loader image
Skip to main content
Home
Completion requirements
View

+  និយមន័យ

   -   ឧស្សាហូបនីយកម្ម៖ គឺជាការធ្វើឱ្យតំបន់ ឬប្រទេសមួយក្លាយទៅតំបន់ឧស្សាហកម្ម ឬប្រទេសឧស្សាហកម្ម។
   -   សង្គ្រាមត្រជាក់៖ គឺជាសង្គ្រាមសេដ្ឋកិច្ច ឬជាសង្គ្រាមដែលមិនបានប្រយុទ្ធ ឬប្រើអាវុធ ដោយប្រទេសមហាអំណាចដាក់សម្ពាធសេដ្ឋកិច្ចលើប្រទេសតូចតាច។
   -   នវកម្មសម័យ៖ គឺសម្ដៅទៅលើសម័យទំនើប។
   -   សេរីភាវូបនីយកម្ម៖ គឺសម្ដៅទៅលើការទទួលបាននូវសេរីភាពពេញលេញ និងបរិបូរណ៍។
   -   អន្តរជាតូបនីយកម្ម៖ គឺជាការធ្វើអ្វីមួយឱ្យមានលក្ខណៈអន្តរជាតិ (ប្រហាក់ប្រហែលនឹងពាក្យសកលភាវូបនីយកម្ម ឬពិភវូបនីកម្ម) ។
   -   យន្តូបករណ៍៖ ជាម៉ាស៊ីនកែច្នៃរូបធាតុដោយប្រើមធ្យោបាយជាគ្រឿងចក្រដែលដាក់ឱ្យដំណើរការតាមរយៈចលនា ឬកម្លាំងកំណត់មួយ។
   -   ការស្រាវជ្រាវ-អភិវឌ្ឍន៍៖ គឺសម្ដៅទៅលើការស្រាវជ្រាវដែលប្រព្រឹត្តទៅនៅក្នុងសហគ្រាស និងអង្គការសាធារណៈក្នុងគោលបំណងអនុវត្តការងារឧស្សាហកម្ម។
     ជញ្ជីងពាណិជ្ជកម្ម៖ ជាកំហាត ឬចំណេញដែលបានមកពីពីលំនាំចេញ និងលំនាំចូលនៃវិស័យពាណិជ្ជកម្ម។

១. ការរីកចម្រើនដ៏អស្ចារ្យនៃសេដ្ឋកិច្ចជប៉ុន

 ​​  +   សេដ្ឋកិច្ចជប៉ុនទទួលបានជោគជ័យត្រចះត្រចង់ណាស់ ទោះបីវិបត្តិដែលកើតមានសព្វថ្ងៃមិនបានត្រាប្រណីក៏ដោយ។
   +   ក្រោយបរាជ័យឆ្នាំ ១៩៤៥ ជប៉ុនបានបោះមួយជំហានយ៉ាងវែងមកកាន់ឋានៈលេខមួយ នៅទ្វីបអាស៊ី និងលេខពីរ លើពិភពលោក។
   +   សព្វថ្ងៃជប៉ុនជាប់លេខបីបន្ទាប់ពីសហរដ្ឋអាមេរិកនិងចិន។ ជប៉ុនបានកសាងភាពល្បីល្បាញនេះដោយផ្អែកលើមូលដ្ឋានឧស្សាហកម្ម។
   +   វឌ្ឍនភាពសេដ្ឋកិច្ចជប៉ុន គ្មានប្រទេសណាមួយធ្វើបានដូច និងឆាប់រហ័ស ដោយក្នុងរយៈពេលមួយសតវត្សផលិតកម្មឧស្សាហកម្មកើនឡើងជាងមួយរយដង។
   +   ទោះបីជប៉ុនមានប្រជាជនតិចជាង ២.៤% នៃប្រជាជនពិភពលោកសម្រេចបាន ​១៥% នៃផលទុនពិភពលោក។

   +   សេដ្ឋកិច្ចជប៉ុននៅចុងសតវត្សទី១៩ មានលក្ខណៈដូចជា៖
         -   ឆ្នាំ ១៨៦៨ (សម័យម៉ីអ៊ីយិ ឬសករាជពន្លឺក្នុងរាជព្រះចៅអធិរាជ មីតស៊ូហ៊ីតូ) ដើមឡើយជប៉ុនជារដ្ឋសក្ដិភូមិរហូតមកដល់សតវត្សទី១៩ មកប្រទេសនេះបានអភិវឌ្ឍវិស័យឧស្សាហកម្មរបស់ខ្លួនយ៉ាងលឿន និងទទួលយកវិនិយោគទុនពីបរទេស។
         -   ពេលនោះ សេដ្ឋកិច្ចជប៉ុនប្រមូលផ្ដុំក្នុងកណ្ដាប់គ្រួសារអ្នកមានធំៗមួយចំនួនហៅថា (សៃបាត់ស៊ូ) ដែលរៀបចំតាមបែបយោធាក្រោម អន្តរាគមន៍យ៉ាងខ្លាំងក្លា របស់រដ្ឋដោយផ្អែកលើភាពសម្បូរពលករស៊ីឈ្នួលថោក។

    ចំណុចខ្លាំងនៃឧស្សាហកម្មជប៉ុននៅចន្លោះឆ្នាំ ១៩៥០-១៩៧៣ (ដំណាក់កាលកំណើនសេដ្ឋកិច្ច)​ គឺចាប់ពីពាក់កណ្ដាលទសវត្សរ៍ឆ្នាំ១៩៥០ មកសេដ្ឋកិច្ចជប៉ុនបានឈានចូលសម័យកាល (កំណើនខ្ពស់មួយ) ដ៏យូរដែលកត់សម្គាល់ដោយនវកម្មសម័យ ដែលជំរុញឱ្យមានការរីកចម្រើនរួមមាន ឧស្សាហកម្មដែកថែប និងសំណង់នាវា។
   +   កំណើនឧស្សាហកម្មបានរីកសាយទៅលើផ្នែកគ្រឿងបរិក្ខារ និងគ្រឿងឧបភោគបរិភោគជាប់លាប់ មាន​រថយន្ត ដែក​ថែប គីមីប្រេងកាត និងគ្រឿងអេឡិចត្រូនិកមហាជន។
     អត្រាកំណើនប្រចាំឆ្នាំក្នុងអំឡុងពេលនោះមានជាមធ្យម ១០% ជូនកាល ១៥% ។
   +   ពី១៩៥៥-១៩៦១ កើតមាន “កំណើនទូទៅមួយ” មានការងារថ្មី ៣លានត្រូវបានកើតឡើង។
   +   កំណើនសេដ្ឋកិច្ចជប៉ុនបានតម្រង់ទៅរកការពង្រីកសហគ្រាស និងសេរីភាវូបនីយកម្មនៃបណ្ដូរ ដែលនាំមកនូវការលូតលាស់ផ្នែកការនាំចេញ។

   +   នៅក្រោយវិបត្តិសេដ្ឋកិច្ចឆ្នាំ ១៩៧៣ ដើម្បីដោះស្រាយវិបត្តិសេដ្ឋកិច្ចជប៉ុនត្រូវ៖
         -   រៀបចំឡើងវិញនូវឧបករណ៍ផលិតកម្ម
         -   ម្ចាស់សហគ្រាស និងរដ្ឋ (ពិសេសមីទី) ​ បានពង្រឹងសេដ្ឋកិច្ចដោយផ្អែកលើការបង្កើនការនាំចេញ ការតាំងទីផលិតកម្មមួយចំនួននៅក្រៅប្រទេស និងលើការអភិវឌ្ឍទីផ្សារក្នុងស្រុក។

២. យុទ្ធសាស្ត្រថ្មី និងការរៀបចំឡើងវិញក្រោយឆ្នាំ ១៩៧៣

   +   បញ្ហារបស់ជប៉ុនក្រោយឆ្នាំ ១៩៧៣ មាន៖
         -   វិបត្តិប្រេងកាត (១៩៧៣ - ១៩៧៩)
         -   ការបង្កើតតម្លៃប្រាក់យ៉េន (១៩៨៥ - ១៩៨៨) នាំឱ្យទំនិញឡើងថ្លៃ
         -   វិបត្តិសេដ្ឋកិច្ចពីភពលោក (១៩៨៩ - ១៩៩០) និង ២០០៩ ។

   +   ដើម្បីដោះស្រាយបញ្ហានេះ ជប៉ុនបានរៀបចំពង្រឹងឧបករណ៍ផលិតកម្មដោយមានយុទ្ធសាស្ត្រគោលចំនួន៣ គឺ៖
         -   បំបែករចនាសម្ព័ន្ធផលិតកម្ម
         -   ធ្វើអន្តរជាតូបនីយកម្ម
         -   បោះបង់ផ្នែកដែលបញ្ជាទិញតិច ជំនួយដោយឧស្សាហកម្មបញ្ញា មនុស្សយន្តូបនីយកម្ម។

   +   ជាលទ្ធផល ជប៉ុនទទួលបាន៖
         -   ការរីកចម្រើនផ្នែកបច្ចេកវិទ្យា និវត្តកម្មថ្មីៗ ទៅអន្តរជាតិ
         -   ចំណេញពីជញ្ជីងពាណិជ្ជកម្ម
         -   ក្លាយជាមហាអំណាចសេដ្ឋកិច្ច ទទួលបន្ទុកខុសត្រូវជាសកលនៅ ស.តទី ២១ នេះ។

៣. មហាអំណាចឧស្សាហកម្ម

   +   ជោគជ័យសេដ្ឋកិច្ចមិនធម្មតារបស់ជប៉ុនបានបង្ហាញច្បាស់តាមរយៈបរិមាណ និងគុណភាពផលិតកម្ម និងក៏តាមការធ្វើវិនិយោគផងដែរ។
    បច្ចុប្បន្នម្មប្រទេសជប៉ុនជាប្រទេសឧស្សាហលេខ ២ក្នុងពិភពលោក បន្ទាប់ពីសហរដ្ឋអាមេរិក។
   +   ជប៉ុនជាប់លេខមួយខាងឧស្សាហកម្ម អេឡិចត្រូនិច (មនុស្សយន្ត​ ម៉ាស៊ីមថតរូប រថយន្ត នាវា ទូរទស្សន៍...) ។
    វឌ្ឍនភាពនៃបច្ចេកវិទ្យារបស់ជប៉ុន ធ្វើឲ្យប្រជាជាតិឧស្សាហកម្មចាស់ អឺរ៉ុបខាងលិច និងថ្មីសហរដ្ឋអាមេរិក​​ ធ្លាក់ក្នុងក្តីបារម្ភ។

   +   ឧស្សាហកម្មគ្មានធនធានធម្មជាតិ៖
         -   ជប៉ុនជាប្រទេសតែមួយគត់ដែលកសាងឧស្សាហកម្មដ៏ធំ នៅលើទឹកដីរបស់ខ្លួន (គ្មានរូបធាតុដើម និងថាមពល)
         -   ហេតុដូចនេះ បានជាជប៉ុនបើកចំហសេដ្ឋកិច្ចយ៉ាងទូលាយទៅរកប្រទេសខាងក្រៅ ពោលគឺ ជប៉ុនត្រូវស្ថិតក្នុងភាពចំណុះគេជានិច្ចកាល។ ហើយជប៉ុនជាប្រទេសនាំចូលអ៊ីដ្រូកាបួទី២ បន្ទាប់ពីសហរដ្ឋអាមេរិក។
         -   ឧស្សាហកម្មមូលដ្ឋានដ៏រឹងមាំ
         -   ឧស្សាហកម្មដែកថែប (លេខ២បន្ទាប់ពីចិន)
         -   ឧស្សាហកម្មគីមីមានសំទុះខ្លាំងក្លា (គីមីប្រេងកាត និងគីមី   កាបូន បង្កើតជាកុំប៊ីណា)
         -   សំណង់នាវា ក្លាយជាឯកទេសកម្មមួយរបស់ជប៉ុន
         -   ឧស្សាហកម្មរថយន្ត មានលូតលាស់​ (Honda Suzuki Kawasaki)

   +   ឧស្សាហកម្មបញ្ញា៖
         -   ក្រោមសម្ពាធនៃវិបត្តិការប្រកួតប្រជែងពីអន្តរជាតិ ឧស្សាហកម្មបានសម្របខ្លួនទៅរកផលិតកម្មដែលទាមទារបច្ចេកទេសជឿនលឿន។
         -   ក្នុងការបង្កើនសមត្ថភាពផលិតផលកម្ម ប្រសិទ្ធភាពពាណិជ្ជកម្មលើទីផ្សារក្នុង និងក្រៅប្រទេសគេបានប្រាក់ចំណេញលើ “ការស្រាវជ្រាវ-អភិវឌ្ឍន៍” មានដល់ទៅ២០% នៃទុនវិនិយោគសរុប។
         -   តារាងផលិតផលឧស្សាហកម្មជប៉ុនកាន់តែសំបូរបែបផ្នែកអេឡិចត្រូនិច។ ផលិតករសឺមឺកុង ឌុចទ័រសំខាន់ៗទាំងប្រាំ មានបីជារបស់ជប៉ុន ណិច (NEC) ហ៊ីតាស៊ី (HITACHI) តូស៊ីបា (TOSHIBA)
         -   ជនជាតិជប៉ុនដណ្តើមបានទីផ្សារក្នុងស្រុកកាងារផលិត កុំព្យូទ័រ និងជាផលិតករនិងអ្នកប្រើប្រាស់មនុស្សយន្តធំជាងគេក្នុងលោក។

៤. មហាអំណាចជប៉ុនក្នុងពាណិជ្ជកម្មពិភពលោក

   +   ពាណិជ្ជកម្មក្រៅប្រទេសរបស់ជប៉ុនមានតិចតូចស្តួចស្តើងតាំងពីយូរណាស់មកហើយ។
   +   ជប៉ុននាំចេញស្ទើមិនដល់ ១០% នៃផលិតផលរបស់ខ្លួនផង។
   +   ពីដំបូងពាណិជ្ជកម្មនេះ មានការខាតបង់ច្រើន ព្រោះជប៉ុនត្រូវនាំចូលផលិតផលអាហារ ថាមពល រូបធាតុដើម និងគ្រឿងបរិក្ខារ ជាច្រើននៅពេលដែលអាចនាំចេញតែបន្តិចបន្តួច។
   +   ក្នុងការនាំចូលគេឃើញមានចំណីអាហារ និងថាមពល ចំណែកផលិតផលឧស្សាហកម្មមានការនាំចូលតិចតួច ការនាំចេញមានច្រើនសម្បើម (៩៨%) ដែលសុទ្ធសឹងតែជាផលិតផលមានតម្លៃបន្ថែមខ្ពស់ ក្នុងនោះមានតាំងពីរថយន្ត រហូតដល់ម៉ាស៊ីតថតចម្លង។
   +   និងប្រដាប់ផ្សាយសំឡេង គ្រឿងសម្ភារៈបរិក្ខារ គ្រឿងផ្តុំអេឡិចត្រូនិច សឺមឺកុងទ័រ គ្រឿងផ្តុំខ្នាតតូចនៃ កុំព្យូទ័រនិងមនុស្សយន្ត។
   +   ការបង្កើតផ្លូវពាណិជ្ជកម្មអន្តរជាតិ៖
         -   ពាណិជ្ជកម្មជប៉ុនឆ្ពោះទៅ សហរដ្ឋអាមេរិក ដែលជាប្រទេសឧស្សាហកម្មថ្មីនៅអាស៊ី និងទីបីទៅ​សហភាពអឺរ៉ុប។
         -   ទីផ្សារដ៏ធំធេងរបស់ចិន ក៏បានបើកទ្វារហើយដែរ រីឯប្រទេសជប៉ុនជាអ្នកផ្គត់ផ្គង់ដ៏ធំបំផុត។
         -   ចិនក្លាយជាដៃគូពាណិជ្ជកម្មរបស់ជប៉ុនទី១ ។

Last modified: Friday, 2 February 2024, 9:28 AM