ការឆាន់ចង្ហាន់របស់ព្រះសង្ឃបានតែនៅក្នុងរយៈពេលពីម៉ោង៦ ព្រឹក ដល់ម៉ោង១២ប៉ុណ្ណោះ។ ក្រោយពេលឆាន់រួចព្រះសង្ឃត្រូវគង់នៅក្នុងវត្តដោយស្ងៀមស្ងាត់ដើម្បីរក្សា និងប្រតិបត្តិតាមព្រះធម៌និងវិន័យ។ តួនាទីចម្បងរបស់ភិក្ខុសង្ឃ គឺថែរក្សានិងការពារលទ្ធិដែលមានចែកក្នុងព្រះពុទ្ធសាសនា។
+ ព្រះសង្ឃមានតួនាទីដូចជា៖
- បរិយត្តិធម៌
គឺជាការសិក្សាជាសំខាន់ "គម្ពីរព្រះត្រៃបិដក"
ដែលមានព្រះវិន័យ ព្រះសូត្រនិងព្រះអភិធម្ម។
- បដិបត្តិ
គឺយកធម៌វិន័យដែលបានសិក្សាហើយ មកបដិបត្តិតាមត្រៃសិក្ខាមានសីលសមាធិបញ្ញា ពោលគឺ ស្វែងយល់គោលធម៌ទាំងឡាយដែលជាវិន័យបញ្ញត្តិជាសីលសិក្ខាបទ សម្រាប់បដិបត្តិ។
- ប្រោសត្វ
គឺការយកព្រះធម៌ដែលបានយល់ហើយ
ទៅប្រៀនប្រដៅ អប់រំ ដឹកនាំពុទ្ធបរិស័ទ ឱ្យប្រព្រឹត្តតែអំពើល្អ តាមរយៈការទេសនា។ ក្រៅពីភារកិច្ចក្នុងការសិក្សានិងគោរពប្រតិបត្តិតាមព្រះធម៌
ព្រះវិន័យរបស់ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធឱ្យបានច្បាស់លាស់និងត្រឹមត្រូវនោះ ព្រះសង្ឃត្រូវមានតួនាទីចំពោះសង្គមជាច្រើនដូចជា
ព្រះសង្ឃជាទីពឹង ទីរលឹករបស់ពុទ្ធបរិស័ទ ពេលគាត់មានវិបត្តិខាងផ្លូវចិត្ត
ពេលមានវិវាទនឹងគ្នា គឺព្រះសង្ឃជាអ្នកដោះស្រាយ និងសម្រុះសម្រួល។
+ ភិក្ខុដែលជាបព្វជិតពេញលក្ខណៈត្រូវរក្សាសីល៤
ហៅថា "ចតុប្បាវិសុទ្ធិសីល" ។ សីល ទាំងបួននោះមាន៖
- បាតិមោក្ខសំវរសីល
- ឥន្រ្ទិយសំវរសីល
- អាជីវបារិសុទ្ធិសីល
- បច្ច័យសនិស្សិតសីល
អនុសាសន ជាពាក្យប្រៀនប្រដៅសម្រាប់ភិក្ខុសង្ឃទើប នឹងបួសថ្មី ដើម្បីឱ្យបានយល់ដឹងនិងប្រតិបត្តិឱ្យបានល្អមាន៨
ប្រការដែលប្រមូលផ្តុំជាពីរផ្នែកគឺ៖
+ និស្ស័យ៤
+ អករណីយកិច្ច៤
។
ក. និស្ស័យ
គឺជាបច្ច័យជាគ្រឿងអាស្រ័យរបស់បព្វជិតមាន៤ ប្រការគឺ៖
- ការចិញ្ចឹមចិត្តដោយបិណ្ឌបាត
- ការប្រើប្រាស់ស្បង់ចីពរធ្វើដោយសំពត់បង្សុកូល ឬដោយពុទ្ធបរិស័ទយកមកប្រគេន។
- ការព្យាយាមអាស្រ័យនៅក្រោមម្លប់ឈើជាសេនាសនៈ
ឬអនុញ្ញាតឱ្យគង់នៅក្នុងកុដិទីវត្ត។
- ការឆាន់ ឬការប្រើប្រាស់ថ្នាំសម្រាប់ព្យាបាល ជំងឺឬអនុញ្ញាតឱ្យប្រើភេសជ្ជៈដូចជា ទឹកដោះគោ ទឹកឃ្មុំ និងទឹកអំពៅផងដែរ។
ខ. អករណីកិច្ច គឺកិច្ចដែលបព្វជិតមិនត្រូវធ្វើ៤ ប្រការ ៖
- សេពមេថុនធម្ម
(ការរួមភេទ)
- ការកាន់យកទ្រព្យសម្បត្តិដែលគេមិនបានប្រគេន
- ការសម្លាប់សត្វ
- ការពោលពាក្យអួតអាងអំពីគុណវិសេសដែលមិនមាននៅក្នុងខ្លួន។
+ ត្រៃសិក្ខាគឺគុណធម៌ដែលបព្វជិតត្រូវសិក្សា
និងប្រតិបត្តិ មាន៣ប្រការ ៖
- សីល
គឺការសង្រួមកាយ វាចា ចិត្តដោយប្រពៃមានសីល៥ សីល៨ ឬសីល១០ និងអតិរេកសីល
ឬចតុប្បារិសុទ្ធិសីល។
- សមាធិ គឺការអប់រំចិត្តឱ្យស្ងប់រំងាប់តាមរយៈចម្រើនកម្មដ្ឋាន។
- បញ្ញា
គឺការពិចារណាឲ្យឃើញកំណត់ដឹងច្បាស់អំពីភាព អនិច្ចំ ទុក្ខំ អនត្តា ក្នុងសង្ខារធម៌ទាំងឡាយ គឺវិបស្សនាបញ្ញា ដែលជាមូលដ្ឋាននាំអោយសម្រេចមគ្គផលជាន់ខ្ពស់។
- សិក្ខាបទ
ឬវិន័យ របស់ព្រះសង្ឃ
ប្រៀបបានទៅនឹងច្បាប់រដ្ឋធម្មនុញ្ញនៃប្រទេសមួយ សម្រាប់ឱ្យព្រះសង្ឃប្រតិបត្តិតាម។
- បើព្រះភិក្ខុសង្ឃអង្គណាដែលត្រូវអាបត្តិបារាជិកនេះ
ព្រះសង្ឃនោះត្រូវតែលាចាកពីភាពជាបព្វជិតជាដាច់ខាតព្រោះ
ភិក្ខុនោះអស់ភាពបរិសុទ្ធហើយមិនត្រូវនៅបន្លំខ្លួនជាភិក្ខុ ឱ្យពុទ្ធបរិស័ទ
បព្វជិតផងគ្នាគោរពបូជាឡើយ ព្រោះនាំឱ្យមានទោសធ្ងន់ណាស់ ហើយនាំឱ្យអាប់ឱនដល់ព្រះពុទ្ធសាសនាផង។
- សិក្ខាបទ គឺវិន័យបញ្ញត្តិ ឬបទបញ្ញត្តិ ដែលព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ
ទ្រង់ហាមដោយបានលើកឡើងជាប្រការ ឬមាត្រាមួយៗ ហៅថា "សិក្ខាបទ"។
គឺជាការសង្រួមឥរិយាបថ ឬសង្រួម អាយតនៈខាងក្នុងទាំង ៦ មានភ្នែក
ត្រចៀក ច្រមុះ អណ្ដាត កាយ និងចិត្ត។
+ ការសង្រួមភ្នែក គឺក្នុងសកម្មភាពដេក ដើរ ឈរ អង្គុយ មិនត្រូវមើលរូបភាពផ្សេងៗ
តាមទំនើងចិត្តទេ។
+ ការសង្រួមត្រចៀក
គឺត្រូវយកចិត្តទុកដាក់ស្ដាប់តែសំឡេងព្រះធម៌ ដែលនាំចិត្តទៅរកកុសលធម៌។
+ ការសម្រួមឥរិយាបថនៃច្រមុះ
គឺមិនបណ្ដោយឱ្យច្រមុះហិតក្លិនក្រអូបដែលនាំឱ្យរវើរវាយ ប្រាសចាកកុសលធម៌។
+ ការសង្រួមអណ្ដាត
គឺមិនភ្លើតភ្លើនឆាន់អាហារដើម្បីបំប៉នអណ្ដាតឡើយ
តែឆាន់ដើម្បីទ្រទ្រង់រាងកាយឱ្យរឹងមាំ អាចប្រព្រឹត្តព្រះធម៌បានប៉ុណ្ណោះ។
+ ការប្រពឹត្តឥរិយាបថទាំង៤មាន
ដេក ដើរ ឈរ អង្គុយត្រូវឱ្យមានលក្ខណៈសុភាពរាបសារមានសីលធម៌ល្អសមស្របនិងសាមណភេទ។
+ ការសង្រួមចិត្ត
គឺខំទប់ស្មារតីតម្រង់ចិត្តឱ្យស្ថិតរឹងមាំក្នុងកុសលធម៌ជានិច្ច។
គឺការរក្សាសីលឱ្យបរិសុទ្ធល្អ តាមរយៈការចិញ្ចឹមជីវិតរបស់បព្វជិតដោយធ្វើអំពើអ្វីខុសពីព្រះវិន័យដែលព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធបានបញ្ញត្តិទុក ។
គឺការធ្វើសីលឱ្យបរិសុទ្ធ តាមរយៈការប្រើប្រាស់បច្ច័យទាំង៤ មាន ចីវរបិណ្ឌបាត សេនាសនៈ និងគិលានភេសជ្ជៈ ដោយពិចារណាជាមុនសិន មុននឹងប្រើប្រាស់ បច្ច័យទាំងនេះ ។
+ ភិក្ខុនី
ជាអ្នកបួសភេទស្រីនៃគណៈសង្ឃពុទ្ធសាសនិក ដែលបានឧទិសជីវិតចំពោះសាសនា រស់នៅក្នុងអាស្រម
ឬកុដិ គ្មានកម្មសិទ្ធផ្ទាល់ខ្លួន និងរក្សាព្រហ្មចរិយាធម៌ជាអចិន្ត្រៃយ៍។
+ ស្រ្តីដំបូងដែលបានបួសក្នុងពុទ្ធសាសនា
ហើយដែលបានក្លាយជាភិក្ខុនីគឺព្រះ “មហាបជាបតិគោតមី
” ជាព្រះមាតុច្ឆា (ម្តាយមីង) និងជាព្រះមាតាចិញ្ចឹមរបស់ព្រះពុទ្ធ។
+ តួនាទីរបស់ភិក្ខុនីក្នុងពុទ្ធសាសនាគឺការសិក្សានិងការគោរព
ប្រតិបត្តិព្រះធម៌ព្រះវិន័យដែលព្រះពុទ្ធទ្រង់បានបញ្ញត្តិទុកមក ។ ដូចគ្នានឹងភិក្ខុដែរ
ភិក្ខុនីមានតួនាទីសំខាន់គឺការទ្រទ្រង់លទ្ធិព្រះពុទ្ធសាសនាឱ្យបានគង់វង្សយូរអង្វែង។
+ នៅប្រទេសកម្ពុជា
តាំងពីសម័យបុរាណរហូតបច្ចុប្បន្នគេពុំឃើញនៅក្នុងព្រះពុទ្ធសាសនា ជាអ្នកបួសជាភេទស្រី
ជាភិក្ខុនីពិតប្រាកដទេ
ប្រសិនបើឃើញមានតែអ្នកបួសភេទស្រីហៅថាដូនជីដែលភាគច្រើនជាមនុស្សវ័យចំណាស់ស្លៀកស
កាន់សីល ភេទជាគ្រហស្ថ ដែលប្រាថ្នាកាន់សីលតឹងរ៉ឹងមិនចាំបាច់បួស។
+ ដើម្បីធ្វើខ្លួនមានភាពបរិសុទ្ធនិងប្រាសចាកកំហុសធ្ងន់ធ្ងរ
ភិក្ខុនីត្រូវតែគោរពប្រតិបត្តិសិក្ខាបទទាំង៨ប្រការ ដូចជាភិក្ខុនីមិនត្រូវ ៖
- បណ្តែតបណ្តោយខ្លួនក្នុងមេផុនកម្ម
(ការរួមភេទ)
- លួចទ្រព្យសម្បត្តិគេ
- សម្លាប់សត្វ
- ពោលពាក្យអួតអាងលើសពីការពិត
- បណ្តោយខ្លួនក្នុងការព្រមព្រៀងសេពកាមជាមួយបុរស។
- លាក់បាំងកំហុសធ្ងន់ធ្ងររបស់ភិក្ខុដទៃ។
- ទទួលយកការណែនាំរបស់ភិក្ខុដែលត្រូវសង្ឃព្យួរទោស។
- រំលោភបំពានដោយចេតនា លើសិក្ខាបទទាំងឡាយដោយមានបំណងអាក្រក់។
+ សិក្ខារបទដែលកំណត់សម្រាប់ភិក្ខុនីមានមានដូចជា៖
- ភិក្ខុនីមួយអង្គត្រូវមានតែបាត្រ១។
- វត្ថុណាមួយផ្តល់ឱ្យភិក្ខុនីសម្រាប់គោលដៅណាមួយ
គប្បីប្រើប្រាស់វត្ថុនោះសម្រាប់គោលដៅនោះ ។
- ភិក្ខុនី
មិនត្រូវបោះវត្ថុសៅហ្មងនៅលើផ្លូវសាធារណៈ ឬក្នុងស្រែចម្ការទេ ។
ភិក្ខុនីមិនត្រូវនិយាយជាមួយអ្នកណាម្នាក់
ក្នុងទីកន្លែង ងងឹត កន្លែងកៀន ក្រោមពន្លឺព្រះចន្ទ។
- ភិក្ខុនីពីរអង្គមិនត្រូវសឹងលើគ្រែជាមួយគ្នាទេ។
- ភិក្ខុនីមិនត្រូវអង្គុយចំពោះមុខភិក្ខុដោយគ្មានការអនុញ្ញាតិពីភិក្ខុទេ។
- ភិក្ខុនីមិនត្រូវចេញក្រៅនៅពេលយប់។
+ ជីវភាពប្រចាំថ្ងៃរបស់បព្វជិតក្នុងព្រះពុទ្ធសាសនាថេរវាទមានដូចជា៖
- គោរពវិន័យព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធទ្រង់បានបញ្ញត្តិឱ្យខ្ជាប់ខ្ជួន។
- ខិតខំរៀនសូត្រធម៌អាថ៌ឱ្យចេះស្ទាត់។
- សង្រួមឥន្ទ្រីយ៍។
- មិនបណ្តែតបណ្តោយខ្លួនឱ្យភ្លើតភ្លើនក្នុងកាម
ធ្វើជាគំរូល្អដល់ភិក្ខុដទៃទៀត។
- ធ្វើការសំដែងអាបត្តិដោយទៀងទាត់និងជាប្រចាំផ្សព្វផ្សាយសីលធម៌ពុទ្ធសាសនាតាមរយៈការសម្តែងធម៌
- ប្រកាន់សាមគ្គីធម៌ចំពោះសង្ឃ។
- ចៀសវាងលើកគុណវិសេសរបស់ខ្លួនហួសពីការពិត។