loader image
រំលងទៅកាន់មាតិកាមេ
ដើម
តម្រូវការសម្រាប់ការបញ្ចប់
មើល

សិក្សាពាក្យគន្លឹះ

   -   បរិការណ៍៖ សភាបការណ៍ ស្ថានការណ៍។
   -   សមាហរណកម្ម៖ ការរួមបញ្ចូលគ្នា។
   -   អាទិភាព៖ ភាពជាចម្បង។
   -   ហិរញ្ញវត្ថុ៖ ប្រាក់សម្រាប់ចាយវាយ​​ ឬថវិកា (លុយ) ។
   -   បិរញ្ញប្បទាន៖ ការផ្តល់ប្រាក់។
   -   បដិភាគ៖ ការចូលរួមចំណែក។
   -   កុងតឺន័រ៖ ឡាំងលោហៈសម្រាប់ផ្ទុកទំនិញ។
   -   ស្ថិរភាព៖ ភាពស្ថិតយូរអង្វែង។
   -   សវនកម្ម៖ ការត្រួតពិនិត្យដោយអង្កេត។
   -   ហ៊ូត៖ ពហុវចនៈ (1ហ្វ៊ូត = 30.48 cm) ឯកវចនៈ (ហ្វីត) ។

   +   បណ្តាញផ្លូវគមនាគមន៍នៅកម្ពុជាមាន ៣ ប្រភេទគឺ៖
        -   ផ្លូវគោក
        -   ផ្លូវទឹក​
        -   ផ្លូវអាកាស។

១. ផ្លូវគោក

   +   បណ្តាញផ្លូវគោកនៅប្រទេសកម្ពុជាមាន ២ ប្រភេទគឺ៖
        -   ផ្លូវថ្នល់
        -   ផ្លូវដែក

         ក្នុងចំណោមផ្លូវទាំង ២ ប្រភេទនេះ ផ្លូវថ្នល់មានសារៈសំខាន់ជាងទាំងប្រវែង និងគុណភាព ពីព្រោះស្ទើរតែគ្រប់សកម្មភាពដឹកជញ្ជូនទាំងអស់ គឺត្រូវបានធ្វើឡើងតាមរយៈផ្លូវថ្នល់នេះ។

   +   ផ្លូវថ្នល់នៅប្រទេសកម្ពុជាចែកចេញជា៖
        -   ផ្លូវជាតិ ៖ ជាផ្លូវ​ដែលកសាង និងថែរក្សាដោយថវិកាជាតិ ហើយជាផ្លូវដែលចេញពីរាជធានីភ្នំពេញឆ្ពោះទៅកាន់  បណ្តាខេត្តនានាក្នុងប្រទេសកម្ពុជា។
        -   ផ្លូវខេត្ត ៖ ជាផ្លូវដែលកសាង និងថែរក្សាដោយថវិកាខេត្ត ហើយកាត់ផ្លូវជាតិ ឬជាផ្លូវដែលបែកចេញពីទីប្រជុំជន ក្រុង (ក្នុងខេត្ត) ទៅកាន់កាន់ទីប្រជុំជនមួយទៀត ឬទៅកាន់បណ្តាស្រុកនានាក្នុងខេត្តមួយ។
        -   ផ្លូវលំ ៖ ជាផ្លូវតូចៗ គ្មានក្រាលថ្ម ក្រាលគ្រួសក្រហម នៅតំបន់ជនបទ ដែលកសាងឡើងដោយរដ្ឋអំណាចមូល ដ្ឋាន សហការជាមួយអង្គការក្រៅរដ្ឋាភិបាល សប្បុរសជន និងប្រជាជនក្នុងតំបន់។
        -   ផ្លូវរុក្ខបាល ៖ ជាផ្លូវដែលកសាង និងថែរក្សាដោយក្រសួងកសិកម្ម រុក្ខាប្រមាញ់ និងនេសាទ សម្រាប់ដឹកជញ្ជូន  ផលិតផលព្រៃឈើ ការថែទាំព្រៃឈើ និងធ្វើចរាចរណ៍ធម្មតាផងដែរ។

   +   ប្រទេសកម្ពុជាមានផ្លូវថ្នល់សរុបទាំងអស់ចំនួនប្រវែង ៣៩៦១៨ គ.ម ដែលក្នុងនោះរួមមា​ន៖
        -    ផ្លូវជាតិមួយលេខមានប្រវែង ២១១៩ គ.ម
        -    ផ្លូវជាតិពីរលេខមានប្រវែង ៣០៨៦ គ.ម
        -    ផ្លូវខេត្តមានប្រវែង ៦៤១៣ គ.ម
        -    ផ្លូវលំ (ផ្លូវជនបទ) មានប្រវែង ២៨០០០ គ.ម ។

   +   ផ្លូវជាតិសំខាន់ៗនៅប្រទេសកម្ពុជារួមមាន ៖
        -   ផ្លូវជាតិលេខ​ ១ ៖ ពីភ្នំពេញទៅបាវិត (ព្រំប្រទល់វៀតណាម) កាត់តាមអ្នកលឿង និងស្វាយវៀងមានប្រវែង ១៦៧ គ.ម ។
        -   ផ្លូវជាតិលេខ ២ ៖ ពីភ្នំពេញទៅភ្នំដិន (ព្រំប្រទល់ប្រទេសវៀតណាម) កាត់តាមតាខ្មៅ និងតាកែវមានប្រវែង ១៣៧ គ.ម ។
        -   ផ្លូវជាតិលេខ ៣ ៖ ពីភ្នំពេញទៅក្រុងព្រះសីហនុ កាត់តាមកំពត និងព្រៃនប់មានប្រវែង ២៦០ គ.ម ។
        -   ផ្លូវជាតិលេខ ៤ ៖ ពីភ្នំពេញទៅក្រុងព្រះសីហនុ កាត់តាមខេត្តកំពង់ស្ពឺមានប្រវែង ២២៦ គ.ម ។
        -   ផ្លូវជាតិលេខ ៥ ៖ ពីភ្នំពេញទៅអូរជ្រៅ (ព្រំដែនថៃ) កាត់តាមកំពង់ឆ្នាំង ពោធិ៍សាត់ បាត់ដំបង និងបន្ទាយមានជ័យ មានប្រវែង ៤០៨ គ.ម ។
        -   ផ្លូវជាតិលេខ ៦ ៖ ពីភ្នំពេញទៅក្រុងសេរីសោភ័ណ្ឌ កាត់តាមកំពង់ធំ និងសៀមរាបមានប្រវែង ៣៨៦ គ.ម ។
        -   ផ្លូវជាតិលេខ ៧ ៖ ពីស្គន់ទៅស្នួល កាត់តាមកំពង់ចាមមានប្រវែង ១៨០ គ.ម ។
        -   ផ្លូវជាតិលេខ ៨ ៖ ពីព្រែកតាមាក់ (កណ្តាល) ទៅអន្លង់ជ្រៃ (កំពង់ចាម) មានប្រវែង ១៨០ គ.ម ។

   +   នៅប្រទេសកម្ពុជា ផ្លូវជាតិដែលមានប្រវែងវែងជាងគេ គឺផ្លូវជាតិលេខ ៥ មានប្រវែង ៤០៨ គ.ម និងកាត់តាមបណ្តា ខេត្តមួយចំនួនដូចជា៖
        -   ខេត្តកំពង់ឆ្នាំង
        -   ខេត្តពោធិ៍សាត់
        -   ខេត្តបាត់ដំបង
        -   ខេត្តបន្ទាយមានជ័យ។

   +   ប្រទេសកម្ពុជាមានផ្លូវដែក ២ ខ្សែរ គឺ៖
        -   ខ្សែរទី ១ ៖ ចេញពីភ្នំពេញទៅអូរជ្រៅ មានប្រវែង ៣៨៥ គ.ម ។
        -   ខ្សែរទី ២ ៖ ចេញពីភ្នំពេញទៅក្រុងព្រះសីហនុ មានប្រវែង ២៦៦ គ.ម ។

   +   បច្ចុប្បន្ននេះ ផ្លូវដែកនៅប្រទេសកម្ពុជាពុំទាន់មានសកម្មភាពខ្លាំងក្លានៅឡើយ ពោលគឺនៅមានកម្រិតនៅឡើយ ដោយសារតែ៖
        -   ផ្លូវដែកទាំងនេះមានសភាពចាស់ទ្រុឌទ្រោម
        -   ឆ្លងកាត់នូវសង្គ្រាមរ៉ាំរ៉ៃជាច្រើនឆ្នាំ
        -   អស្ថេរភាពផ្នែកសន្តិសុខ
        -   អស្ថេរភាពផ្នែកនយោបាយ
        -   ការរីកចម្រើនផ្នែកផ្លូវថ្នល់។

   +   អភិវឌ្ឍន៍ស្ពាន និងផ្លូវថ្នល់ គឺការកាត់បន្ថយនូវភាពក្រីក្ររបស់ប្រជាជន។ ន័យមានន័យថា៖
        -   មានស្ពាន និងផ្លូវថ្នល់អាចឱ្យប្រជាជនដឹកជញ្ជូនផលិតផលកសិកម្មរបស់ខ្លួនបានយ៉ាងងាយស្រួល
        -   មានស្ពាន និងផ្លូវថ្នល់អាចឱ្យប្រជាជនដឹកជញ្ជូនផលិតផលរបស់ខ្លួនទៅលក់នៅទីផ្សារបានយ៉ាងងាយស្រួល និងទាន់ពេលវេលា
        -   មានស្ពាន និងផ្លូវថ្នល់ជម្រុញឱ្យប្រជាជនផលិតនូវផលិតផលរបស់ខ្លួន កាន់តែច្រើនឡើង សម្រាប់នាំចេញ
        -   មានស្ពាន និងផ្លូវថ្នល់ គឺកាត់បន្ថយនូវការចំណាយថវិការបស់ប្រជាជន ក្នុងការធ្វើដំណើរ 
        -   មានស្ពាន និងផ្លូវថ្នល់ចំណេញពេលវេលាក្នុងការធ្វើដំណើររបស់ប្រជាជន ហើយប្រជាជនប្រើនូវពេលវេលាទាំង នេះ សម្រាប់ប្រកបរបរផ្សេងៗទៀតបាន
        -   មានស្ពាន និងផ្លូវថ្នល់ជម្រុញឱ្យវិស័យផ្សេងៗទៀតរីកចម្រើនដូចជា វិស័យពាណិជ្ជកម្ម វិស័យកសិកម្ម វិស័យ ឧស្សាហកម្ម និងវិស័យទេសចរណ៍ជាដើម។

         ដូចនេះ អភិវឌ្ឍន៍ស្ពាន និងផ្លូវថ្នល់ គឺនាំឱ្យមានការកាត់បន្ថយនូវភាពក្រីក្ររបស់ប្រជាជន ពីព្រោះថានៅពេល ដែលមានស្ពាន និងផ្លូវថ្នល់នាំឱ្យប្រជាជនងាយស្រួលក្នុងការធ្វើដំណើរ កាត់បន្ថយនូវការចំណាយថវិកា ក្នុងការធ្វើដំណើរ ចំណេញពេលវេលាច្រើន និងនាំឱ្យវិស័យផ្សេងៗទៀតមានការរីកចម្រើនផងដែរ​ ដែលការណ៍នេះនាំឱ្យប្រជាជនមានការងារធ្វើ និងឈានទៅរកការកាត់បន្ថយនូវភាពក្រីក្ររបស់ប្រជាជន។

   +   បច្ចុប្បន្ននេះ នៅប្រទេសកម្ពុជាមានអត្រាខ្ពស់បំផុតនៃគ្រោះថ្នាក់ចរាចរណ៍ ដែលបណ្តាលមកពីមូលហេតុមួយចំនួន ដូចខាងក្រោម ៖
        -   កង្វះការយល់ដឹងពីច្បាប់ចរាចរណ៍
        -   ការមិនគោរពច្បាប់ចរាចរណ៍
        -   ការប្រើប្រាស់គ្រឿងស្រវឹងនៅពេលបើកបរ
        -   ផ្លូវតូចចង្អៀត ផ្លូវគ្រលុក ផ្លូវដីហុយ
        -   ការមិនចេះអធ្យាស្រ័យឱ្យគ្នា
        -   ការខ្វះបម្រុងប្រយ័ត្ន
        -   មានភ្លៀងធ្លាក់ច្រើនពិបាកមើលផ្លូវ
        -   ហ្វូងសត្វដើរឆ្លងផ្លូវ។

២. ផ្លូវទឹក

         នៅប្រទេសកម្ពុជា ផ្លូវទឹកដែលអាចឱ្យនាវាធ្វើដំណើរបានមានប្រវែងសរុបចំនួន ១ ៧៥០ គ.ម ប៉ុន្តែនៅរដូវប្រាំងមានប្រវែងតែ ៨៥០ គ.ម ប៉ុណ្ណោះ។ រវាងសកម្មភាពនាវាចរណ៍តាមប្រព័ន្ធទន្លេមេគង្គ និងតាមផ្លូវសមុទ្រ គឺតាមផ្លូវសមុទ្រមាន សកម្មភាពប្រសើរជាង​ ពីព្រោះតាមផ្លូវសមុទ្រអាចឱ្យនាវាអន្តរជាតិទាំងធុនតូច​ ទាំងធុនមធ្យម និងទាំងធុនធំធ្វើដំណើរចូលចតនៅកំពង់ផែសមុទ្របានយ៉ាងងាយស្រួល​ រីឯតាមប្រព័ន្ធទន្លេមេគង្គវិញអាចឱ្យនាវាអន្តរជាតិធុនតូច និងធុនមធ្យមប៉ុណ្ណោះ ដែលអាចធ្វើចរាចរណ៍បាន។

   +   កំពង់ផែផ្លូវទឹកសំខាន់ៗនៅប្រទេសកម្ពុជារួមមាន ៖
        -   កំពង់ផែស្វយ័តក្រុងព្រះសីហនុ
        -   កំពង់ផែស្វយ័តក្រុងភ្នំពេញ
        -   កំពង់ផែមុងឬទ្ធី
        -   កំពង់ផែរាម
        -   កំពង់ផែកំពង់ចាម
        -   កំពង់ផែក្រចេះ
        -   កំពង់ផែកោះកុង
        -   កំពង់ផែកំពង់ឆ្នាំង
        -   កំពង់ផែភ្នំក្រោមខេត្តសៀមរាប
        -   កំពង់ផែខេត្តកណ្តាល។

   +   ក្នុងចំណោមកំពង់ផែទាំងនេះ កំពង់ផែដែលមានសកម្មភាពមមាញឹកជាងគេមាន ៣ គឺ ៖
        -   កំពង់ផែស្វយ័តក្រុងព្រះសីហនុ
        -   កំពង់ផែស្វយ័តក្រុងភ្នំពេញ
        -   កំពង់ផែម៉ុងឬទ្ធី។

៣. ផ្លូវអាកាស

   +   អាកាសយានដ្ឋានអន្តរជាតិសំខាន់ៗនៅប្រទេសកម្ពុជារួមមាន ៖
        -   អាកាសយានដ្ឋានអន្តរជាតិភ្នំពេញ
        -   អាកាសយានដ្ឋានអន្តរជាតិសៀមរាប
        -   អាកាសយានដ្ឋានអន្តរជាតិកងកេងព្រះសីហនុ។

    +   គម្រោងសាងសង់អាកាសយានដ្ឋានអន្តរជាតិថ្មីរួមមាន ៖
         -   អាកាសយានដ្ឋានអន្តរជាតិថ្មី ក្នុងខេត្តសៀមរាប
         -   អាកាសយានដ្ឋានអន្តរជាតិចាស់ ក្នុងខេត្តកំពង់ឆ្នាំង
         -   អាកាសយានដ្ឋានអន្តរជាតិប៉ោយប៉ែត ក្នុងខេត្តបន្ទាយមានជ័យ។

បានកែប្រែចុងក្រោយ: ថ្ងៃសុក្រ ទី16 ខែកុម្ភៈ ឆ្នាំ2024, 10:52 AM