ព្រះពុទ្ធសាសនានៅកម្ពុជា មានតួនាទីយ៉ាងធំធេង
មិនគ្រាន់តែនៅក្នុងការអប់រំសីលធម៌ និងចរិយាធម៌ប៉ុណ្ណោះទេ ថែមទាំងនៅក្នុងសិល្បៈ
វប្បធម៌ អក្សរសាស្ត្រ ច្បាប់ប្រពៃណី និងជីវភាពសង្គមទាំងមូលទៀតផង។ ព្រះពុទ្ធសាសនាមានការរីកចំរើនជាលំដាប់ស្រប
តាមដំណើរនៃប្រទេសដែលមានការអភិវឌ្ឍព្រោះ ព្រះពុទ្ធ
សាសនាមានទំនាក់ទំនងជាមួយនឹងប្រទេសជាតិ។ តាមប្រវត្តិសាស្រ្តគេបានដឹងថាពុទ្ធសាសនាចូលមកប្រទេសកម្ពុជាតាំងពីពុទ្ធសតវត្សទី៣
នៃពុទ្ធសករាជ ២៣៤។
ព្រះបាទអសោក(ស្តេចឥណ្ឌា)ជាពុទ្ធសាសនិកដ៏ឆ្នើមនៅប្រទេសឥណ្ឌាបានបញ្ចូន
សមណទូតពីរអង្គ គឺព្រះឧត្តមរត្ថេរ ឱ្យនាំយកពុទ្ធសាសនា ថេរវាទ(ហីនយាន)មកផ្សាយនៅសុវណ្ណភូមិ(អាស៊ីអាគ្នេយ៍)។ តាមសិលាចារឹត
វ៉ូកាញ់ (សព្វថ្ងៃនៅវៀតណាមកណ្តាល) ពុទ្ធសាសនាថេរវាទចូលមកកម្ពុជានៅស.វ.ទី២ នៃគ.ស. ក្នុងរជ្ជកាលព្រះបាទស្រីមារៈ។ តាមរយៈប្រវត្តិសាស្ត្រកម្ពុជាគេឃើញព្រះពុទ្ធសាសនា
ថេរវាទ មានការលូតលាស់ជាងព្រះពុទ្ធសាសនាមហាយាន តាំងពីដើមរហូតដល់បច្ចុប្បន្ន
លើកលែងតែចុងគ្រិស្គសតវត្សទី១២ ដល់ដើមគ្រិស្តសតវត្សទី១៣ នៅក្នុងរជ្ជកាលព្រះបាទ
ជ័យវរ្ម័នទី៧ ដែលព្រះអង្គគោរពព្រះពុទ្ធសាសនា មហាយាន ។
ក្រោយមកប្រជាជនខ្មែររួមទាំងអ្នកដឹកនាំប្រទេសផង
បាននាំគ្នាមកគោរពព្រះពុទ្ធសាសនាថេរវាទវិញ ពីព្រោះគេយល់ថា ព្រះពុទ្ធសាសនាថេរវាទនេះ អាចឱ្យពួកគេទីពឹងនិងជឿជាក់
អាចនាំពួកគេទៅរកសេចក្តីសុខបាន។
+ ក្នុងរបបកម្ពុជាប្រជាធិបតេយ្យនៅចន្លោះឆ្នាំ (១៩៧៥-១៩៧៩) ដែលគ្រានោះសេរីភាពនៃការគោរពជំនឿ សាសនា ត្រូវបានលុបបំបាត់ចោលទាំងស្រុង ។
+ វត្តអារាមនិងព្រះពុទ្ធសាសនា ក៏ដូចជាសាសនាដទៃទៀត ត្រូវបានគេយកធ្វើជាជង្រុកដាក់ស្រូវ ទ្រុងជ្រូក ឃ្លាំងសម្ភារៈ ឬមន្ទីរឃុំឃាំងមនុស្ស។
+ ព្រះសង្ឃត្រូវបានផ្សឹក
ឬធ្វើគុតអស់ជាច្រើនអង្គ។ ព្រះវិហារ កុដិ សាលាធម្មវិន័យ សាលាឆាន់ ព្រះពុទ្ធបដិមា
ត្រូវបានបំផ្លិចបំផ្លាញយ៉ាងធ្ងន់ធ្ងរហើយវត្តដទៃទៀត ដែលនៅសេសសល់ក៏ត្រូវខូចខាតខ្លាំងណាស់ដែរ
។
+ នៅឆ្នាំ១៩៧៩ជាឆ្នាំនៃការចាប់ផ្ដើមស្តារវិស័យព្រះពុទ្ធសាសនាគេអាចចែកជាបីដំណាក់កាល
៖
- ដំណាក់កាលទី១ សម័យសាធារណរដ្ឋប្រជាមានិតកម្ពុជា១៩៧៩-១៩៩០ ។
- ដំណាក់ការទី២
សម័យរដ្ឋកម្ពុជា ១៩៩០-១៩៩៣ ។
- ដំណាក់កាលទី៣ ចាប់ពីឆ្នាំ១៩៩៣
មកដល់បច្ចុប្បន្ន ។
+ ឆ្នាំ១៩៧៩ជាឆ្នាំនៃការចាប់ផ្ដើមស្តារវិស័យព្រះពុទ្ធសាសនាគេអាចចែកជាបីដំណាក់កាល
៖
- ដំណាក់កាលទី១
សម័យសាធារណរដ្ឋប្រជាមានិតកម្ពុជា១៩៧៩-១៩៩០។ ព្រះពុទ្ធសាសនា ត្រូវបានរស់រាន មានជីវិតឡើងវិញ
តាមរយៈការជួសជុល ឬសាងសង់ព្រះវិហារ កុដិ វត្តអារាម ដែលត្រូវបានបំភ្លេចបំផ្លាញ
ជាពិសេស ពិធី បំពេញផ្នួសឡើងវិញរបស់អតីតបព្វជិតមួយចំនួនដែលមានវ័យចំណាស់ៗ ។
- ដំណាក់ការទី២
សម័យរដ្ឋកម្ពុជា ១៩៩០-១៩៩៣ ។ ប្រទេសកម្ពុជាបានប្រែឈ្មោះទៅជា" រដ្ឋកម្ពុជា "
ជាមួយរដ្ឋ ធម្មនុញ្ញមួយដែលកំណត់ថា " ព្រះពុទ្ធសាសនាជាសាសនារបស់រដ្ឋ
"ប្រជាជនមានសិទ្ធិសេរីភាព
ការជំនឿសាសនាកាន់តែទូលំទូលាយសម្រាប់រាល់សាសនិកទាំងអស់នៅក្នុងប្រទេស ។
- ដំណាក់កាលទី៣ ចាប់ពីឆ្នាំ១៩៩៣
មកដល់បច្ចុប្បន្ន ។ ការបង្កើតឡើងវិញនៃរដ្ឋធម្មនុញ្ញរបស់ព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជាទី២
បានបើកទូលាយការអភិវឌ្ឍវិស័យ ជំនឿ សាសនា ។ តាមស្ថិតិផ្លូវការរបស់ក្រសួងធម្មការនិងសាសនាបាន
បញ្ជាក់ថានៅចន្លោះឆ្នាំ ១៩៩៤និងឆ្នាំ ១៩៩៥ វត្តទាំងអស់ ៣៣៧១
ព្រះសង្ឃមានចំនួន ៤០៩១៦អង្គ ។ ដោយឡែក ខាងវិស័យពុទ្ធិកសិក្សាបានចាប់ផ្ដើមជាផ្លូវការឡើងវិញនៅក្នុងឆ្នាំ១៩៨៩
គេឃើញមានកំណើនសាលា ធម្មវិន័យ និងសាលាពុទ្ធិកបឋមសិក្សានៅតាមខេត្តផងដែរ។
+ និកាយនីមួយៗ ក្នុងបណ្ដានៃនិកាយទាំងពីរ គឺគណៈ មហានិកាយ
និងគណៈធម្មយុត្តិកនិកាយ ត្រូវមាននាយកផ្ទាល់របស់ខ្លួនដែលហៅថា ព្រះសង្ឃនាយក។
+ ព្រះសង្ឃនាយកគណៈមហានិកាយមានឋានន្តរជា "សម្ដេចព្រះមហាសុមេធាធិបតី
ឬព្រះសង្ឃរាជគណៈមហានិកាយ"
។ ឯព្រះសង្ឃនាយកខាងគណៈធម្មយុត្តិកនិកាយមានឋានន្តរជា " សម្ដេចព្រះសុមេធាធិបតីព្រះសង្ឃរាជ្យគណៈធម្មយុត្តិកនិកាយ
"។
+ សង្ឃនាយកទាំងពីរអង្គជាមន្ត្រីសង្ឃថ្នាក់ខ្ពស់ទទួល
នាទី និងភារកិច្ចដូចជា៖
- គ្រប់គ្រងព្រះសង្ឃ
នៅទូទាំងប្រទេសកម្ពុជានៅតាមគណៈដោយខ្លួនពីគ្នាពុំបានចូលរួមជាមួយគ្នាទេ ។ គ្រប់គ្រង និងដឹកនាំការងារព្រះពុទ្ធសាសនានៅក្នុងប្រទេស
។
- ទំនាក់ទំនងការងារសាសនាក្រៅប្រទេស
ហើយមានទីចាត់ការកណ្ដាលមួយនៅរាជធានីភ្នំពេញ ។
- គណៈសង្ឃនាយកមាន អធិបតី អធិបតីរង និងសមាជិក មួយចំនួន។
- អធិបតីនៃគណៈសង្ឃនាយក ជាតំណាងពុទ្ធបរិស័ទ នៃព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជាមានសមណស័ក្តិទី១
ជា" ព្រះមហាសុមេធាធិបតី " ។ អធិបតីរងទីមួយមាន សមណស័ក្តិជាព្រះពោធិវ័ង្ស
និងអធិបតីរងទី២ ជា“ ព្រះមង្គលទេពាចារ្យ " ។
- សមាជិកគណៈសង្ឃនាយកមាន៥រូប បំពេញការងារ
ជំនាញដោយឡែកៗពីគ្នាក្នុងការរួមចំណែកបំផុស និងជំរុញ ការសិក្សាអប់រំពុទ្ធសាសនា ដល់ពុទ្ធសាសនិកជនឱ្យជួប
សុភមង្គលពិតប្រាកដនៅក្នុងការរស់នៅ។
មន្ត្រីសង្ឃមូលដ្ឋានព្រះមេគណឬព្រះអនុគណ
ជាអ្នកគ្រប់គ្រងរួមដោយមានសហការីព្រះបាឡាត់គណប្រៀបបាននឹង
អនុប្រធានព្រះវិន័យធរជាអ្នកទ្រទ្រង់វិន័យ ព្រះធម្មធម៌ជាអ្នកទ្រទ្រង់ផ្នែកសិក្សាខាងព្រះពុទ្ធសាសនា។ ព្រះសមុហ៍ ជាអ្នកកាន់កាប់បញ្ជី និងឯកសារ
ហើយលេខាធិការគណឬ លេខាធិការ អនុគណជាស្មៀនទៀតផង ។
ការគ្រប់គ្រងវត្តអារាមនីមួយៗ
ត្រូវបានដឹកនាំដោយលោកចៅអធិការមួយអង្គ ដោយមានគ្រូសូត្រស្ដាំ លោកគ្រូសូត្រឆ្វេង
ជាចៅអធិការរង ជួយដឹកនាំការងារ ហើយនៅគ្រប់វត្ត មានអាចារ្យម្នាក់ភេទ ជាគ្រហស្ថដែលចេះដឹងជ្រៅជ្រះពីព្រះពុទ្ធសាសនា
ជួយសម្របសម្រួលកិច្ចការខាងអាណាចក្រ។
+ នៅគ្រប់វត្តទាំងអស់តែងតែមានគណៈកម្មាធិការវត្តភេទ
ជាគ្រហស្ថដែលមានចំនួនតិចឬច្រើនតាមវត្តតូចឬធំ។
+ សមាសភាពគណៈកម្មការវត្តត្រូវជ្រើសរើសនៅក្នុងបណ្ដា ពុទ្ធបរិស័ទដែលមានសទ្ធាជ្រះថ្លាដ៏មុតក្នុងព្រះពុទ្ធសាសនាហើយស្ម័គ្រចិត្តដោយស្មោះក្នុងការជួយឧបត្ថម្ភវត្តអារាម
។
ក្រោយឆ្នាំ ១៩៧៩ ក្រុមប្រឹក្សារណសិរ្សសាមគ្គីសង្គ្រោះជាតិកម្ពុជា
បានយកចិត្តទុកដាក់ផ្តួចផ្តើមរៀបចំពុទ្ធសាសនាឱ្យមាន
អត្ថិភាពឡើងវិញ
ដោយបានផ្តល់លទ្ធភាពឱ្យអតីតបព្វជិតបានបួសបន្តជីវិតពុទ្ធសាសនាជាថ្មីម្តងទៀត។ ផ្ដើមចេញពីសារៈសំខាន់ជាវិជ្ជមាន
របស់ពុទ្ធសាសនា
សម្រាប់សង្គមកម្ពុជានិងស្ថានភាពសេដ្ឋកិច្ចនយោបាយរបស់ប្រទេសជាតិមានការអភិវឌ្ឍទើបរដ្ឋាភិបាល
នៃរដ្ឋកម្ពុជាបាន បង្កើតឱ្យមានក្រសួងធម្មការ និងសាសនាវិញនៅក្នុងឆ្នាំ ១៩៩២
ដោយទទួលខុសត្រូវលើវិស័យបីជាសំខាន់គឺ វិស័យធម្មការ វិស័យពុទ្ធិកសិក្សា
និងពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ។
ការគ្រប់គ្រងបព្វជិតរាប់ម៉ឺនអង្គ
និងអភិបាលវត្តរាប់ពាន់វត្ត ជាបន្ទុករបស់ព្រះសង្ឃរាជទាំងពីរគណៈនិងអាជ្ញាធរសង្ឃ
គ្រប់លំដាប់ថ្នាក់ហើយក៏ជាភារកិច្ចនិងការទទួលខុសត្រូវ របស់ក្រសួងធម្មការនិងសាសនា ។ ក្រសួងធម្មការនិងសាសនា
ដើរតួនាទីយ៉ាងសំខាន់នៅក្នុងការគ្រប់គ្រងផ្នែករដ្ឋបាល ជួយសម្របសម្រួលកិច្ចការ
អភិវឌ្ឍទាក់ទងនឹងសាសនា ហើយមានរចនាសម្ព័ន្ធគ្រប់គ្រង តាមលំដាប់ថ្នាក់ដូចជា
មន្ទីរធម្មការ និងសាសនាខេត្ត រាជធានី និងការិយាល័យធម្មការ។