- សូចនាករ ឬអាំងឌីកាទ័រ៖ កត្តាចង្អុលបង្ហាញឱ្យដឹងអំពីអ្វីមួយ។
- សម្បទា៖ ការគ្រប់គ្រាន់
ការបរិបូរណ៌ ការសមស្រប។
- វិសមភាព៖ ភាពមិនស្មើគ្នា។
- អក្ខរភាព៖ ភាពចេះអក្សរ។
- អនក្ខរភាព៖ ភាពមិនចេះអក្សរ។
- សម្បទាខាងអំណាន៖ ការដែលអាចអានបានត្រឹមត្រូវល្អ។
- អក្ខរភាពមនុស្សពេញវ័យ៖ មនុស្សចេះអាននឹងសរសេរ ចាប់ពីអាយុ ១៥ឆ្នាំឡើងទៅ។
- អត្រាអក្ខរភាពមនុស្សពេញវ័យ៖ ភាគរយប្រជាជនចេះអក្សរអាយុ១៥ឆ្នាំឡើង
ធៀបនិងចំនួនសរុបនៃចំនួនប្រជាជនអាយុ១៥ឆ្នាំឡើង។
- អត្រាអក្ខរភាពទូទៅ៖ ភាគរយនៃប្រជាជនចេះអក្សរធៀបនឹងចំនួនសរុបនៃប្រជាជនទាំងអស់ដកចំនួនក្មេងអាយុ
០-៦ឆ្នាំ។
ជាទូទៅ គេចាត់ទុកការអប់រំ
ឬកម្រិតអក្ខរភាពជាសូចនាករ
សម្រាប់អភិវឌ្ឍន៍សង្គមជាតិពីព្រោះការអប់រំផ្តល់នូវសារៈសំខាន់ជាច្រើនដូចជា៖
- ជាកម្លាំងសម្រាប់កែប្រែសង្គម
- ជាកត្តាមួយដ៏សំខាន់បំផុតសម្រាប់ប្រយុទ្ធប្រឆាំង
និងកាត់បន្ថយនូវភាពក្រីក្ររបស់ប្រជាជន
- ជាកត្តាសម្រាប់ជម្រុញ
និងផ្តល់សិទ្ធិអំណាចដល់ស្រ្តី
- ជាកត្តាសម្រាប់ប្រយុទ្ធប្រឆាំងនឹងការជួញដូរកុមារ
និងស្រ្តីភេទ
- ជាកត្តាសម្រាប់លើកស្ទួយដល់ការគោរពសិទ្ធិមនុស្ស
និងលទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ
- ជាកម្លាំងសម្រាប់ជម្រុញឱ្យប្រជាជនថែរក្សា
និងការពារបរិស្ថាន
- ជាកម្លាំងសម្រាប់គ្រប់គ្រងការរីកចម្រើនរបស់ប្រជាពលរដ្ឋ
- ជាកត្តាសម្រាប់ជះឥទ្ធិពលលើឥរិយាបថប្រជាសាស្រ្តដូចជា
ការរៀបអាពាហ៍ពិពាហ៍ លទ្ធភាពបង្កកំណើត មរណភាព និងបម្លាស់លំនៅរបស់ប្រជាជន
- ផ្តល់ជាកម្លាំងពលកម្មសម្រាប់ជម្រុញ
និងចូលរួមអភិវឌ្ឍន៍សេដ្ឋកិច្ចជាតិ។
បច្ចុប្បន្ននេះ អត្រាអក្ខរភាព
(អ្នកចេះអាន និងចេះសរសេរ) នៃប្រជាជនកម្ពុជាបានកើនឡើងជាលំដាប់។ ការកើនឡើងនេះបណ្តាលមកពីមូលហេតុមួយចំនួនដូចជា៖
+ ប្រជាជនកម្ពុជាយល់ដឹងពីសារៈប្រយោជន៍នៃការសិក្សា
+ ឳពុកម្តាយបានជម្រុញឱ្យកូនទៅសាលារៀន
+ រាជរដ្ឋាភិបាលបានយកចិត្តទុកដាក់ដោយជម្រុញ
និងលើកទឹកចិត្តឱ្យប្រជាពលរដ្ឋឱ្យបញ្ជូនកូនចៅរបស់ខ្លួនទៅសាលារៀន
+ ការផ្សព្វផ្សាយយ៉ាងទូលំទូលាយរបស់រដ្ឋាភិបាល
និងអង្គការសង្គមស៊ីវិលអំពីសារៈសំខាន់នៃការសិក្សា
+ រាជរដ្ឋាភិបាលបានចាត់ទុកការអប់រំជាវិស័យអាទិភាព
ដោយកសាងសាលារៀនយ៉ាងច្រើននៅទូទាំងប្រទេស
+ រាជរដ្ឋាភិបាល
និងក្រសួងអប់រំបានយកចិត្តទុកដាក់ទៅលើការអប់រំដោយកាត់បន្ថយនូវអត្រាអនក្ខរភាព
និងបង្កើននូវអត្រាអក្ខរភាព។
+ ជាទូទៅ
វិសមភាពនៃអក្ខរភាពនៅប្រទេសកម្ពុជាមាននៅក្នុងរូបភាពសំខាន់ ២ គឺ៖
- វិសមភាពតាមភេទ៖
គឺភាពខុសគ្នារវាងអក្ខរភាពរបស់មនុស្សប្រុស និងមនុស្សស្រី
ពោលគឺអត្រាអក្ខរភាពរបស់មនុស្សប្រុសខ្ពស់ជាងអត្រាអក្ខរភាពរបស់មនុស្សស្រី។
- វិសមភាពតាមតំបន់ទីប្រជុំជន
និងជនបទ៖ គឺភាពខុសគ្នារវាងអក្ខរភាពរបស់ប្រជាជននៅទីក្រុង ឬទីប្រជុំជន
និងអត្រាអក្ខរភាពរបស់ប្រជាជននៅជនបទ ពោលគឺអត្រាអក្ខរភាពនៅទីក្រុង
ឬទីប្រជុំជនខ្ពស់ជាងអត្រាអក្ខរភាពនៅជនបទ។
+ មានមូលហេតុជាច្រើនដែលបណ្តាលឱ្យប្រជាជននៅទីក្រុង
ឬទីប្រជុំនមានអត្រាអក្ខរភាពខ្ពស់ជាងប្រជាជននៅជនបទ។ មូលហេតុទាំងនេះរួមមាន៖
- ប្រជាជនរស់នៅទីក្រុង
ឬទីប្រជុំជនភាគច្រើនមានជីវភាពធូរធាជាងតំបន់ជនបទ
ដូចនេះពួកគេមានលទ្ធភាពឱ្យកូនចៅរបស់ខ្លួនបន្តការសិក្សា។
- ប្រជាជនរស់នៅទីក្រុង
ឬទីប្រជុំជនភាគច្រើនមានចំណេះខ្ពស់ជាងតំបន់ជនបទ ដែលជាកត្តាមួយជម្រុញឱ្យកូនចៅរបស់ពួកគេរៀនសូត្រតាមពួកគេ។
- ប្រជាជនរស់នៅទីក្រុង
ឬទីប្រជុំជនមានការយល់ដឹងខ្ពស់អំពីតម្លៃនៃការសិក្សាជាងប្រជាជននៅជនបទ
ដែលជាកត្តាមួយជម្រុញឱ្យកូនចៅរបស់ពួកគេបន្តការសិក្សាបានវែងឆ្ងាយ។
- ទីក្រុង
ឬទីប្រជុំជនសម្បូរគ្រឹះស្ថានសិក្សាជាងជនបទដែលបង្កលក្ខណៈងាយស្រួលឱ្យសិស្សទទួលយកសេវាអប់រំ។
- ទីក្រុង
ឬទីប្រជុំជនជាកន្លែងប្រមូលផ្តុំទៅដោយផ្លូវគមនាគមន៍ដែលបង្កលក្ខណៈងាយស្រួលឱ្យសិស្សធ្វើដំណើរទៅសាលារៀន។
- ទីក្រុង ឬទីប្រជុំជនមិន
ឬពុំសូវទទួលរងគ្រោះនូវសង្រ្គាមដូចតំបន់ជនបទដែលបណ្តាលឱ្យសិស្សនៅជនបទបោះបង់ការសិក្សារបស់ពួកគេ។
ប្រព័ន្ធចំណេះទូទៅនៅប្រទេសកម្ពុជាមានរយៈពេល ១២
ឆ្នាំ និងចែកចេញជា ២ ភូមិសិក្សាគឺ៖
+ បឋមសិក្សា៖ មានរយៈពេល ៦ ឆ្នាំ គឺចាប់ពីថ្នាក់ទី
១ ដល់ថ្នាក់ទី ៦ ហើយសិស្សមានអាយុចាប់ពី ៦ ឆ្នាំ ដល់អាយុ ១១ ឆ្នាំ។
+ មធ្យមសិក្សា៖ មានរយៈពេល ៦ ឆ្នាំ និងចែកចេញជា ២
ផ្នែកគឺ៖
- មធ្យមសិក្សាបឋមភូមិ៖ មានរយៈពេល ៣ ឆ្នាំ
គឺចាប់ពីថ្នាក់ទី ៧ ដល់ថ្នាក់ទី ៩ និងសិស្សមានអាយុចាប់ពី ១២ ឆ្នាំ ដល់អាយុ ១៤
ឆ្នាំ។
- មធ្យមសិក្សាទុតិយភូមិ៖ មានរយៈពេល ៣ ឆ្នាំ
គឺចាប់ពីថ្នាក់ទី ១០ ដល់ថ្នាក់ទី ១២ និងសិស្សមានអាយុចាប់ពី ១៥ ឆ្នាំ ដល់អាយុ ១៧
ឆ្នាំ។
+ ជាទូទៅវិសមភាពនៃការចុះឈ្មោះចូលរៀនតាមភេទនៅប្រទេសកម្ពុជាកើតមានឡើងពីវ័យ
១២ ឆ្នាំ ឡើងទៅ ពោលគឺចាប់ពីមធ្យមសិក្សាបឋមភូមិឡើងទៅ។ មានមូលហេតុជាច្រើន
ដែលបណ្តាលឱ្យមានវិសមភាពតាមភេទចាប់ពីវ័យនេះឡើងទៅដែលរួមមាន៖
- ឳពុកម្តាយឆាប់ឱ្យកូនស្រីឆាប់ចាប់យកមុខរបរសម្រាប់ចិញ្ចឹមជីវិត
- កូនស្រីជាអ្នកទទួលបន្ទុកជីវភាពក្នុងគ្រួសារ
- ទំនៀមទំលាប់ប្រពៃណីរបស់គ្រួសារដែលឆាប់ឱ្យកូនស្រីឈប់រៀន
- ឳពុកម្តាយឆាប់ឱ្យកូនស្រីឆាប់រៀបអាពាហ៍ពិពាហ៍។
+ បច្ចុប្បន្ននេះ
អត្រាបោះបង់ការសិក្សារបស់សិស្សនៅប្រទេសកម្ពុជានៅតែមានកម្រិតខ្ពស់នៅឡើយទាំងមធ្យមសិក្សាបឋមភូមិ
និងមធ្យមសិក្សាទុតិយភូមិ។ ទាំនេះបណ្តាលមកពីមូលហេតុមួយចំនួនដូចជា៖
- ភាពក្រីក្ររបស់ឪពុកម្តាយ
ដែលពុំមានលទ្ធភាពបញ្ជូនកូនចៅឱ្យបន្តការសិក្សាបាន
- ឪពុកម្តាយឆាប់ឱ្យកូនចៅឈប់រៀន
ដើម្បីចាប់យកមុខរបរចិញ្ចឹមជីវិត
- សិស្សបង្ខំចិត្តឈប់រៀន ដើម្បីជួយសម្រាលការងារឳពុកម្តាយ
- បម្លាស់លំនៅរបស់គ្រួសារ
ដែលធ្វើឱ្យកូនចៅមិនបានទៅរៀន
- រស់នៅតំបន់ដាច់ស្រយាលឆ្ងាយពីសាលារៀន
- កង្វះមធ្យោបាយសម្រាប់ទៅសាលារៀន
- ឪពុកម្តាយបង្ខំឱ្យកូនឆាប់រៀបអាពាហ៍ពិពាហ៍។
+ ជាទូទៅ
ការអប់រំនៅប្រទេសកម្ពុជាយើងនាពេលបច្ចុប្បន្ននេះ
ប្រឈមមុខនឹងបញ្ហាសំខាន់ៗមួយចំនួនដូចជា៖
- វិសមភាពចំពោះអក្ខរភាព
- វិសមភាពចំពោះការចុះឈ្មោះចូលរៀន
- បញ្ហាសិស្សបោះបង់ការសិក្សា
- បញ្ហាសិស្សត្រួតថ្នាក់
- បញ្ហាកង្វះសាលារៀន និងថ្នាក់រៀន
- បញ្ហាកង្វះគ្រូបង្រៀន
- បញ្ហាកម្រិតជំនាញគ្រូបង្រៀន
- បញ្ហាប្រាក់បៀរវត្ស។