ជំពូកទី២ ប្រទេសកំពុងអភិវឌ្ឍ និងប្រទេសអភិវឌ្ឍ
មេរៀនទី១ ប្រទេសកំពុងអភិវឌ្ឍ
ពន្យល់ពាក្យ
១. ស្ថានភាពប្រជាជន
១.១. ជីវភាពប្រជាជន
+ តើជីវភាពប្រជាជននៅបណ្តាប្រទេសកំពុងអភិវឌ្ឍជួបភាពក្រីក្របណ្តាលមកពីកត្តាអ្វីខ្លះ?

v ប្រជាជនជួបភាពក្រីក្រ បណ្តាលមកពី៖
+ តើតំបន់ណាដែលទទួលផលប៉ះពាល់ខ្លាំង បំផុតពីបញ្ហាស្បៀង?

+ តើប្រទេសដែរមានភាពអត់ឃ្លានជាប្រពៃណី មាននៅតំបន់ណាខ្លះ?
ប្រទេសដែរមានភាពអត់ឃ្លានជាប្រពៃណី មាននៅ តំបន់ដូចជា៖
- តំបន់សាហែល ភាគឦសានប្រេស៊ីល
- ប្រទេសតំបន់ ជួរភ្នំអង់ អាស៊ីខាងត្បូង...។
+ តើប្រទេសដែលអត់ឃ្លានដោយសារកត្តា ធម្មជាតិមានប្រទេសណាខ្លះ?
- ប្រទេសដែលអត់ឃ្លានដោយសារកត្តាធម្មជាតិមាន ប្រទេសដូចជា: ប្រទេសកុងគោ ស៊ិមបាវេ ស៊ូដង់
និង កូរេខាងជើង។

+ តើអ្នកបរិភោគមិនគ្រប់ស្ថិតនៅតំបន់ណាខ្លះ?
· អ្នកបរិភោគមិនគ្រប់ 3/4 គឺអ្នកជនបទដូចជា៖
· ទ្វីបអាស៊ី 500 លាននាក់ ជាពិសេស ឥណ្ឌា បង់ក្លាដែស ប៉ាគីស្ថាន... ។
· ទ្វីបអាហ្រ្វិក 200 លាននាក់ ជាទ្វីបអត់ឃ្លានរ៉ាំរៃ ។
· ក្នុងចំណោមកសិករ 1 300 លាននាក់ ជនសកម្មមានតែ 45% ក្នុងនោះប្រទេសមានកសិករច្រើនជាងគេគឺ៖
- កសិករចិន 515 លាននាក់
- កសិករឥណ្ឌា 340 លាននាក់ ។
+ តើលោកអាម៉ាស្យាសិនជាអ្នកណា? ហើយគាត់វិភាគលើផ្នែកទុរ្ភិក្សកំណត់ថាដូចម្តេច?
- លោកអាម៉ាស្យាសិនជាអ្នកសេដ្ឋកិច្ចឥណ្ឌា បានជ័យលាភីរង្វាន់ណូបែលសេដ្ឋកិច្ចឆ្នាំ 1998 លើផ្នែកទុរ្ភិក្សកំណត់ថាអ្នកបរិភោគមិនគ្រប់មកពី៖
· មិនអាចអនុវត្តសិទ្ធិទទួលបានការផ្គត់ផ្គង់អាហារ ។
· មិនមានសិទ្ធិចាត់ចែងមរតករួម (ជាទ្រព្យបន្សល់ពីអ្នកស្លាប់ ឬកេរអាករឪពុកម្តាយបន្សល់ទុកឱ្យ) ។
· មិនបានទទួលជំនួយទ្រទ្រង់ពីរដ្ឋអំណាចសាធារណៈ ។
+ តើការបរិភោគមិនគ្រប់គឺជាអ្វី? ព្រោះអ្វី?
+ ការបរិភោគមិនគ្រប់គឺជាភាពអត់ឃ្លានដ៏ស្ងប់ស្ងាត់មួយ ដែលឆក់យកជីវិតមនុស្សម្តងមួយៗ
ព្រោះថាគេមិនអាច អនុវត្តការងារបានពេញលេញ ហើយនឹងអាចរងគ្រោះបាន។
+ តើអសុវត្ថិភាពស្បៀងបង្ហាញថាពួកគេនិងត្រូវ ប្រឈមមុខចំពោះគ្រោះចង្រៃប៉ុន្មានយ៉ាង?
- អសុវត្ថិភាពស្បៀងបង្ហាញថាពួកគេនិងត្រូវប្រឈមមុខ ចំពោះគ្រោះចង្រៃមានដូចជា ៖
· គ្រោះបណ្តាលមកពីធម្មជាតិ
· ភាយន្តរាយផ្នែកសេដ្ឋកិច្ច
· ភាយន្តរាយផ្នែកសុខភាព
+ តើតំបន់សំណង់អនាធិបតេយ្យរស់នៅស្ថិតនៅ ដោយឆក់កណ្តៀតក្នុងលក្ខខណ្ឌសុខភាពប្រកប
ដោយគ្រោះថ្នាក់អ្វីខ្លះ?
- តំបន់សំណង់អនាធិបតេយ្យរស់នៅស្ថិតនៅដោយឆក់ កណ្តៀត ក្នុងលក្ខខណ្ឌសុខភាពប្រកប
ដោយគ្រោះថ្នាក់ ដូចជា៖
មានការលំបាកយ៉ាងខ្លាំងក្នុងការទទួលបានការប្រើប្រាស់ដូចជា៖

· គ្មានទឹកស្អាត សម្បូរគំនរសំរាម
· មានទឹកស្អុយ លូបង្ហូរទឹកកង្វក់
· គ្មានបង្គន់អនាម័យ បណ្តាលឱ្យមានជំងឺឆ្លង
ដូចជារាគរូស អាសន្នរោគ។
១.២. របបអាហារ
+ តើរបបអាហារដែលយើងបរិភោគប្រចាំថ្ងៃ ត្រូវបានប្លែងទៅជាអ្វី?
- របបអាហារដែលយើងបរិភោគប្រចាំថ្ងៃ ត្រូវបានប្លែងទៅ ជាថាមពលសម្រាប់ទ្រទ្រង់រាងកាយ និងបំពេញការងារ ។
+ អ្នកជំនាញផ្នែករបបអាហារបានប៉ាន់ប្រមាណ ថា តើមនុស្សយើងម្នាក់ៗ ត្រូវការថាមពលប៉ុន្មាន កាឡូរីក្នុងមួយថ្ងៃសម្រាប់ទ្រទ្រង់រាងកាយ?
- អ្នកជំនាញផ្នែករបបអាហារបានប៉ាន់ប្រមាណថាមនុស្ស យើងម្នាក់ៗត្រូវការថាមពល ចំនួន ២៣០០ កាឡូរីក្នុងមួយ ថ្ងៃសម្រាប់ទ្រទ្រង់ រាងកាយ។
១.៣. សុខាភិបាល
+ តើនៅក្នុងប្រទេសកំពុងអភិវឌ្ឍសេវាសុខា ភិបាលមានលក្ខណៈដូចម្តេចខ្លះ? ព្រោះអ្វី?

· របាយមណ្ឌលសុខភាព
· របាយភ្នាក់ងារសុខាភិបាល
· គិលានុបដ្ឋាក
· គិលានុបដ្ឋាយិកា
· គ្រូពេទ្យ
· ឆ្មប ។
+ តើនៅប្រទេសកំពុងអភិវឌ្ឍ លទ្ធភាពបង្កកំណើតរបស់ស្ត្រីមានសភាពដូចម្តេច?
- នៅប្រទេសកំពុងអភិវឌ្ឍស្ត្រីម្នាក់អាចបង្កើតកូន 4 នាក់ គឺ ស្ថិតក្នុងកម្រិតខ្ពស់នៅឡើយ ។
- ហេតុនេះគ្រួសារមានកូនច្រើនចោទខ្លាំងដល់ជីវភាពរស់នៅ ហូបចុក ស្លៀកពាក់ ថ្នាំសង្កូវ រៀនសូត្រ...។
+ តើគ្រួសារនីមួយៗមានកូនច្រើនចោទជាបញ្ហា ដល់អ្វីខ្លះ?
- គ្រួសារនីមួយៗមានកូនច្រើនចោទខ្លាំងដូចជា៖
· បញ្ហានៃការរស់នៅ
· បញ្ហាហូបចុក
· បញ្ហាស្លៀកពាក់
· បញ្ហាថ្នាំសង្កូវ
· បញ្ហាអប់រំ រៀនសូត្រ ...។
+ តើគ្រូពេទ្យព្យាបាលម្នាក់ត្រូវទទួលព្យាបាលអ្នកជំងឺប៉ុន្មាននាក់?
- ចំនួនគ្រូពេទ្យ485 នាក់ព្យាបាលប្រជាជនចំនួន1 000 000 នាក់
១.៤. វិស័យអប់រំ
+ តើវិសមភាពចំពោះការអប់រំតែងកើតមានឡើង ដូចម្តេចខ្លះ?

- វិសមភាពចំពោះការអប់រំកើតមានឡើងជាប្រាកដដូចជា៖
· វិសមភាពអប់រំតាមតំបន់
· វិសមភាពភេទចំពោះការអប់រំ។
+ តើវិសមភាពតំបន់ចំពោះការអប់រំសង្កត់ធ្ងន់ ទៅលើអ្វីខ្លះ?
- វិសមភាពតំបន់ចំពោះការអប់រំសង្កត់ធ្ងន់ទៅលើ របាយ គ្រឹះស្ថានសិក្សា កម្រិតថ្នាក់សិក្សា និងបុគ្គលិកសិក្សា។
+ តើវិសមភាពភេទចំពោះការអប់រំស្រ្តីទទួល បានការអប់រំដូចម្តេចខ្លះ?
- វិសមភាពភេទចំពោះការអប់រំ ស្រ្តីទទួលបានការសិក្សា អប់រំតិចជាងបុរស។
+ តើអនក្ខរភាពនិងការអភិវឌ្ឍសង្គមសេដ្ឋកិច្ច តែងមានទំនាក់ទំនងគ្នាដូចម្តេចខ្លះ?
- អនក្ខរភាព និងការអភិវឌ្ឍសង្គមសេដ្ឋកិច្ច តែងមានទំនាក់ ទំនងគ្នាទៅវិញទៅមកដូចជា៖
· អនក្ខរភាពជាកត្តារាំងស្ទះ ដល់ការអភិវឌ្ឍសង្គមសេដ្ឋកិច្ច
· ភាពយឺតយ៉ាវនៃការអភិវឌ្ឍនេះជាកត្តារាំងស្ទះវិញដែរដល់ការអភិវឌ្ឍវិស័យអប់រំ ។
១.៥. ការគោរពច្បាប់
+ តើនៅបណ្តាលប្រទេសកំពុងអភិវឌ្ឍគេឃើញ មានការតាក់តែងបង្កើតច្បាប់ជាច្រើនដោយផ្អែក លើអ្វីខ្លះ?
- នៅបណ្តាលប្រទេសកំពុងអភិវឌ្ឍ គេឃើញមានការតាក់ តែងបង្កើតច្បាប់ជាច្រើនដោយផ្អែកលើមូលដ្ឋានដូចជា៖
· ទំនៀមទម្លាប់ប្រពៃណី
· ជំនឿសាសនា
· ផលប្រយោជន៍សង្គមជាតិ
· និងលើច្បាប់អន្តរជាតិផងដែរ ដោយការតម្រឹមតម្រង់ច្បាប់រដ្ឋ។
+ តើនៅប្រទេសកំពុងអភិវឌ្ឍមួយចំនួនគេ ឃើញមានការរំលោភច្បាប់ និងសិទ្ធមនុស្សពី សំណាក់ក្រុមសង្គមងងឹតដែលបានប្រព្រឹត្ត អំពើឃោឃៅព្រៃផ្សៃមានអ្វីខ្លះ?
- នៅប្រទេសកំពុងអភិវឌ្ឍមួយចំនួន គេឃើញមាន ៖
· ការរំលោភច្បាប់ និងសិទ្ធមនុស្សពីសំណាក់ក្រុមសង្គមងងឹត
· ការប្រព្រឹត្តអំពើឃោឃៅ ព្រៃផ្សៃផ្សេងៗ
· មានអំពើឆក់ប្លន់ ការចាប់ជំរិត
· ការជួញដូរមនុស្ស
· ការជួញដូរផ្លូវភេទ
· ការជួញដូរគ្រឿងញៀន
· ការរំលោភសិទ្ធកុមារជាដើម ។
២. តួនាទីនៃការអភិវឌ្ឍក្នុងប្រទេសកំពុងអភិវឌ្ឍ
+ តើតួនាទីនៃការអភិវឌ្ឍនៃប្រទេសកំពុងអភិវឌ្ឍ មានអ្វីខ្លះ?
- តួនាទីនៃការអភិវឌ្ឍនៃប្រទេសកំពុងអភិវឌ្ឍ មានដូចជា ៖
· ការអភិវឌ្ឍមានមានតួនាទីលើកកម្ពស់ជីវភាពប្រជាជន ៖
- សំដៅធ្វើឱ្យប្រជាជនមានហូបចុកគ្រប់គ្រាន់រស់នៅសមរម្យ
- រដ្ឋាភិបាលប្រទេសប្រេស៊ីលអនុវត្តផែនការ គ្មានការស្រេចឃ្លាន ដោយចែកដីដល់អ្នកគ្មានដី
- ផ្តល់ប្រាក់កម្ចី សម្រាប់កសិកម្មគ្រួសារ ធានាការហូបចុកគ្រប់គ្រាន់ 3ពេល/ថ្ងៃ ។
- រដ្ឋាភិបាលកម្ពុជាយកចិត្តទុកដាក់ខ្លាំងដោយអនុវត្តយុទ្ធសាស្ត្រចតុកោណ ដើម្បីកាត់បន្ថយភាពក្រីក្រ
និងគម្លាតជីវភាពរវាងទីក្រុងនិងជនបទ... ។
· ការអភិវឌ្ឍមានតួនាទីលើកកម្ពស់សុខភាពប្រជាជន ៖
- សំដៅ ធ្វើឱ្យសេវាសុខាភិបាលកាន់តែមានលក្ខណៈល្អប្រសើរឡើង
- បង្កើនចំនួនគ្រូពេទ្យ
- មន្ទីរពេទ្យ
- គិលានដ្ឋាន... ។
· ការអភិវឌ្ឍមានតួនាទីលើកកម្ពស់ការសិក្សាអប់រំ ៖
- វិសមភាពតំបន់ចំពោះការអប់រំ
- វិសមភាពភេទ
- កាត់បន្ថយអត្រាអក្ខរភាពរវាងទីក្រុង និងជនបទ...
- សំដៅ បណ្តុះបណ្តាលក្របខ័ណ្ឌជំនាញបានគ្រប់គ្រាន់និងគ្រប់ផ្នែកកាត់បន្ថយអត្រាអនក្ខរភាពដូចជា៖
o បណ្តុះបណ្តាលកម្មករជំនាញ
o អ្នកឯកទេស
o អ្នកបច្ចេកទេស
o វិស្វករ...
· កាអភិវឌ្ឍមានតួនាទីផ្សេងៗទៀតដូចជា ៖
- បង្កើនការយល់ ដឹងអំពីច្បាប់
- សិទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ ការប្រើប្រាស់ច្បាប់
- ការអនុវត្តសិទ្ធិសេរីភាពក្នុងក្របខ័ណ្ឌច្បាប់
- កាត់បន្ថយការរំលោភបំពាន
- អំពើហិង្សា
- ភាពអនាធិបតេយ្យ... ក្នុងសង្គមជាតិ និងក្នុងសង្គមគ្រួសារ ។
+ តើការអភិវឌ្ឍមានតួនាទីសំខាន់ដែរឬទេ? ព្រោះអ្វី?
ការអភិវឌ្ឍមានតួនាទីសំខាន់ណាស់ ទោះក្នុងសង្គម អភិវឌ្ឍក្តី ឬកំពុងអភិវឌ្ឍក្តី ព្រោះវាជាគន្លឹះសម្រាប់ទ្រទ្រង់ ស្ថិរភាពសង្គម និងសម្រាប់រុញច្រានសង្គម ចេញផុតពីភាព ទន់ខ្សោយអន់ថយ ឆ្ពោះទៅកាន់ភាពរីកចម្រើនថ្កុំថ្កើនរុងរឿងបាន។