loader image
រំលងទៅកាន់មាតិកាមេ
ដើម
តម្រូវការសម្រាប់ការបញ្ចប់
មើល

១. ចលនាភព

   +  នៅក្នុងប្រព័ន្ធព្រះអាទិត្យ​ភពទាំងអស់​មាន​ចលនា​វិលជុំវិញ​ព្រះអាទិត្យនៅ​ក្នុងទិសដៅតែមួយគឺបញ្ច្រាស​នឹងទ្រនិច​នាឡិកា។
   +  ​យើង​ក៏បានដឹង​ផងដែរថា ​ភពនីមួយៗ​មាន​ចម្ងាយពីព្រះអាទិត្យ ទម្រង់គន្លង និង​រយៈពេលវិល១ជុំវិញព្រះអាទិត្យ​យ៉ាងជាក់  លាក់។
   +  រង្វិលខ្ញាល់ គឺជាចលនារបស់ភពវិលជុំវិញអ័ក្ស ឬវិលជុំវិញខ្លួនឯង។
   +  បាតុភូតនៃរង្វិលខ្ញាល់នេះបង្កើតឱ្យមាន ថ្ងៃ និងយប់ ដូចដែលយើងបានឃើញនៅលើភពផែនដី។
   +  ភពទាំងអស់មានទិសដៅរង្វិលខ្ញាល់ មិនដូចគ្នាទេ។
   +  ជាក់ស្តែង ភពសុក្រ និងភពអ៊ុយរ៉ានុសវិលជុំវិញខ្លួនឯងផ្ទុយពីភពដទៃទៀត។
   +  រង្វិលជុំ គឺជាចលនារបស់ភពធ្វើដំណើរវិលជុំវិញព្រះអាទិត្យតាមគន្លង។
   +  នៅភពផែនដី ចលនារង្វិលជុំបង្កើតឱ្យមានរដូវ។ ជាទូទៅយើងដឹងថា ផែនដីវិលជុំវិញព្រះអាទិត្យ១ជុំ ស្មើនឹង ៣៦៥ថ្ងៃ និង៦ម៉ោង។


   +  ច្បាប់ចលនាទី១ ឬទ្រឹស្តីទី១ របស់កេព្លែ (Kepler first law) កំណត់​ថា ភព​​ទាំងអស់​មាន​គន្លង​ជុំវិញ​ព្រះអាទិត្យក្នុងទម្រង់​ជាអេលីប ដោយព្រះអាទិត្យ​មានទីតាំង​នៅ​ត្រង់​កំណុំមួយ ក្នុងចំណោម ​កំណុំទាំងពីរ​របស់​អេលីប។


   +  នេះមានន័យថាចម្ងាយ​រវាង​ភព និង​ព្រះអាទិត្យ​មិនមាន​តម្លៃថេរនោះទេ ផ្ទុយទៅវិញ នៅពេលដែលភព​មានចលនា​វិលជុំវិញ​ព្រះអាទិត្យ ចម្ងាយ​រវាង​ភព និង​ព្រះអាទិត្យ​​ត្រូវ​​ប្រែប្រួល​ជាប់​ជាប្រចាំ ទៅតាម​​គន្លង​ជាអេលីបរបស់​ភព។

   +  ច្បាប់ចលនាទី២ ឬទ្រឹស្តីទី២ របស់កេព្លែ (Kepler second law) កំណត់ថា ល្បឿន​របស់​ភព​ជុំវិញ​ព្រះអាទិត្យ​ក៏​មិនថេរ​ជាប់​ជានិច្ច​នោះដែរ ដោយ​វា​ត្រូវប្រែប្រួល​អាស្រ័យថា តើភព​ស្ថិត​នៅ​ក្បែរព្រះអាទិត្យ ឬ​ឆ្ងាយ​ពីព្រះអាទិត្យ។


   +  ចំណុចដែលភព​ស្ថិត​នៅចម្ងាយ​ជិតបំផុត​នឹង​ព្រះអាទិត្យ គេ​ហៅ​ថា Perihelion 
   +  ចំណុច​ដែល​ភព​ស្ថិត​នៅ​ឆ្ងាយបំផុត​ពីព្រះអាទិត្យ គេឲ្យឈ្មោះថា Aphelion 
   +  ដូច្នេះតាម​ទ្រឹស្តីទី២​របស់​កេព្ល័រភពមានចលនាវិលជុំវិញ​ព្រះអាទិត្យ​ក្នុងល្បឿនលឿនបំផុតនៅ​ត្រង់​ចំណុច Perihelion ហើយ​ល្បឿន​យឺតបំផុត​នៅត្រង់​ចំណុច Aphelion 
   +  ច្បាប់ចលនាទី ៣ ឬទ្រឹស្តីទី៣ របស់កេព្លែ (Kepler third law) កំណត់ថា រយៈពេល​ដែល​ភពមួយ​ត្រូវ​ធ្វើ​ដំណើរបាន​ពេញ​មួយជុំ​ព្រះអាទិត្យ គឺ​អាចយូរ ឬឆាប់ អាស្រ័យ​ទៅលើ​​ ចម្ងាយ​រវាង​ភព និង​ព្រះអាទិត្យ។
   +  មានន័យថាភពដែល​ស្ថិត​នៅ​កាន់តែឆ្ងាយ​ពីព្រះអាទិត្យត្រូវចំណាយពេល​កាន់តែ​យូរដើម្បី​អាច​ធ្វើ​ដំណើរ​បាន​មួយជុំព្រះអាទិត្យ។
   +  ហេតុដូច្នេះហើយ​បាន​ជា​ជាក់ស្តែង​ គេសង្កេតឃើញ​ថា៖
        -  ភពពុធ ដែល​ជាភពស្ថិត​នៅក្បែរព្រះអាទិត្យ​ជាងគេ អាច​ធ្វើ​ដំណើរ​មួយជុំព្រះអាទិត្យ ក្នុងរយៈពេល​តែ ៨៨ថ្ងៃ។
        -  ផែនដី​វិលមួយជុំ​ក្នុងរយៈពេល ៣៦៥ថ្ងៃ។
        -  ចំណែក​ភពសៅរ៍វិញ ត្រូវ​ប្រើ​ពេល​រហូតដល់​ទៅ ១០ ៧៥៩ថ្ងៃ ពោលគឺ​ ២៩ឆ្នាំ ទើប​អាច​ធ្វើ​ដំណើរបាន​មួយជុំ
ព្រះអាទិត្យ។
   +  ថ្វីត្បិតនៅពេលនោះ លោក ចូហាន កេព្លែ (Johannes Kepler) ពុំទាន់ដឹងនៅឡើយពីកម្លាំងទំនាញ ក៏ប៉ុន្តែទ្រឹស្តីទី៣ របស់លោកបានក្លាយជាមូលដ្ឋានគ្រឹះដ៏សំខាន់មួយ សម្រាប់ លោក អ៊ីសាក់ ញូតុន ក្នុងការបង្កើតទ្រឹស្តីទំនាញសកល ផងដែរ។

២. ច្បាប់ទំនាញសកលរបស់ញូតុន

   +  លោក អ៊ីសាក់ ញូតុន   គឺជារូបវិទូ ជនជាតិអង់គ្លេស ដែលបង្កើតច្បាប់ទំនាញសកល នៅទសវត្សន៍ឆ្នាំ១៧០០ ។

   +  កម្លាំងទំនាញសកល គឺជាសមាមាត្រនៃម៉ាសអង្គទាំងពីរ ​ហើយច្រាស់សមាមាត្រនឹងការេទៅនឹងចម្ងាយរវាងអង្គទាំងពីរ។
   +  ប្រសិនបើអង្គទាំងពីរធ្វើដំណើរចេញឆ្ងាយពីគ្នា 2ដង នោះកម្លាំងទំនាញអង្គទាំងពីរនឹងថយចុះតាមរូបមន្ត 2x2=4 ហើយបើចេញឆ្ងាយ 10 នោះស្មើនឹង 10x10=100
   +  កម្លាំងទំនាញ រវាងវត្ថុពីរអាស្រ័យទៅនឹងលក្ខណ៖
        -  ម៉ាសរបស់ទាំងពីរ
        -  ចម្ងាយរវាងអង្គទាំងពីរ។
   +  ជាទូទៅ ភពដែលនៅជិតព្រះអាទិត្យធ្វើដំណើរលឿនជាងភពនៅឆ្ងាយពីព្រះអាទិត្យ ពីព្រោះ
        -  ភពដែលនៅជិត មានគន្លងតូចជាងភពដែលនៅឆ្ងាយព្រះអាទិត្យ
        -  ភពដែលនៅជិតមានកម្លាំងទំនាញខ្លាំងជាង។
   +  ចំណែកឯភពដែលនៅឆ្ងាយពីព្រះអាទិត្យ មានគន្លងធំ និងកម្លាំងទំនាញខ្សោយ។
   +  លោក ញូតុន បានពន្យល់ថា៖ ដោយសារទំនាញ បើសិនព្រះចន្ទមិនធ្វើចលនាលឿននោះទេព្រះចន្ទគួរតែបុកទង្គិចជាមួយផែនដី ហើយប្រសិនបើគ្មានទំនាញ នោះព្រះចន្ទនឹងហោះចេញឆ្ងាយពីផែនដី។
   +  ភពទាំងអស់បន្តវិលជុំវិញគន្លងព្រះអាទិត្យ ដោយសារតែ
        -  កម្លាំងនិចលភាព (ច្បាប់ទី១ របស់ញូតុន)
        -  កម្លាំងទំនាញរវាងព្រះអាទិត្យ និងភពទាំងនោះ (ច្បាប់ទី៣ របស់ញូតុន) ។ បញ្ជាក់ថា អង្គទាំងអស់នៅក្នុងសកលទាញគ្នាទៅវិញទៅមក។
   +  ទាំងផែនដី និងភពផ្សេងទៀតនៃប្រព័ន្ធព្រះអាទិត្យរបស់យើង ផ្លាស់ទីតាមគន្លងរបស់វាជុំវិញព្រះអាទិត្យ។ ល្បឿននៃចលនា និងគន្លងតាមលំដាប់គ្នាជាក់លាក់។
   +  ទំនាញផ្ទៃលើ គឺជារង្វាស់កម្លាំងទំនាញស្ថិតនៅផ្ទៃខាងលើនៃភព ឬតារានឹង។
   +  វាជាសំទុះនៅលើម៉ាសដែលបង្កើតឡើងដោយកម្លាំងទំនាញនៅចំណុចនោះ។
   +  ម៉ាស ជារង្វាស់បរិមាណនៃរូបធាតុដែលវត្ថុមួយផ្ទុក ហើយមានលក្ខណៈថេរ។ ទម្ងន់របស់អង្គអាស្រ័យលើម៉ាស និងសំទុះនៃទំនាញ។

   +  រូបមន្តសម្រាប់គណនាទំនាញផ្ទៃលើ៖


បានកែប្រែចុងក្រោយ: ថ្ងៃពុធ ទី7 ខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ2024, 9:35 AM