចរិតបី) ៖
-
-
-
-
អំពើបៀតបៀនឬសម្លាប់សត្វមានជីវិត (បាណាតិបាត) ។
-
អំពើកេងបន្លំលួច ឬប្លន់ទ្រព្យសម្បត្តិអ្នកដទៃ (អទិន្នាទាន) ។
-
អំពើខុសឆ្គងក្នុងផ្លូវកាម លួចប្រពន្ធ ប្តី កូន ចៅអ្នកដទៃ (កាមេសុមិច្ឆាចារ) ។
ខ. អំពើអាក្រក់ដោយវាចាបួនយ៉ាង (វចីទុច្ចរិតបួន) ៖
-
-
-
-
ពាក្យសំដីភូតភរឬបញ្ឆោត (មុសាវាទ) ។
-
ពាក្យសំដីញុះញង់បំបែកបំបាក់ (បិសុណាវាទ) ។
-
ពាក្យសំដីទ្រគោះបោះបោក ជេរប្រទេច (ផរុសវាទ)
-
ពាក្យសំដីរោយរាយឥតប្រយោជន៍ (សម្ផប្បលាបវាទ) ។
គ. អំពើអាក្រក់ដោយចិត្តបីយ៉ាង (មនោទុច្ចរិតបី) ៖
-
-
-
-
គំនិតសម្លឹងរំពៃចង់បានទ្រព្យសម្បត្តិអ្នកដទៃ (អភិជ្ឈា) ។
-
គំនិតបៀតបៀន ចង់ឱ្យអ្នកដទៃដល់ក្តីវិនាស (ព្យាបាទ) ។
-
គំនិតយល់ខុស ហើយប្រកាន់ឡើងថាជាត្រូវ (មិច្ឆាទិដ្ឋិ) ។
១.២. អំពើល្អដប់យ៉ាង(កុសលកម្មបថ១០)មនុស្សទាំងអស់ត្រូវអនុវត្ត
ក. អំពើល្អដោយកាយបីយ៉ាង (កាយសុចរិតបី) ៖
-
-
-
-
វៀរចាកអំពើបៀតបៀន ឬសម្លាប់មនុស្សសត្វ (បាណាតិបាតាវេរមណី) ។
-
វៀរចាកអំពើកេងបន្លំលួច ឬប្លន់ទ្រព្យសម្បត្តិអ្នកដទៃ (អទិន្នាទានាវេរមណី) ។
-
វៀរចាកអំពើខុសឆ្គងក្នុងផ្លូវកាមទាំងឡាយ (កាមេសុមិច្ឆាចារាវេរមណី) ។
ខ. អំពើល្អដោយវាចាបួនយ៉ាង (វចីសុចរិតបួន) ៖
-
-
-
-
វៀរចាកពោលពាក្យកុហក (មុសាវាទាវេរមណី) ។
-
វៀរចាកពាក្យសំដីញុះញង់បំបែកបំបាក់ (បិសុណាយវាចាយវេរមណី) ។
-
វៀរចាកពាក្យសំដីទ្រគោះបោះបោក (ផរុសាយវាចាយវេរមណី) ។
-
វៀរចាកពាក្យសំដីឥតប្រយោជន៍ (សម្ផប្បលាបាវេរមណី) ។
គ. អំពើល្អដោយចិត្តបីយ៉ាង (មនោសុចរិតបី) ៖
-
-
-
-
មិនសម្លឹងរំពៃ ចង់បានទ្រព្យសម្បត្តិអ្នកដទៃ (អនភិជ្ឈា) ។
-
មិនគិតបៀតបៀន ចង់ឱ្យអ្នកដទៃដល់ក្តីវិនាស (អព្យាបាទ) ។
-
គំនិតយល់ឃើញត្រូវពិត ដោយប្រកាន់ឡើងថា ត្រូវមែន (សម្មាទិដ្ឋិ) ។
១.៣. សេចក្ដីពិតបួនយ៉ាង (ចតុរារិយសច្ច)
- ព្រះពុទ្ធបានអប់រំមនុស្សឱ្យយល់សច្ចធម៌បួនយ៉ាងដើម្បីរំដោះទុក្ខ គឺ៖
-
-
-
-
ទុក្ខសច្ច៖ សេចក្តីពិតនៃទុក្ខ (ឧ. ជំងឺ, ចាស់, ព្រាត់ប្រាស) ។
-
សមុទយសច្ច៖ ហេតុដែលនាំឱ្យកើតទុក្ខ (គឺតណ្ហា ជាពិសេសលោភៈ) ។
-
និរោធសច្ច៖ សេចក្តីរំលត់ទុក្ខ (ការលះបង់តណ្ហា ជាពិសេសលោភៈ) ។
-
មគ្គសច្ច៖ មាគ៌ានាំឱ្យផុតទុក្ខ (មជ្ឈិមាបដិបទា ឬអដ្ឋង្គិកមគ្គ ដែលមានអង្គប្រាំបី៖ សម្មាទិដ្ឋិ, សម្មាសង្កប្បៈ, សម្មាវាចា, សម្មាកម្មន្តៈ, សម្មាអាជីវៈ, សម្មាវាយាមៈ, សម្មាសតិ, សម្មាសមាធិ) ។
បានកែប្រែចុងក្រោយ: ថ្ងៃច័ន្ទ ទី25 ខែសីហា ឆ្នាំ2025, 11:02 AM